מדריך

על ראש הגבעה

סייפרס היל, אחד מהרכבי הראפ וההיפ-הופ הוותיקים והמצליחים ביותר כיום, מגיעים לארץ להופעה חד פעמית. הדג נחש יחממו.

גני התערוכה, תל אביב, 30-06-2008 20:00
על ראש הגבעה

אחרי שב-71' היגר סן-דוג עם משפחתו מקובה לסאות'גייט לוס-אנג'לס, הוא הקים ב-86', עם אחיו אולפיאנו את ההרכב DVX. הם צירפו אליהם את די.ג'יי מאגס, בן מהגרים ממוצא איטלקי שיובא מרובע קווינס ללוס אנג'לס, ואת בי-ריל, גם הוא בן למשפחת מהגרים מקובה. אחרי תקופת פעילות קצרה עזב Mellow Man Ace  את ההרכב, ושלושת החברים הנותרים החליטו לשנות את שם הלהקה לסייפרס היל (גבעת הברושים), על-שם השדרה המרכזית בשכונת מגוריהם.

ההרכב התחיל להופיע בלוס-אנג'לס בפני קהל ממוצא לטיני ברובו. במקביל הם הקליטו מספר דמואים, בינהם את "The Phuncky Feel One" ו-"Trigga Happy Nigga" ששמו שונה בהמשך ל-"How I Just Could Kill A Man", שגרמו לחברת "Ruffhouse" מפילדלפיה, בבעלות חברת התקליטים "Colombia", להחתים אותם על חוזה.

בנובמבר 91' יצא אלבום הבכורה של ההרכב Cypress Hill. האלבום, שהפך להצלחה מסחרית מרשימה עם מכירת שני מיליון עותקים, הפך את מאגס למפיק מבוקש. ראשון שכר את שירותיו הרכב הראפ הלבן האוס אוף פיין, ומאוחר יותר באותה שנה השתתף מאגס גם בהפקות של ה-Funkdoobiest  והביסטי בויז. ההצלחה הגדולה של ההרכב בקרב קהלים לבנים שכנעה את פרי פארל לצרף את ההרכב לסיבוב ההופעות של ה"לולהפלוזה". 

שנה לאחר מכן הוציאה הלהקה את האלבום המצליח ביותר שלה עד היום, Black Sunday, שכלל את אחד הסינגלים המצליחים ביותר של הלהקה, "Insane In The Brain". האלבום, שנכתב בהשראת האירוע בו הוכה רודני קינג על ידי שוטרי סיור ממשטרת לוס-אנג'לס, הגיע לפלטינה כפולה ונמכר בלמעלה משלושה מיליון עותקים בעולם. מאוחר יותר באותה שנה הצטרף ההרכב למסע ההופעות של רייג' אגיינסט דה משין בארה"ב, מסע שחשף את הלהקה בפני קהלים לבנים גדולים. משם המשיכה הלהקה אל פסקול הסרט "Judgement Night", הראשון שמימש את שתוף הפעולה המתבקש בין רוק גיטרות לבן וגרוב שחור זועם, על רקע הפופולריות הגואה של הפאנק-מטאל.

בסוף 94' נבחרה הלהקה על ידי קוראי ומבקרי מגזין ה"Rolling Stones" להרכב הראפ המצטיין. ב-95' יצא האלבום השלישי של ההרכב Cypress Hill III: Temples of Boom, שזכה גם הוא להצלחה מסחרית מרשימה. האלבום, ששינה כיוון אל עבר סאונד כבד ושחור יותר, נתפס על ידי הביקורת הלבנה כפרודיה לא מוצלחת על הז'אנר, ונתקל בהפניית גב של קהל הקולג'ים. לעומתם, העניקה סוף סוף זירת ההיפ-הופ השחורה את חותמת ההכשר להרכב, והוא התקבל על ידיה בחמימות רבה. אחרי צאת האלבום החליט סן-דוג לעזוב את הלהקה, לטובת הרכב הפאנק-מטאל שהקים, 10SX. במקומו לוהק DJ Scandalous, שהספיק לעבוד עוד קודם לכן עם הלהקה.

ב-96' הוציאה הלהקה את האי.פי Unreleased and Revamped, שכלל רמיקסים חדשים לחומר ישן שלה. אחרי הוצאת האי.פי יצאו חברי ההרכב לפסק זמן לא רשמי כדי להתמקד בפרוייקטים אישיים. מאגס הוציא את פרוייקט הסולו Muggs Present...The Soul Assassins ב-97', במסגרתו הוא אירח אמנים כמו ד"ר דרה, KRS-One, מוב דיפ וחברים מהוו-טאנג קלאן. בי-ריל השתתף בשורה של פרוייקטים, ביניהם אלבום הסולו  The Psycho Realm עם הדי.ג'ייז דיוק וג'אקן, פסקול הסרט "ספייס-ג'ם" בכיכובם של מייקל ג'ורדן ובאגס באני והאלבום השני של ד"ר דרה, Aftermath.

ב-1998, אחרי צאת אלבום הבכורה של  SX-10, חזר סן-דוג אל ההרכב, על חשבונו של די.ג'יי סקאנדלוס, להקלטת האלבום הרביעי של הלהקה IV, שהחזיר את הלהקה לתודעת קהילת ההיפ-הופ. שנה מאוחר יותר, בדצמבר 99' יצא האלבום המובטח Los Grandes Exitos En Espanol, שכלל גרסאות בספרדית לשירים הישנים של ההרכב. 

ב-2000 יצא האלבום החמישי של ההרכב, Skull & Bones, אלבום כפול ושאפתני. הדיסק הראשון מתוכו שמר על הסאונד המסורתי של ההרכב, בעוד השני ניסה לחבר בין היפ-הופ מסורתי לבין האגרסיות של רוק גיטרות לבן. בשני הדיסקים נכללו עיבודים לאותו קטע, באחד הוא נקרא "Rap Superstar" ובשני "Rock Superstar".

סייפרס היל בהופעה, יום שני ה-30.6, 20:00, גני התערוכה, תל אביב

תגובות