מדריך

המלך לא מת!

מוריסי, סולן הסמית'ס לשעבר, מגיע לישראל לקראת אלבום חדש, יחממו אותו הניו-יורק דולז ואסף אבידן והמוג'וס

גני התערוכה, תל אביב, 29-07-2008 19:00
המלך לא מת!

סטיבן פטריק מוריסי נולד ב-22 במאי 1959 במנצ'סטר שבאנגליה. כאשר החל להתפרסם עם להקת האינדי המשפיעה The Smiths, זנח את שמו הפרטי ואימץ לעצמו את שם משפחתו, "מוריסי". ה- Smiths נחשבים בעיני רבים לאחת הלהקות המשפיעות ביותר בתקופת הפוסט-פאנק של שנות ה-80. זהותו המינית המעורפלת של מוריסי, ביחד עם נטייתו לשחוט פרות קדושות בקומפוזיציות ליריות מתוחכמות, זיכו את ה- Smiths בהצלחה גדולה בבריטניה, אירלנד ואוסטרליה, והפכו את הלהקה ללהקת פולחן בארצות הברית.

לאחר תקופה פורייה בין 1985 ל-1987 בה הוציאו מספר אלבומים מצליחים: "Meat Is Murder", "Strangeways, Here We Come" ו-"The Queen Is Dead", הנחשב ליצירת המופת שלהם, התפרקה ה- Smiths בעקבות מחלוקת בין מוריסי לגיטריסט ג'וני מאר. את הקריירה המוזיקלית שלו החל מוריסי עם סיום לימודיו, הסתגר בחדרו שבבית אמו והחליט להתרכז בכתיבה, קריאה והאזנה למוזיקה. אחד הדברים שהשפיעו ביותר על מוריסי באותה תקופה היה מחזה מאת שילה דילייני בשם "טעם הדבש", ממנו שאב השראה וצוטט מאוחר יותר בשירים רבים של ה- Smiths. בתקופה הזו, מוריסי אף כתב ופרסם שתי יצירות על שניים מגיבוריו הבולטים ביותר: ספר בשם "ג'יימס דין לא מת" ומגזין מעריצים שנקרא בפשטות "הניו יורק דולס".

הקריירה של מוריסי לאחר ה- Smiths סיפקה אף היא אלבומים מצליחים, ב-1994 הוא הגיע למקום גבוה בקריירה שלו במצעדים עם האלבום "Vauxhall and I" והסינגל מתוכו, "The More You Ignore Me, The Closer I Get". לאחר שהפיק מספר אלבומים בשנים הראשונות של קריירת הסולו שלו בסגנון הפקה המזכיר את שיתופי הפעולה שלו עם מאר, החליט מוריסי להחליף את סטיבן סטריט, שכתב איתו את השירים לאלבומים "Viva Hate" ב-1988 ו-"Bona Drag" ב-1990, ומארק נווין, איתו עבד על "Kill Uncle" ב-1991.

האלבום "Your Arsenal" הופק על ידי מיק רונסון, הגיטריסט המיתולוגי של דייוויד בואי, וזכה במועמדות לפרס הגראמי בקטגורית האלבום האלטרנטיבי הטוב ביותר. דייוויד בואי עצמו, שהיה מעריץ של מוריסי, הציע לו להצטרף אליו לסיבוב הופעות ב-1995. מוריסי נענה להצעה, אך בשלב מוקדם של סיבוב ההופעות השתעמם מבואי ומההופעות ועזב באמצע. בואי אף הקליט גרסת כיסוי לשיר של מוריסי שנקרא "I Know It's Gonna Happen Someday" המופיעה באלבומו מ-1993, "Black Tie, White Noise". עם מוניטין של אחד שאינו מעוניין בפשרות עם נוהלי שיווק של חברות תקליטים, סבל מוריסי שנים רבות מההשלכות של דימוי האאוטסיידר שאימץ בתעשיית המוזיקה, למרות בסיס מעריצים גדול ונאמן העוקב אחר כל צעד של האמן.

מוריסי עזב את ביתו האנגלי בשנות ה-90 המאוחרות ועבר לגור בעיר לוס אנג'לס, שם מצא לו חיים חדשים במערב ארצות הברית ויצר קשרים חזקים עם הקהילה ההיספאנית, להפתעתם של רבים, המכילה כיום בסיס מעריצים גדול. נראה כי שיריו של מוריסי על התבודדות וניכור תירגמו את עצמם מרחובות מנצ'סטר לפרברים של לוס אנג'לס, עובדה שמוריסי עצמו הביע את הפתעתו והכרת תודתו עם גילויה. ביוני 2003, הכריזה חברת התקליטים סנקצ'וארי על עסקה עם מוריסי. הוא קיבל את לייבל הרגאיי לשעבר "אטאק רקורדס" כפלטפורמה להקלטת חומרים חדשים וככל הנראה גם להחתמת אמנים חדשים.

האלבום "You Are The Quarry", יצא ב-17 במאי 2004. הגיטריסט אלן וייט תיאר את העבודה על האלבום כשילוב בין האלבומים "Your Arsenal" ו-"Vauxhall and I", והאלבום קיבל ביקורות מצוינות בתקשורת. הסינגל הראשון מהאלבום, " Irish Blood, English Heart", הושמע לראשונה בתחנת הרדיו KROQ ב-22 במרץ 2004 והופץ לחנויות בכל העולם ב-10 במאי של אותה שנה. הסינגל הגיע למקום ה-3 במצעד הסינגלים הבריטי בשבוע הראשון להפצתו. זהו המקום הגבוה ביותר אליו הגיע מוריסי במצעד בכל הקריירה שלו, הן כזמר סולו והן כסולן של The Smiths. כמו כן, האלבום הפך להיות המצליח ביותר מכל אלבומיו עד היום, כולל אלבומיו עם The Smiths, והוא מכר מעל מיליון עותקים.עם יציאת הסינגל "I Have Forgiven Jesus" בדצמבר 2004, הפך מוריסי לאמן היחיד שהצליח להכניס 4 סינגלים שונים לעשרת הגדולים של המצעד הבריטי באותה שנה. אלבום האולפן האחרון של מוריסי נקרא "Ringleader Of The Tormentors". האלבום, שהוקלט ברומא, יצא באפריל 2006. הפיק אותו טוני ויסקונטי, שעבד בעבר עם טי רקס ועם דייוויד בואי. הסינגל הראשון ששוחרר מהאלבום היה 'You Have Killed Me'.

ב-20 שנות פעילותו כסולן, בין השנים 1988-2008, הוציא מוריסי רק שמונה אלבומי אולפן, לעומת עשרה אלבומי אוסף והופעות חיות. ב-11 בפברואר 2008 יצא אלבום האוסף האחרון של מוריסי, "Greatest Hits". אוסף זה מתרכז בעיקר בשיריו של מוריסי מהמאה ה-21: מתוך 15 השירים באלבום, רק ארבעה הם מתקופה מוקדמת יותר. באוסף יש גם שני שירים חדשים: "All You Need Is Me" ו-"That's How People Grow Up", שאף יצא כסינגל, וכן גרסת כיסוי בהופעה חיה ל-"Redondo Beach" של פטי סמית'. בחוברת האוסף המצורפת לדיסק מופיע תצלום עירום של מוריסי, כשעל ישבנו רשום "Your Arse An' All" - מחווה עצמית לצילום העטיפה חשופת החזה של האלבום "Your Arsenal". משנת 2006 מתגורר מוריסי ברומא. אלבום האולפן התשיעי שלו צפוי לצאת בספטמבר 2008.

את מוריסי יחממו להקת הגלאם New York Dolls שהשפיעה על להקות פאנק רבות. הלהקה פעלה בשנות ה-70 והיא נחשבת לאחת ההשפעות העיקריות על אמני הפאנק הראשונים כמו "הסקס פיסטולס", "ראמונס" ו-Kiss.

"ניו יורק דולס" היתה שונה באופן מהותי מכל להקות הרוק האחרות בארצות הברית כשקמה בתחילת שנות ה-70, אבל גם מלהקות הגלאם רוק הבריטיות. הצליל שלה היה הרבה יותר מחוספס ומלוכלך, והושפע בעיקר מהרולינג סטונס ומהסטוג'ס. למרות זאת, התלבושות האנדרוגיניות של חברי הלהקה, כמו גם הגישה הניהיליסטית, הציבו אותם באותו מחנה עם טי רקס ודייוויד בואי. המוזיקה וההופעה החיצונית של הניו יורק דולס השפיעו על דור שלם בניו יורק ובלונדון, הדור שיהיה אחראי למהפכת הפאנק. הם גם היוו השפעה על ההבי מטאל של שנות ה-80, שאימץ בעיקר את המראה ופחות ת הצליל.

ניו יורק דולס הייתה אולי הלהקה המשפיעה ביותר על עיצוב הצליל של הפאנק. הסגנון החובבני והגולמי של הלהקה והגישה של חברי הלהקה למוזיקה, באופן ששלל את כל ההיבטים האמנותיים שלה ונועד לזעזע, נתנו השראה לצעירים בארצות הברית ובבריטניה להקים להקות ולהתחיל לנגן בלי שום ידע מוקדם בנגינה. מלבד זאת, הניו יורק דולס השפיעו על ההבי מטאל של שנות ה-80, שהושפע למעשה מהגלאם רוק באופן כללי ונודע כגלאם מטאל. באופן יחידני, הלהקה השפיעה על הלהקות היותר בלוזיות ומלוכלכות מלהקות ההבי מטאל: מוטלי קרו וגאנז נ' רוזס. שתי הלהקות האלה, בעיקר גאנז נ' רוזס, יצרו מוזיקה יותר רועשת ועצבנית, עם אותנטיות של רחוב, מאשר להקות אחרות באותה תקופה, ובכך סייעו לפריצת הת'ראש מטאל בסוף שנות ה-80, ומאוחר יותר גם לפריצת הגראנג' והרוק האלטרנטיבי בתחילת שנות ה-90.

בנוסף, השפעת הניו יורק דולס ניכרת בקרב להקות האינדי מאז שנות ה-80. מוריסי, סולן הסמית'ס (וכאמור נשיא מועדון המעריצים של הניו יורק דולס לשעבר) אמר פעם שהלהקה השפיעה מאוד על להקתו, אחת מהחשובות שבלהקות האינדי.  

עוד יחממו הנציגים המקומיים Asaf Avidan & The Mojos.

מוריסי בהופעה, יום שלישי ה-29.7, 19:00, גני התערוכה, שד' רוקח, תל אביב

תגובות