מדריך

מאט בלאק בצהריים

חצי מהצמד קולדקאט ונינג'ה טיון אמיתי יפתח את הסופ"ש האורבני-בריטי "rewind" בתקלוט צהריים מרים

פורט סעיד, הר סיני 2, תל אביב, 21-03-2014 13:00

תגיות: תדר, פורט סעיד, מאט בלאק, Matt Black, rewind

Matt Black::

היום בצהריים יפתח הדי ג'יי והמפיק  מת'יו קון המוכר הרבה יותר תחת השם מאט בלאק, את סופש  rewind שיארח שלל די ג'ייז ואמנים בריטים אורבניים באירועים שונים ברחבי תל אביב. 

צורת המחשבה של בלאק  כי כזו השואפת קדימה גם באין אמצעים או יותר נכון דחיקת האמצעים הקיימים עד לקצה גבול מתוך יכולת הנובעת מדמיון מפותח ויצירתיות מתפרצת היא זו שהביאה לעולם, לצד שותפו כמובן ג'ונתן מור ושאר שותפים למסע, את החזיוניות המוזיקלית והויזואלית מבית קולדקאט "כוכבי מוזיקת הדאנס הבריטית הראשונים" דרך יצירות נסיוניות דוגמאת חבורת הויזואל Hex ועד כמובן למצודה של החקירה המוזיקולוגית-העצמית הפנימית , הלייבל "נינג'ה טיון".בסוף שנת 86 על הדלפק של "Reckless Records" , איפה שמור עבד חלקית לצד היותו דיג'יי בסצינת ה"Rare groove" ושדרן בתחנת הרדיו הפיראטית המרגשת של אותם ימים:Kiss FM נפגשו לראשונה השניים. קלטת של בלאק , מתכנת מחשבים ודיג'יי חובב , אותה הכין עבור תחרות בתחנת רדיו ממלכתית היא זו שהפכה לחיבור הראשון היצירתי בין השניים והביאה לעולם את הריליס הראשון שלהם שיצא בינואר 1987 בוייט לייבל בגרסה מצומצמת של 500 עותקים בלבד. אותו קטע : "Say Kids What Time Is It?" נחשב לאחד מהקטעים הראשונים שמבוסס כולו על סימפול אם לא הראשון המשמעותי. 


בשנת 88, בלאק, שהצטרף גם הוא לתחנת Kiss FM, חבר למור ויחדיו הם התחילו את תוכנית הרדיו האגדתית שלהם שממשיכה לשדר גם היום קבוע כבר מעל ל-25 שנה:Solid Steel. התוכנית, שעם הזמן נדדה בין תחנות ומדיומים שונים, הייתה לכוח אדיר קידומי של מוזיקה אלקטרונית/היפ הופ/ ברייקס אלטרנטיבים ושאר שותפיהם לז'אנרים שנתנה להם ולאורחים שלהם  (והיו מדהימים כאלו לאורך השנים) במה לסטים ניסיוניים שהדגימה בזמן אמת את צורת העבודה והטכניקות המיוחדות שלהם. 

הצמד התחיל לעבוד תחת השם קולדקאט  ולשחרר קטעים בלייבל שלהם "Ahead of our time" אבל את החשיפה המשמעותית הראשונה שלהם קיבלו כאשר נתבקשו על אנשי הלייבל "Island" לעשות רמיקס לקטע של אריק בי וראקים :"Paid In Full". אותו רמיקס הביא את טכניקת החיתוך , הסימפול ועבודת הלופים  שלהם לקהל מיינסטרימי. הקטע נחשב לאחד מאבני היסוד של תרבות הרמיקס כמו שאנחנו מכירה אותה כיום לצד היותו יסודות לז'אנרים שהגיעו אחר כך כמו ביג ביט וטריפ הופ. וכן עפרה חזה מסומפלת שם.

בלאק מתכנת המחשבים שהרעיון הויזואלי הוא ערך חשוב עבורו הקים בשנת  88 יחד עם מור את : Hex. קבוצת מולטימדיה שיחד עם האמן רוברט פפרל והמתכנת מיילס ויסמן חקרה את רעיון המדיה והאומנות שאפשר ליצור דרכה דרך פלטפורמות שונות בין אם ממשחק שבנו עבור הקונסולה קומודור דרך עבודה באמצעות הסידי-רום , מדיה חדשה לאותם ימים, פיתוח האינטרקטיביות וכמובן עבודה ויז'ואלית בהופעות עצמן. עם השנים המופע הויזואלי רק התפתח והשתבח בהתאם לטכנולוגיה ואין ספק שקולדקאט הם חלוצים משמעותיים בכל התחום הזה שקשור לוידאו מול מוזיקה ובמה.הקבוצה שיצרה קליפים לאמנם כמו קווין לאטיפה ודה פול לצד ריליסים ויצירות עצמאיות ,התפרקה בסוף שנות התשעים ובגלגול חדש ואחר היא הפכה לפרויקט Hexstatic שהמשיך את המורשת בדרך שלו איתם ביחד עם קולדקאט הגיעה לעולם היצירה Timber שנחשבת על ידי רבים ההגדרה המושלמת של שירה אודיו-ויזואלית מודרנית. קליפ שהעביר גם את המסרים שלהם בנוגע לפוליטיקה ואיכות הסביבה.

במהלך טיול ביפן בשנת 1990 החליטו בלאק ומור להקים את "נינג'ה טיון" לייבל שיהווה מקום בו הם ואחרים יוכלו לשחרר מוזיקה מחתרתית בצורה חופשית מבלי להיות מוגבלים על ידי לייבלים גדולים שעל פי חוזה מחזיקים בזכויות. כנראה שאפילו הם לא יכלו לצפות את גודל ההצלחה.אין מספיק מילים לתאר את חשיבותו של הלייבל ואת המהפכה שהוא עשה במוזיקה האלקטרונית והדרך שבה חשף בפנים העולם אקטים בעלי גישה יותר ניסיונית ועמוקה לצד מוזיקה רחבתית לא מתפשרת מאמון טובין ולוק וייברט דרך מיסטר סקראף וקיד קואלה, ועד הדור החדש -  פולטי די אל, מאשין דראם ועוד'. בהמשך לקריירה המפוארת של השניים שהוציאו אלבומים מדהימים לאורך השנים דוגמאת : Let us play ו- Sound Mirrors אין סיפור מיקסים , רמיקסים , שיתופי פעולה ושאר ריליסים שלהם ושל אמנים אחרים בנינג'ה טיון ובתת הלייבלים שלו  ,הצמד שהצליח לפתח ולהתפתח אך תוך כדי לשמור על האופי המקורי והחזון המשותף עובד על אלבום חדש.

 

הנה טעימה ממיקס טיוב שערך בלאק:

 

 

 

תגובות