מדריך

דוקאביב

אירועי היום בפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי בת"א

סינמטק, שפרינצק 2, תל אביב, 10-05-2012 10:00

דוקאביב הוא פסטיבל סרטים ייחודי בנוף המקומי המוקדש כולו לקולנוע דוקומנטרי והוא גם פסטיבל הקולנוע הגדול ביותר המתקיים בתל אביב. דוקאביב נמנה עם פסטיבלי הקולנוע המבוקשים והמוערכים בעולם. מדי שנה מוקרנים במהלכו מיטב הסרטים הדוקומנטריים מישראל ומרחבי העולם. הסרטים נבחרים בקפידה על ידי ועדות מיון הכוללות אנשי מקצוע מתחום הקולנוע והטלוויזיה.במסגרת פסטיבל סרטים זה, מוקרנים במשך עשרת ימי הפסטיבל יותר מ-80 סרטים דוקומנטריים, רובם בהקרנת בכורה ארצית. הפסטיבל מארח אנשי מקצוע מהארץ ומחו"ל והוא מהווה במה למפגשים בלתי אמצעיים בינם לבין עצמם ובינם לבין הקהל. 
לצד עשרות ההקרנות, מתקיימים במהלכו גם דיונים ואירועים מיוחדים, מסגרות של כיתות אמן וכנסים מקצועיים לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה המקומית אליהם מוזמנים אורחי הפסטיבל מחו"ל, אנשי תעשיית הקולנוע הישראלית וכמובן הקהל הרחב.פסטיבל דוקאביב ה-14 יתקיים בין התאריכים 3-12 במאי 2012.

אירועי היום בפסטיבל:

רחבת הסינמטק

18:00-22:00 - תקלוט של שדרני קול הקמפוס: רותם דויטשר ואודי ניב

 

סינמטק 3

10:00 - בריונות - בריונות היא סוג האלימות הנפוץ ביותר ממנו סובלים קטינים בארה"ב. סרטו של זוכה פרס האמי לי הירש מעניק פנים אנושיות לסטטיסטיקה, ומראה מדוע התעוררה תנועה לאומית הדורשת טיפול דחוף בבעיה. הירש מאחד חמישה סיפורים על ילדים שהבריונות הרסה את חייהם. במקרים של טיילר לונג וטיי סמולי ההשפלה החוזרת שעברו הובילה להתאבדותם, אבל גם במקרים פחות חמורים הבידוד החברתי של הילדים יוצר מצב בלתי נסבל. האם בתי הספר עושים די כדי למגר את התופעה? שאלה זו ואחרות עולות לדיון נוקב כאשר הורי הילדים מחליטים למחות נגד טרגדיה יומיומית זו, החוצה גבולות גיאוגרפיים, אתניים וכלכליים.

12:00 - חללים בלתי גמורים - ב-1961 הצטלמו פידל קאסטרו וצ'ה גווארה כשהם משחקים גולף על מדשאות מועדון חברים אליטיסטי מהימים שלפני המהפכה. קסטרו הצהיר שהשטח יוקדש לבניית קומפלקס בתי הספר הלאומיים לאמנויות, והזמין שלושה ארכיטקטים צעירים לתכנן פרויקט שאפתני שיבטא עתיד של פתיחות ושוויון בקובה החדשה. ראיונות עכשוויים עם הארכיטקטים, המשולבים בשלל חומרי ארכיון, משחזרים את הרוח המהפכנית שהובילה את הפרויקט בתחילתו, כמו גם את המציאות הפוליטית שגרמה לסיומו בטרם עת. הסרט מתאר רגע מרתק בהיסטוריה, בו המפגש בין אסתטיקה ארכיטקטונית חדשנית ופוליטיקה רדיקלית יצרו חלומות גדולים שהסתיימו בהזנחה ודיכוי טרגיים. היום, הממשל שוב מזמין את הארכיטקטים והפעם - כדי לסיים את מלאכתם.

14:15 - דיוקנה של ואלי - הדיוקן בו לכד אגון שילה את דמות פילגשו, ואלבורגה (ואלי) נאוזיל, הוא אחת הפנינים באוסף מוזיאון ליאופולד שבווינה. אך במשך 13 שנים הוא הוחזק אצל הרשויות האמריקאיות, באופן חסר תקדים, בעקבות מחלוקת משפטית בין המוזיאון האוסטרי לבין משפחה יהודית, ממנה הוחרם הציור ב-1939 על ידי הנאצים. הסרט משחזר את ההיסטוריה של הדיוקן – החל בסיפור האהבה שעמד מאחוריו, דרך הנסיבות בהן נגנב מלאה בונדי, אספנית אמנות יהודייה שנאלצה לברוח לאנגליה, וכלה בהחרמתו בארה"ב בעקבות תערוכה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, שם הוצג בהשאלה ב-1997. לצד דימויים מהפנטים מציורי שילה, נציגי שני הצדדים של השערורייה שטלטלה את עולם האמנות מתראיינים לסרט ומסבירים כיצד הצליחו להגיע לבסוף להסכמה.

17:00 - מהפכן בעל כורחו - הבמאי שון מקאליסטר הגיע לתימן כתייר, אך יצא משם עם חומרים קולנועיים מטלטלים מלב האירועים שהובילו להפלת עלי עבדאללה סאלח מכיסאו לאחר 33 שנה בשלטון. במהלך מסע ג'יפים מתיידד מקאליסטר עם קאיס, מדריך טיולים אינטליגנטי ומהורהר מהבירה צנעא, שמתייחס להפגנות ההמוניות בספקנות ואף בזלזול. כשהמצב הפוליטי מחמיר, מחליט מקאליסטר להישאר קרוב לקאיס ולהיעזר בו כדי לזכות במבט בלתי אמצעי במחאת האוהלים ב"כיכר השינוי" בלב העיר. בכל פעם שהשניים חוזרים לכיכר, ובמקביל להתעצמות האלימות בין המפגינים לשלטון, יחסו של קאיס למהפכה שבדרך עובר שינוי. לאחר שהעיתונאים הבינלאומיים כבר גורשו מהמדינה, מקאליסטר נעשה עד לטבח שהופך את הגיבור שלו למהפכן בעל כורחו.

19:15 - לשוב בחזרה - במהלך השנים רבקה זהר חיה בצד שלושה כוחות אדירים: כשרון שירה עילאי, שכבר בגיל 20 קיבע את מעמדה בפנתיאון הישראלי; הסמים, אליהם ברחה לשנים ארוכות כנרקומנית ברחובות הגרועים ביותר בניו יורק; ושלמה קאלו –ממורי הרוח הוותיקים בישראל, לו היא נשואה כבר 20 שנה. עכשיו היא חוזרת לניו יורק אותה עזבה לפני 25 שנה, שם מחכה לה הופעה ואולי גם הבת שלה, ממנה נפרדה כשהייתה בת 11, מבלי להתראות שוב...

21:15 - בגרות לוחמים - לקראת סיום שירותם הצבאי ניתנת לחיילים קרביים שאין בידם תעודת בגרות ההזדמנות להשלים את לימודיהם, במסגרת פרויקט "בגרות לוחמים". המצלמה עוקבת באיפוק אחר הדיונים המתחוללים בקורס האזרחות, שאורכו שלושה שבועות ושנידונות בו סוגיות כגון פלורליזם, אפליה וזכויות אדם, על רקע שאלות הנוגעות לזהות אזרחית במדינה יהודית ולסכסוך הישראלי-פלסטיני. החיילים/תלמידים מבטאים בחופשיות את דעותיהם, המעוגנות בחוויותיהם מן השירות הצבאי. הצצה אל רגע קריטי בעיצובם של הצעירים: המעבר מן ההוויה הצבאית אל ההוויה האזרחית, שבו מתעצבת תפיסתם הפוליטית והאזרחית. דיוקן של החברה הישראלית בת זמננו, בהתמודדותה עם הסוגיות המכוננות את המרחב הציבורי והפוליטי שלה.

 

סינמטק 4

10:30 - האור בעיניה - כמה חודשים לפני מלחמת האזרחים שפרצה בסוריה בשנה החולפת, יצאו הבמאיות ג'וליה מלצר ולאורה ניקס לדמשק כדי לספר את סיפורה של הודא אל-חבש. הסרט מעניק הצצה נדירה אל זרמי העומק שבישרו את בואה של ההתקוממות העממית ומראה כיצד אל-חבש, תחת משטר חילוני דכאני וכנגד קהילה מוסלמית מסורתית, הקימה בית ספר המעניק לילדות ונשים חינוך מוסלמי מתקדם. בעוד האליטה החילונית במדינה חוששת מאסלאמיזציה גוברת של האוכלוסייה, גם רוב האימאמים המקומיים אינם רואים את הפרויקט בעין יפה. בניסיון לנווט בין לחצים פוליטיים ודתיים, אל-חבש מתעקשת על חזון מוסלמי-פמיניסטי מתון, כזה הדוגל בחינוך מלא לנשים ומעודד את השתתפותן בשיח הציבורי, מבלי לוותר על מחויבות לתפקידיה המסורתיים של האישה.

12:45 - מעוירים - למעלה ממחצית מאוכלוסיית כדור הארץ מתגוררת כיום באזורים עירוניים, והתחזית היא כי עד שנת 2050 כ-75 אחוז מבני האדם יחיו בערים. סקירה ויזואלית מרהיבה, המתבססת על חזונם של מעצבי ערים חשובים מרחבי העולם – ארכיטקטים, מהנדסים, הוגים וקובעי מדיניות – בוחנת את עתיד העיר כאתגר מרכזי הניצב בפני האנושות. סרטו החדש של גארי הסטוויט משלים את "טרילוגיית העיצוב" של הבמאי, אשר החלה בבחינת מקומו של העיצוב הגרפי במציאות העכשווית (Helvetica"; 2007"), ונמשכה עם חקירת העיצוב התעשייתי של החפצים שאנו רוכשים (Objectified"; 2009"). הואיל ועיצוב הערים אינו נתון בידי מומחה יחיד, הסרט מדגיש את חשיבות הדיון הציבורי על האתגרים שבדרך.

15:00 - לא מרוששים - לאור הגירעון הגדול בקופת ארה"ב, הטענה כי המדינה מרוששת נחשבת למובנת מאליה ומשמשת כהצדקה בפי פוליטיקאים לצמצום השירותים החברתיים. אך לפי "לא מרוששים" המובן מאליו מתעתע. התחקיר המעמיק מצביע על כך שחברות גדולות שבסיסן בארה"ב מתחמקות בשיטתיות מלשלם מסים, ושהגירעון יכול להימחק אם המדינה תדרוש את המגיע לה. במקביל לסקירת הטכניקות המתוחכמות שמאפשרות לענקיות כמו "אפל", "גוגל" ו"ג'נרל אלקטריק" לקבל פטור שנמנע משאר האזרחים, הסרט עוקב אחר קבוצת מחאה ("US Uncut") שקמה ברשת החברתית ודורשת שינוי במדיניות המסים. במאיות הסרט ליוו את חברי הקבוצה החל מההפגנות הראשונות ודלות המשתתפים ועד להשתלבותם במחאה ההמונית של "Occupy Wall Street".

17:15 - מתערבים - האלימות הרצחנית בשכונות העוני של שיקגו הרקיעה לגבהים חדשים, אך פרויקט חברתי מהפכני מצליח להגיע ללב ההתרחשויות כדי לנסות ולמנוע את ההתלקחות הבאה. סרטו של הבמאי המוערך סטיב ג'יימס (Hoop Dreams, 1994) עוקב אחר שלוש דמויות עם עבר אלים שהחליטו לרתום את חוכמת הרחוב שלהן למטרה חדשה - מניעת אירועים אלימים באמצעות התערבות ישירה בחיי התושבים. מבעד לעבודתם של "המתערבים" (Interrupters), המשלבים את ניסיונם האישי עם טכניקה פסיכולוגית להתרת סכסוכים, מצלמתו של ג'יימס מתעדת מקרוב ובזמן אמיתי את המתח השברירי של הרחוב. בנוסף למבט בלתי-אמצעי על מציאות קשה של סמים, עוני ותסכול, מראה הסרט כיצד התערבות אנושית יכולה לתת תקווה לשינוי.

20:00 - ימי הזהר - קלטות וידיאו שצולמו לפני שנים בניו יורק מתגלות יום אחד בביתם של בני זוג. תוכן הקלטות מערער את אמונו של בן הזוג באישה. מי הגבר שצילם את הקלטות לפני עשרים שנה? ומדוע הסכימה לשתף איתו פעולה לעיני המצלמה? המחלוקת אודות החומרים המצולמים מובילה את האישה למסע בעקבות השותפים לחוויה המסעירה, בעזרתם היא חושפת איך מנגנון ההדחקה שלה הוליך אותה שולל.

22:00 - BEATS, RHYMES & LIFE: THE TRAVELS OF A TRIBE CALLED QUEST - קיו-טיפ, פייפ-דוג ועלי שאהיד מוחמד יצרו את אחד ההרכבים המשפיעים ופורצי הדרך בהיסטוריה של ההיפ-הופ. השילוב של סימפולי ג'אז וסול נדירים יחד עם ראפ חכם וחלקלק, הפך אותם להצלחה במישור האמנותי והמסחרי כאחת, רגע לפני שהזרם הגנגסטרי השתלט על הסצנה. סרטו של מייקל רפפורט משחזר את סיפורה של הלהקה וחושף את הקרעים הפנימיים שהובילו לפירוקה המפתיע ב-1998. לצד חומרי ארכיון וראיונות נרחבים עם חברי ה"טרייב", רבים מגדולי הז'אנר מופיעים בסרט ומתארים כיצד הלהקה השפיעה עליהם: "הביסטי הבויז", "הרוטס", "באסטא-ריימז" ועוד. למרות הרצון לשחזר את הצלחת העבר, המעקב של הסרט לאחר איחוד הלהקה ב-2008 מגלה שהמתחים הישנים בין חבריה עדיין קיימים.

 

סינמטק 5

21:30 - אידאולוגיות מופרטות: תכנית וידאו ארט - הסדר הישן מת, יחי הבלבול החדש תוכנית הווידיאו שמוצגת לראשונה בדוקאביב כוללת ארבע עבודות הנתונות על קו התפר המיטשטש והולך שבין וידיאו־ארט לקולנוע דוקומנטרי. עולמן של האידיאולוגיות הישנות עדי יסוד נחרב ואל החלל שהותירו מאחוריהן מתפרצות עבודות הוידיאו המוצגות. כל אחת מהן מספקת דימוי מטפורי, מטלטל ומטריד, המזכיר ומעורר את שהיה וחותר תחת מה שהווה. אוצרים: יעל ברתנא, אבי פלדמן

 

בית העם

19:00 - מצלמה/נשק - סדנה: וידיאו ככלי במאבק חברתי - מנחה: יואב גרוס. בשנים האחרונות הפך הווידיאו לחלק טבעי מכל מאבק חברתי משמעותי בעולם. גרוס ידון ביכולתה של המצלמה לשמש כמגן בהקשר החברתי-פוליטי המקומי, ובאפשרויות שמציע פרויקט הווידיאו של "בצלם", המספק מצלמות לנשים וגברים פלסטינים ומעניק לאזרחי ישראל הצצה למציאות הנותרת מתחת לרדאר התקשורתי. בסדנה יוצגו וינותחו חומרי וידיאו ייחודיים מהשנים האחרונות.

20:00 - בחזרה לכיכר - מובּארק כבר איננו, אך הכוחות הדיקטטוריים שאפשרו את שלטונו עדיין נמצאים בשטח ופועלים ביתר שאת כדי לכפות את רצונם. מתוך ההמולה המבלבלת מזקק הבמאי הנורבגי פיטר לום חמישה סיפורים אנושיים החושפים את מצרים שאחרי המהפכה כזירה של פחד וחוסר וודאות, אך גם כמקום של דבקות בלתי אפשרית במחאה. זוג צעיר נלחם להוכיח את חפותו, לאחר שהבעל נעצר כי לא הסכים "להלשין" על אחרים; בחורה צעירה נאבקת בדימויה כ"זונה", לאחר שנעצרה בכיכר והוכרחה לעבור בדיקת בתולין; נער בן 19 מפגין למען שחרור אחיו, בלוגר שהעז לכתוב דברי ביקורת על הצבא. במבט ישיר, כנה ומלא חמלה, לום מאפשר לגיבוריו לספר סיפור על מאבק שעדיין רחוק מלהסתיים.

21:30 - מצלמה/נשק - הרצאה: קולנוע תיעודי וזכויות אדם

תגובות