מדריך

דוקאביב

אירועי היום בפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי בת"א

סינמטק, שפרינצק 2, תל אביב, 12-05-2012 10:00

דוקאביב הוא פסטיבל סרטים ייחודי בנוף המקומי המוקדש כולו לקולנוע דוקומנטרי והוא גם פסטיבל הקולנוע הגדול ביותר המתקיים בתל אביב. דוקאביב נמנה עם פסטיבלי הקולנוע המבוקשים והמוערכים בעולם. מדי שנה מוקרנים במהלכו מיטב הסרטים הדוקומנטריים מישראל ומרחבי העולם. הסרטים נבחרים בקפידה על ידי ועדות מיון הכוללות אנשי מקצוע מתחום הקולנוע והטלוויזיה.במסגרת פסטיבל סרטים זה, מוקרנים במשך עשרת ימי הפסטיבל יותר מ-80 סרטים דוקומנטריים, רובם בהקרנת בכורה ארצית. הפסטיבל מארח אנשי מקצוע מהארץ ומחו"ל והוא מהווה במה למפגשים בלתי אמצעיים בינם לבין עצמם ובינם לבין הקהל. 
לצד עשרות ההקרנות, מתקיימים במהלכו גם דיונים ואירועים מיוחדים, מסגרות של כיתות אמן וכנסים מקצועיים לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה המקומית אליהם מוזמנים אורחי הפסטיבל מחו"ל, אנשי תעשיית הקולנוע הישראלית וכמובן הקהל הרחב.פסטיבל דוקאביב ה-14 יתקיים בין התאריכים 3-12 במאי 2012.

אירועי היום בפסטיבל:

רחבת הסינמטק

צאת השבת ועד 22:00 - תקלוט של שדרני קול הקמפוס: יוסי חלילי

 

סינמטק 3

10:00 - זוכה בתחרות הסטודנטים

12:30 - זוכה בתחרות הישראלית

15:00 - זוכה בתחרות הבינ"ל

17:30 - בריונות - בריונות היא סוג האלימות הנפוץ ביותר ממנו סובלים קטינים בארה"ב. סרטו של זוכה פרס האמי לי הירש מעניק פנים אנושיות לסטטיסטיקה, ומראה מדוע התעוררה תנועה לאומית הדורשת טיפול דחוף בבעיה. הירש מאחד חמישה סיפורים על ילדים שהבריונות הרסה את חייהם. במקרים של טיילר לונג וטיי סמולי ההשפלה החוזרת שעברו הובילה להתאבדותם, אבל גם במקרים פחות חמורים הבידוד החברתי של הילדים יוצר מצב בלתי נסבל. האם בתי הספר עושים די כדי למגר את התופעה? שאלה זו ואחרות עולות לדיון נוקב כאשר הורי הילדים מחליטים למחות נגד טרגדיה יומיומית זו, החוצה גבולות גיאוגרפיים, אתניים וכלכליים.

19:45 - מרינה אברמוביץ' האמנית נוכחת - במשך ארבעה עשורים של יצירה, מרינה אברמוביץ' הגדירה מחדש את גבולותיה ומשמעותה של האמנות באמצעות עבודות פרפורמנס מקוריות ונועזות. ב-2010, הקדיש לה המוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק רטרוספקטיבה מקיפה. התערוכה כללה שחזורים חיים של עבודותיה על ידי אמני פרפורמנס צעירים. כמו כן הוצגה עבודה חדשה, במסגרתה אברמוביץ' ישבה דוממת על כיסא במוזיאון, במשך שלושה חודשים, מישירה מבט לעבר הכיסא שממולה - עליו הוזמן להתיישב המבקר במוזיאון. בנקודת שיא במהלך הקריירה שלה, לוקח הסרט את הצופים אל תוך עולמה המרתק של אמנית שהגבולות המקובלים בין האמנות והחיים אינם חלים עליה: הוא עוקב מקרוב אחר הכנותיה לתערוכה, מרכז חומרי ארכיון נדירים, ומתעד את פגישתה המחודשת עם אוליי, עמו חלקה שותפות רומנטית ואמנותית אגדית בת 12 שנים.

22:15 - פול סיימון - תחת שמי אפריקה - 25 שנה לאחר יציאת אלבומו "גרייסלנד", מתאחד פול סיימון עם המוזיקאים הדרום-אפריקאים שהשתתפו ביצירתו - למופע מחווה ביוהנסבורג. האלבום, מהראשונים ששילבו את מוזיקת הפופ האמריקאית עם המקצבים שיצאו מדרום-אפריקה, עורר בשעתו סערה פוליטית. סיימון נסע לדרום-אפריקה תוך הפרה של החרם התרבותי שהטיל האו"ם על משטר האפרטהייד והואשם בזמנו על ידי תומכי החרם בפגיעה במאבקם הצודק. הסרט משחזר את הנסיבות שהובילו לשיתוף הפעולה הפורה והייחודי שעמד מאחורי האלבום, ומעמת את כוונותיו הטובות של סיימון עם הטענות של מתנגדיו. מעל ומעבר לוויכוח הפוליטי, "גרייסלנד" מתגלה כפרויקט שיתופי שנתן במה בינלאומית למוזיקאים השחורים שדוכאו במדינתם, ואפשר לסיימון להמציא את עצמו מחדש כיוצר מקורי.

 

סינמטק 4

10:30 - משפחת לאבינג - סיפור אהבה - בשנת 1958, בעשרים מדינות בארה"ב עדיין שררו חוקים נגד נישואי תערובת. באותה שנה נעצרו מילדרד וריצ'ארד לאבינג - היא שחורה למחצה ואינדיאנית למחצה, הוא לבן - על שמיסדו את אהבתם במדינת וירג'יניה. השופט שדן בעניינם קבע שיגורשו לאלתר אל מחוץ לגבולות המדינה בה נולדו (ולא – ייאסרו), אך בני הזוג לאבינג החליטו להילחם על זכויותיהם. הם פנו לשני עורכי דין מתחילים אך מבריקים, ויחד איתם שינו את פני ההיסטוריה: לאחר מאבק בן תשע שנים, פסק בית המשפט העליון כי החוקים נגד נישואי תערובת נוגדים את החוקה. מעבר לחשיבות הסיפור בתולדות המאבק למימוש זכויות האדם, מוצגת אהבתם הפשוטה וקורעת הלב של בני הזוג, כפי שהיא משתקפת בחומרי הארכיון הרבים.

12:30 - Home movie - תיעוד השלב האחרון בהתפרקות משפחתו של הבמאי - אחת מבין רבות שלא שרדו את מבחן ההגירה לישראל. הדבר האחרון שמונע את ההתפרקות הסופית היא דירת קרקע ירושלמית בה הספיקה המשפחה לטעת שורשים. כאשר גם האב עוזב אחרון את הדירה, הם ניצבים בפני דילמה - להשכיר את הדירה, או - כנגד כל השיקולים המעשיים המעשיים - להשאיר אותה כעוגן אחרון של בית ושייכות? ההחלטה נדחית עד תום השיפוצים.

14:30 - כביסה מלוכלכת - יעל לא יכולה לסלוח ולא לשכוח. לאחר שאביה הורשע ונכלא באשמת התעללות מינית, היא מחליטה לשנות את חוקי המשחק ולהפסיק לגלם את הקורבן המשתתק והמבויש. תחילה היא מגישה תביעה אזרחית תקדימית נגד אביה. במקביל היא מחליטה לתעד את חייה ביומני וידיאו. הסרט מלווה את יעל במשך ארבע שנים במהלך מאבקה המשפטי, חושף את הכרוניקה הכואבת של משפחתה המתפוררת, ואת המחיר הכבד שהיא משלמת בחייה.

16:15 - ילדים מסוכנים - מיקומו של "בית נועם", וילת מגורים בפינה מרוחקת של כפר מל"ל, אינו מקרי. הוא מצוי על קו התפר של החברה: לכאורה מחוצה לה, למעשה נטוע עמוק בתוכה. תושביו של הבית הם כל מה שאנחנו מנסים להדחיק, להעלים. אבל האלימות, על סוגיה ופרצופיה המתחלפים, היא חלק מאיתנו. בבית נועם מתגוררים שלושה עשר גברים הלומדים כי אלימות היא חולי הדורש מרפא. כאן מטפלים ביחיא, ביוסף, בשמעון ובאחמד, עברייני אלימות במשפחה, בשיטת טיפול מאתגרת ומורכבת, כדי לעקור את נגע האלימות ההורס את חייהם ואת חיי משפחותיהם, וזולג ופוגע בחברה כולה.

18:30 - כל הבקרים השמחים - סרט מסע אישי אל תוך ההוויה הביסקסואלית. הסרט חושף טפח מהעולם היצרי המטלטל שבו נתון יוצר הסרט במהלך תיעוד הזוגיות שלו עם חן, זמרת רוק. אל מול הסביבה הלוחצת, מנסה עומר למצוא מקום שבו יוכל להרגיש שלם, מבלי להזדקק להסברים. אל מול הדילמה הפרטית ניצבת משפחתו הייחודית: אחיו הנמצא בזוגיות עם גבר, אחותו המתגוררת בניו יורק והוריהם המשוועים להמשכיות השושלת. הם, כמו הגברים שאיתם הוא משוחח בחשאי, מעמתים אותו עם הקונפליקט של חייו. כשהמשבר הופך בלתי נמנע, צץ גורם חדש שמאיר את הכל באור אחר.

20:30 - פודרה - שלוש לוויות, שלושה דורות, שתי מלחמות ובן זוג אחד הממתין בתל אביב. פורטרט מטריד של במאי הסרט, בן למשפחת גולדברג, מהמשפחות המייסדות של המושבה מטולה. על רקע המוות המכה בבני המשפחה ההולכים לעולמם בזה אחר זה, נקרא גיבור הסרט שוב ושוב למילואים כמפקד טנק. באמצעות חומרים ארכיוניים והתרחשויות שצולמו לאורך עשר שנים, נפרש המפגש הקומי-טרגי של גיבור הסרט עם כוחה של הסמכות וההרגל לציית.

22:45 - כוכב השבלול - אם תשאלו את יאנג-צ'אן, הוא יספר לכם שהגיע מכוכב השבלול. יושביו של הכוכב הפצפון הם חירשים ועיוורים, ומכונים "שבלולים" משום שעליהם להסתמך על חוש המגע לבדו, באמצעותו הם גם מתקשרים. לפי יאנג-צ'אן, אף אחד בכדור הארץ לא הבין את שפתו, ואלמלא המלאכית שלצדו, בת זוגו והמתורגמנית שלו (סון-הו) הוא היה מאבד את אמונתו בחיים. "כוכב השבלול", זוכה הפרס הגדול בפסטיבל IDFA האחרון, מציע התבוננות כובשת בחייהם המשותפים של יאנג-צ'אן וסון-הו. גם אם כל משימה יומיומית היא אתגר, השניים אינם מתכוונים לוותר. תמיכתה של אשתו האוהבת גילתה ליאנג-צ'אן עולם של יופי הנתון מתחת לאצבעותיו. בזכותה הוא למד לקרוא ולכתוב בשפת הברייל, והיום הוא חולם להיות סופר ולחלוק את חוויותיו עם העולם.


ZOA

10:00 - אופרת מצדה - בקיץ 2010 יצא צוות צילום לתעד מבצע מרשים של הכשרת הקרקע הבתולית שלמרגלות המצדה, לצורך העלאת האופרה 'נבוקו', יצירה מאת ג'וזפה ורדי שעלילתה עוסקת בגלות היהודים בסוף תקופת בית ראשון. על פי המיתוס, כ-600 שנה לאחר מכן, כאן בראש ההר, שלחו בנפשם יד כ-950 איש ואישה שלא נכנעו לחיל המצור הרומי. ימי הצילום הארוכים בשולי המדבר ומראה הפועלים הזרים מדארפור טשטשו את הגבולות בין האירוע האופראי והמציאות. התוצאה היא סרט פיוטי על היחסים בין אמנות למציאות, בין מיתוס לאנושיות, שבשיאו - "שירת העבדים". "על נהרות בבל" שרה באופן מהפנט האופרה הישראלית, בניצוחו של דניאל אורן, והמילים מקבלות בסרט משמעות חדשה.

12:00 - רעש - סיפור אהבה-שנאה תל אביבי על אדם שמחליט לצאת למלחמה ברעש העירוני הפולש לביתו. לאחר שאובחן כבעל רגישות גבוהה לרעש הוא נחוש להוכיח שאין הדבר משנה את העובדה שכל האנשים הסובבים אותו רועשים במידה בלתי סבירה ושישראל היא אחד המקומות הרועשים בעולם. הוא חוקר ומגלה כי כבר הנאצים הבינו שרעש הורג המונים ופיתחו כלי נשק אקוסטיים להשמדה המונית, ושגם בארה"ב מפזרים היום מתנגדי משטר באמצעות רעש. בייאושו הוא עושה הכל כדי להשתלט על הרעש שחודר אל ביתו, אולם היום בו הוא נאלץ לשלם לחברה על ניסיונו להשקיט את הסביבה מגיע מהר וכואב יותר ממה שחשב.

14:15 - לשוב בחזרה - במהלך השנים רבקה זהר חיה בצד שלושה כוחות אדירים: כשרון שירה עילאי, שכבר בגיל 20 קיבע את מעמדה בפנתיאון הישראלי; הסמים, אליהם ברחה לשנים ארוכות כנרקומנית ברחובות הגרועים ביותר בניו יורק; ושלמה קאלו –ממורי הרוח הוותיקים בישראל, לו היא נשואה כבר 20 שנה. עכשיו היא חוזרת לניו יורק אותה עזבה לפני 25 שנה, שם מחכה לה הופעה ואולי גם הבת שלה, ממנה נפרדה כשהייתה בת 11, מבלי להתראות שוב...

16:15 - הנכה המאושר והבודהיסט המיוסר - לאחר נתק של יותר מעשור חוזר נועם, במאי הסרט שמצפונו מייסר אותו, אל הקיבוץ בו גדל כדי להציל את צח, חבר ילדותו שהפך לנכה מתבודד המסרב להשתקם. נועם בונה תוכנית אימונים עקבית ומפרכת שמטרתה לגרום לצח לשוב ולרוץ, ואם לא לרוץ ממש אז לפחות לנוע יותר בקלות. סיפור על חברות מרגשת ומלאת הומור בין שני גיבורים המנסים לשנות את חייהם, שהעבר הטעון ניצב ביניהם ואינו מרפה.

18:00 - רפי בוקאי, אבא שלי - גיא בוקאי היה בן שנתיים וארבעה חודשים כשרפי, אביו, נפטר בדצמבר 2003. עם הגיעו לגיל עשר הוא יוצא להכיר את אביו ,לפני שהזיכרונות ילכו לאיבוד. רפי בוקאי ביים בסך הכל שלושה סרטים, בהם 'אוונטי פופולו' המשמעותי, והיה אחד האנשים הדומיננטיים שהתניעו מחדש את הקולנוע הישראלי בשנות השמונים. הסרט מתאר את מסע ההיכרות הראשון של גיא בוקאי עם אביו, כשבין המפגשים ופיסות המידע שהוא אוסף על אביו משובצות סצנות דרמטיות שבוימו באופן בלעדי לסרט זה על ידי הבמאים אסי דיין וגידי דר. את הסצנה האחרונה ביים גיא בוקאי בן ה-10, בהשתתפות חבריו, בני גילו.

20:00 - רדוף - מנחם רוט, במאי הסרט, היה קורבן להטרדה מינית בהיותו נער בישיבה חסידית. לאחר עשרים שנה הוא מחליט ליצור קשר עם התוקף ומפתח עמו מערכת יחסים טעונה. במקביל הוא מתעד את המשבר בחייו המפוצלים בין תרבות חסידית וחילונית, ובין מערכות יחסים רומנטיות מקבילות. התוצר הוא פורטרט עצמי אמיץ שבו המצלמה הופכת לכלי לוכד וגואל.

22:00 - חוף מבטחים - תצפית יומיומית של היוצר חוני המעגל ביונקים עילאיים, במשך למעלה משלושים שנה. מבעד לסרט ניתן לראות אקסמפלרים של העם היושב במדינת תל אביב, דרך כור ההיתוך, סמלים, תרבויות, הווי, השלכות אידיאולוגיות, פוליטיות ויצריות. חופי הים מהווים חלון ראווה לאומי, דרכם ניבטות מלחמות תרבות חברתיות, פוליטיות ומשיחיות, ההולכות ומקצינות עם השנים. במהלך הסרט ניתן להבחין בשינויים פיזיולוגיים, אידיאולוגיים ואקלימיים, שייתכן ונגרמו עקב חשיפה מוגזמת לשמש. הסרט מוקדש באהבה למיכה אלויס, דיויד הנביא וצביקה קרטיב ז"ל, אשר היו לגרעין ההווי של חופי תל אביב.

 

מוזיאון ת"א

14:30 - דוגמנית, ילדה (סרט + הרצאה) - מבעד לעיניהן של שתי גיבורות, "דוגמנית, ילדה" מספק מבט חושפני על תעשיית הדוגמנות שמחברת בין סיביר לטוקיו. נאדיה (13) נבחרה מבין מאות נערות סיביריות לצאת למסע דוגמנות ביפן. מצוידת בתקווה התמימה שתוכל לחלץ את משפחתה מקשיים כלכליים, היא מגלה במהרה שהפרטים הקטנים בחוזה משאירים אותה ללא פרוטה, בודדה בארץ זרה. אשלי (30) כבר הייתה בעמדת הדוגמנית בעבר, והחוויות הקשות שעברה לימדו אותה לקחת פיקוד על גורלה. היום היא עובדת כציידת דוגמניות המתמחה בהתאמת הלוק הסיבירי למוצר היפני. האם היא מעוללת לנאדיה את מה שחוותה בעצמה, או שמא יש ביכולתה לשנות את התעשייה מבפנים?

16:45 - עמידה ראשונה - עולם הבלט הוא עולם תחרותי ואקסקלוסיבי. מבין רבים המשקיעים את זמנם במסכת האימונים האינטנסיבית, רק מעטים זוכים לקריירה מתגמלת, גם אם קצרת מועד. "עמידה ראשונה" עוקב מקרוב אחר שנה בחייהם של שישה רקדנים צעירים (בגילאי 9-19), המגיעים מרחבי העולם כדי להשתתף באחת מהתחרויות היוקרתיות בתחום. מתוך 5,000 מתמודדים, בודדים יזכו במלגות או הצעות עבודה שיאפשרו להם להגשים את חלומם. ההכנות הקדחתניות אינן מאפשרות לילדים זמן פנוי כפי שיש לאחרים בגילם, וגם ההורים נאלצים להקריב משאבים רבים כדי לתמוך, ולעתים גם לדחוף את ילדיהם אל מסלול ההצלחה.תוך כדי המסע המפרך, חושף הסרט את הסיפור האישי שהוביל כל אחת מן הדמויות להקדיש את חייה לריקוד.

19:00 - אימס: הארכיטקט והציירת - צ'רלס וריי אימס ידועים בעיקר בזכות העיצוב של "כיסא אימס", נקודת ציון בהיסטוריה של העיצוב המודרני. לראשונה יכלו ההמונים להתהדר ברהיט המסמל פשטות מינימליסטית וסגנון מתוחכם כאחת. אך מאחורי הרהיטים עמדה שותפות אישית ומקצועית רחבה יותר, שכללה מגוון אדיר של יצירה: סרטים, תערוכות מולטימדיה, צעצועים ועוד. על רקע קריינות של ג'יימס פרנקו, ובאמצעות חומרי ארכיון נדירים וראיונות עם דמויות מפתח, הסרט משחזר קריירה ענפה שהחלה אחרי מלחמת העולם השנייה ונמשכה ארבעים שנה. כפי שמעידים מכריהם, "היא הייתה ציירת שלא ציירה, והוא היה ארכיטקט שנשר מלימודיו", וביחד הם הקימו את משרד העיצוב שהזריק למודרניזם האמריקאי אנרגיה וחדשנות בלתי נדלים.

21:30 - ברט סטרן, מד מן מקורי - ברט סטרן הוא אחד הצלמים הראשונים שהיו לכוכבים בזכות עצמם. צילומיו פורצי הדרך שינו את פני ענף הפרסום של שנות ה-50. בגיל 25, הילד מברוקלין כבר חי את חלום נעוריו: לצד המודעות הפרובוקטיביות שהגה וצילם, הוא התפרסם בעיקר בזכות יכולתו להוציא את המיטב מנשות הוליווד ועולם האופנה. סטרן עצמו טוען בסרט שתמיד נמשך אל הנשים שצילם, והסשן המפורסם שלו עם מרילין מונרו, חודשים ספורים לפני מותה הטרגי, יכול להעיד על כך. הבמאית והמפיקה שאנה לאומייסטר, חושפת את חייו הפרועים של הילד הרע של עולם הפרסום והצילום: ההתמכרות לנשים ולסמים ממריצים, האשפוז שהוביל לעזיבת אשתו וילדיו והאופן שבו הצליח להמציא את עצמו מחדש.

 

בית העם

20:00 - הרשת החברתית האמיתית - בסוף 2010, בעקבות כוונת ממשלת אנגליה להעלות את שכר הלימוד ולהפוך את החינוך הגבוה במדינה ליקר ביותר בעולם, קמה תנועת מחאה נרחבת של סטודנטים. רגע לפני ה"אביב הערבי" וההפגנות למען צדק חברתי ברחבי הגלובוס, הסטודנטים האנגלים כבר השתמשו בכל הטכניקות שיאפיינו את גל המחאה החדש: הם פעלו ברשתות החברתיות כדי להתארגן בזמן אמת, "כבשו" והשביתו את האוניברסיטה, ולבסוף הרחיבו את מאבקם אל נושאים חברתיים כלליים יותר. שלושת במאי הסרט השתמשו במספר מצלמות כדי ללכוד את המוקדים המקבילים של המחאה והאנשים שלקחו בה חלק. למרות שחוסר הניסיון של המוחים הצעירים ניכר, התשוקה החדשה שמצאו במאבק מרמזת על כך שמחאתם נמצאת בחיתוליה.

תגובות