מדריך

תווים כחולים: על היחסים המורכבים שבין הבלוז והג'אז

רון בן-עמי נותן בהרצאה העוסקת בעניינים השונים של הבלוז, בליווי סרטונים נדירים ומוסיקה

אוזןבר, קינג ג'ורג' 48 תל אביב, 23-03-2015 20:00

תגיות: בלוז, ירון בן עמי, הרצאה, אני והשׂטן: התיאולוגיה של הבלוז, אוזןבר

היום הם כבר שני ז'אנרים מובחנים, ובכל זאת - אפילו היום מוצאים בלוזים בג'אז והשפעות ג'אזיות בבלוז. מי היה שם קודם? מי מושפע ממי? מתי נפערו הפערים בין ג'אז ובלוז? איזה תפקיד מילא בזה הקהל הלבן? ירון בן-עמי מספר גם על דרכם המשותפת של הג'אז והבלוז וגם על האופן שבו הפכו, למרות הכל, לסגנונות שונים.

אצל חלקים גדולים מאד מן האוכלוסיה, הם מעורבבים זה בזה ללא הכר; אבל חסידיהם יכולים להתנצח שעות על ההבדלים ביניהם, על מעלותיהם וחסרונותיהם זה מול זה, על השאלה מי קדם למי, מי חשוב ממי, מי עדיף על מי. ממש כמו שתי דתות יריבות. אבל האמנם תמיד היה זה כך? לוני ג'והנסון, מגדולי הבלוזיסטים אי פעם, היה גם מי שהקליט את סולו הגיטרה הראשון בתולדות הג'ז; לואי ארמסטרונג, אולי הדמות המפורסמת ביותר בג'ז, ניגן בהקלטות בלוז מוקדמות. ואם לא די בזה, התקליט שנחשב בהסכמה כללית כתקליט הג'ז הראשון בהסטוריה, מגדיר את עצמו כבלוז...

אז רגע, הם אותו הדבר? הם שתי זרועות של אותה תופעה? הם סגנונות אחים? הם פיתוח אחד של השני? מה קורה פה? התשובה מורכבת יותר ממשפט אחד, ותלויה במדה מסוימת בשאלה מאיפה וממתי מתחילים לספר את הסיפור. בהרצאה הקרובה ישתדל ירון בן-עמי להתחיל את הסיפור מהתחלה, כלומר מרגע לפני הולדתם של הבלוז והג'אז, באותן שנים ממש, בדרום ארצות הברית ולאורך נהר המיסיסיפי. נדבר על השורשים של שני הסגנונות, על יחסי הגומלין ביניהם לאורך השנים: נספר כיצד שאבו זה מזה, כיצד קידמו זה את זה, כיצד נפרדו זה מזה, ונדבר גם על הסיבות לכך (רמז: כרגיל, הלבנים בוחשים בקלחת...). ונספר גם כיצד, אגב יחסי הגומלין הסבוכים והטעונים האלה, עיצבו שני הסגנונות הללו את 
המוזיקה של המאה העשרים.

קצת על המרצה, ירון בן עמי
ירון בן-עמי שומע, מנגן, שר ונושם בלוז כבר למעלה מעשׂרים וחמש שנה. במשך שנים ניגן בן-עמי בלוזים ישנים בהופעות בארץ, בארה"ב ובאירופה, אבל כשפנה לכתוב שירים משלו יצאו לו בלוזים עבריים, שירי אהבה ומהפכה. בן-עמי השתתף בכמה פרויקטים, בהם הרכב הבלוז "הקברנים", ערב שירי טום ווייטס "שירים משומשים", ערב מחווה לכוורת, ערבי "צפוף באוזן" של לאון פלדמן ועוד. הוא הופיע במועדונים רבים מחיפה ועד מיסיסיפי, מהמשכן לאמנויות הבמה ועד מאהלי מחאת קיץ 2011. בן-עמי ייסד את ז'אנר הופעות חצות בתוך הבאר של מועדון אוזןבר. בימים אלה מקליט בן-עמי תקליט ראשון משיריו באולפני סוף היקום בבאר-שבע, עבור 

תגובות