מדריך

שתי תערוכות במכה אחת

הגלריה של סדנאות האמנים בתל אביב מעלה שתי תערוכות בערב פתיחה חגיגי אחד

, 27-03-2006 20:00
שתי תערוכות במכה אחת

הגלריה בסדנאות האמנים פותחת מספר תערוכות חדשות. בחלל המרכזי תוצג תערוכתו של רועי קופר "הצוקים הלבנים של דובר" המהווה פרק ב' בטרילוגייה, "לאכול מבשר הלוויתן".  בגלריה העליונה תפתח תערוכתו של עדי ברנדה: 3657 מטר.

התערוכה "הצוקים הלבנים של דובר", מציגה עיר נמל בשם דובר, המשמשת נקודת מעבר מרכזית בין בריטניה לשאר יבשת אירופה. בסדרת העבודות המציג קופר את צוקי הגיר הלבנים של העיר, המסמנים את קו החוף, מירכתיה של ספינה מתרחקת במבט מהים אל החוף. עיסוק זה מרכזי לעבודתו של רועי קופר, ובא לידי ביטוי בטרילוגייה "לאכול מבשר הלוויתן", גם בחלקה הראשון - אטלנטיס- היבשת האבודה שנעלמה בים, אם היתה בכלל.

קו החוף של דובר נזכר בעיקר כחוף מבטחים לכל אלו ששרדו את הנסיגה מדנקירק, ואשר עם נפילת איי התעלה במלחמת העולם השנייה נותר קו הגבול האחרון שעמד מול כוונות הפלישה הגרמנית לאנגליה. מראה הצוקים עבור החיילים הבריטים סימן הצלה, הגעה אל התגלמותו של מקום המבטחים: Safe in Dover ביטא בשלוש מלים את תחושת הבטחון שהיה בכוחו של מראה זה להשרות. סידרת העבודות בוחנת במבט מתרחק את הרכב החומרים של דימוי איקוני זה, בדומה לצנטריפוגה המסוגלת להפריד חומרים עקב משקלם, נבחנים כאן רגעי התפוגגותם.

כמו כן תוצג בפתיחה תערוכתו של עדי ברנדה - "3657 מטר". המספר שבכותרת הוא מרחק מדוד באופן מדויק אך חסר משמעות אלא אם יוכח קשר ישיר לנושא התצלומים שמציג עדי ברנדה בגלריה העליונה של סדנאות האמנים. יחסי דימוי/כותרת נמתחים כאן אל מקום טעון הסבר, המתחייב מן הטקסט הנלווה, אשר מסביר ברגע זה שמספר המטרים הנקוב מעל הוא אורך מסלול ההמראה הארוך ביותר בנתב"ג. הקשר אל נושא התצלומים: מטוסי אל- על הנמצאים באויר הוא אם כן מיידי, אינפורמטיבי וברור. התערוכה מציגה מה צריך לעבור כדיי להפרד מן הקרקע, כדיי להגיע אל המצב הראשוני לכאורה של המראה, ולחילופין, מה נדרש כדיי לממש את המצב ההפוך של נחיתה. כל הגורמים מדודי הזמן, הופכים להיות נגזרות של שטח, מרחק הנדרש כדיי לאפשר תחילתו או סופו של מסע.

פתיחת התערוכות "3657 מטר" ו- "הצוקים הלבנים של דובר", שלישי ה-27.3, 20:00, הגלריה של סדנאות האמנים בתל אביב, אליפלט 18, תל אביב.

תגובות