מדריך

טרגדיה מוסיקלית

z32 הוא סרט שעוסק בעדותו של חייל קרבי משוחרר, אך הוא גם עוסק גם בדילמות המוסריות שמתעוררות אצל יוצריו תוך עשייתו

סינמטק, תל אביב, 30-08-2008 11:00
טרגדיה מוסיקלית

z32 הוא סרט שעוסק בעדותו של איש צעיר שהשתחרר לא מזמן מהצבא. הוא עוסק בחלק שלו ברצח שקרה בתחילת שנת 2002. הוא וחבריו ליחידה המובחרת נשלחו לנקום את הריגתם של ששה חיילים ישראלים – משימתם היתה להרוג שוטרים פלסטינים שלא היו קשורים לענין בשום צורה כנגד ששת החיילים שחוסלו, עין תחת עין.

"הרעיון המקורי של הסרט היה להראות את האיש הצעיר הזה מתאר את אשר עבר עליו, את מה שהוא עשה, את חלקו ברצח. המחשבה היתה שזה יהיה כל כולו של הסרט – סיפור העדות. אבל התברר שהשאיפה לעשות סרט מאד פשוט ומינימליסטי היא לא בהכרח פשוטה להגשמה. נסיון כזה מוליד עוד ועוד שאלות שעוסקות לא בסיפור הרצח ובסיפורו של הרוצח, אלא במה שקורה לחומר הטעון הזה מרגע שהוא מופרח לחלל העולם, שאלות שעוסקות במי שמאזין לעדות ובאופן שבו הוא מתמודד עם המידע שמונח לפניו. מי שקשוב לעדות הוא הבמאי, אני.

ככל שהמשכתי להעמיק בלימוד הסרט שאני עושה התברר לי שיותר מאשר הסרט עוסק ברצח הוא עוסק בהתמודדות שלנו עם המידע על הרצח. רוני, האיש שמעיד עושה את זה ברצון, הוא מוכן אפילו להצטלם, ובלבד שזהותו לא תיחשף. דילמה: אני רוצה לראות את הבעת פניו כשהוא מספר על הרצח, אבל התחייבתי לא לחשוף את זהותו. העיסוק המעמיק בשאלות האלה מעלה דילמה אחרת. למה אני מתמסר בכזאת אדיקות לעיסוק בהסתרת זהותו של המעיד כשהוא איננו אלא רוצח? האם עלי להסתיר את פניו של הרוצח או שמא עלי לחשוף אותן ולהביא להעמדתו לדין. במקום לאסוף חומר מרתק לסרט תיעודי, האם לא ראוי היה לצוד את מי שקיפח חיים של אחרים? מה התפקיד שלי? מה התפקיד שלי כאדם, כהומניסט, כבמאי?

הסרט הוא גם ה-making of של עצמו. כל הדילמות שבסרט הן הדילמות שמתעוררות מעצם עשיית הסרט. את שאלת ההסתרה של פני הדמויות שבסרט פותר הבמאי בסופו של דבר על ידי השתלה דיגיטלית של פנים חדשות לרוני ולחברתו. כך לא נחשפת זהותו של רוני אבל גם איננו מאבדים את הבעות פניו. אבל זה לא פותר אותו מהתמודדות עם השאלות הלא פתורות שעשיית הסרט מעלה. ואת הדילמות הללו הוא שר. הדילמות של הבמאי בסרט מוגשות בצורה של מוטיבים מוזיקליים. בדרך הזאת מועצם הפער שבין העדות עצמה, החיים על כל האכזריות שבהם, לבין העיסוק בתיעוד של אותה עדות והפיכתה למוצר צריכה תרבותי. סלון הבית של הבמאי הוא המקום בו מסופר הסיפור הזה כולו. זה המקום שבו יתחיל הסרט שנועד לכאורה לשנות את העולם, זה המקום שבו העשייה של הסרט Z32 תכיר בחוסר התוחלת של עצמה, בציניות של העשיה הפוליטית-אמנותית. לאט לאט יהפך הסלון מחדר שבו חיה המשפחה ובו מתנהל דיון פוליטי ומוסרי לחדר חזרות של תזמורת נשמה, לאולם הופעות של שירה כובשת לב, צינית ונצלנית.

במאי: אבי מוגרבי מפיקים: אבי מוגרבי וסרז' לאלו (Les Films d'Ici)

Z32, הקרנת בכורה, יום שבת ה-30.8, 11:00, סינמטק, שפרינצק 2, תל אביב

תגובות