מדריך

דוקאביב

אירועי היום בפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי בת"א

סינמטק, שפרינצק 2, תל אביב, 06-05-2012 10:00

דוקאביב הוא פסטיבל סרטים ייחודי בנוף המקומי המוקדש כולו לקולנוע דוקומנטרי והוא גם פסטיבל הקולנוע הגדול ביותר המתקיים בתל אביב. דוקאביב נמנה עם פסטיבלי הקולנוע המבוקשים והמוערכים בעולם. מדי שנה מוקרנים במהלכו מיטב הסרטים הדוקומנטריים מישראל ומרחבי העולם. הסרטים נבחרים בקפידה על ידי ועדות מיון הכוללות אנשי מקצוע מתחום הקולנוע והטלוויזיה.במסגרת פסטיבל סרטים זה, מוקרנים במשך עשרת ימי הפסטיבל יותר מ-80 סרטים דוקומנטריים, רובם בהקרנת בכורה ארצית. הפסטיבל מארח אנשי מקצוע מהארץ ומחו"ל והוא מהווה במה למפגשים בלתי אמצעיים בינם לבין עצמם ובינם לבין הקהל. 
לצד עשרות ההקרנות, מתקיימים במהלכו גם דיונים ואירועים מיוחדים, מסגרות של כיתות אמן וכנסים מקצועיים לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה המקומית אליהם מוזמנים אורחי הפסטיבל מחו"ל, אנשי תעשיית הקולנוע הישראלית וכמובן הקהל הרחב.פסטיבל דוקאביב ה-14 יתקיים בין התאריכים 3-12 במאי 2012.

אירועי היום בפסטיבל:

רחבת הסינמטק

18:00-22:00 - תקלוט של שדרני קול הקמפוס: אסף אלמוג וחולית בלאו

 

סינמטק 3

10:00 - כלבי החורף האחרונים - במשך ארבעים השנים האחרונות, בעיירה קטנה בצפון קנדה הקרויה צ'רצ'יל, הקדיש בריאן לדון את חייו לגידולו של זן נכחד: הכלב האסקימואי הקנדי (ה"קימיק"). בעבר, כלבים פראיים אלו שימשו את המקומיים כחיות עבודה, בעיקר לגרירת מזחלות השלג, אך ב-1960 הממשל הקנדי החל לטבוח בהם בשיטתיות משום ש"הפרו את הסדר החברתי". לדון לקח על עצמו משימה דון קישוטית: רוב התיירים מגיעים לצ'רצ'יל בעקבות אוכלוסיית דובי הקוטב הפזורה על הגבעות המושלגות, אך הוא מבקש להראות לעולם ולתושבי צ'רצ'יל, שלא תמיד רואים את פעילותו בעין יפה, שכלבי הקימיק ראויים להתייחסות מיוחדת. בעזרת כוכב טלוויזיה ניו-זילנדי שנקלע לאזור והתאהב בפרויקט, מצליח לדון, ידידו הטוב ביותר של הכלב האסקימואי, להציל את הכלבים.

12:00 - 75 תושבים, 20 בתים, 300 פרות - הצייר ניקולאס רוביו היה ילד כאשר נאלץ לברוח עם משפחתו מזוועות מלחמת האזרחים בספרד לכפר קטן בצרפת. היום, שנים לאחר שהיגר לארגנטינה, הוא מנסה לצייר את זיכרונותיו מהנופים והתושבים של הכפר, אלו שקיבלו את משפחתו בזרועות פתוחות והצילו אותה מגורל אכזר. מביתו שבפרברי בואנוס איירס, רוביו מגלה שמלאכת השחזור קשה משחשב. הוא מתקשר למכריו הישנים מאירופה, חוזר אל המכתבים והתמונות מילדותו, ולא מוותר על כל פרט קטן שיוכל להציל פיסה נוספת מעברו. סרטו של פרננדו דומינגז נע לסירוגין בין המחקר העיקש של גיבורו לבין עולם העבר הקסום שניבט מציוריו, ולוקח את הצופים למסע קולנועי-ציורי בעקבות הזמן האבוד.

14:00 - אושר... הארץ המובטחת - מצויד בתיק גב ובמצלמה בלבד, היוצר הדוקומנטרי לורן הס יוצא למסע רגלי החוצה את צרפת מדרום לצפון. ללא מסלול מתוכנן מראש, המפגשים המקריים עם הדמויות שנקרות בדרכו הם שמרכיבים את הסרט. את כולן הוא שואל את אותה השאלה: מהו אושר? התשובה כלל אינה פשוטה, אך מכריו הארעיים מנסים את מזלם: ברמן, אופה, כמה חיילים, נזיר, עקרות בית, וגם אדם בחליפת סנטה קלאוס - כולם מציעים את חזונם האישי. התשובות מפתיעות יותר או מפתיעות קצת פחות, אך בכל המקרים הס מייצר אינטימיות עם מושאיו, ומצלמתו חושפת את הליכות החיים המרתקות, הניצבות מעבר לכל תשובה. סרט מסע בקצב הליכה.

16:30 - קארט בלאנש - בית הדין הבינלאומי בהאג נועד להביא למשפט את האחראיים לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. סרטה של היידי ספקוניה עוקב אחר האנשים שפועלים למען מטרה זו, וחושף את התהליכים המורכבים שכרוכים בהכנת כתבי האישום. הסרט מתמקד בהכנות למשפטו של ז'אן-פייר בומבה, המואשם באחריות לפשעי מלחמה שהתרחשו ברפובליקה המרכז-אפריקאית בתחילת המאה הנוכחית. חוקרי בית המשפט נוסעים ליבשת במטרה להשיג עדויות אמינות מפיהם של הקורבנות, והמדען שאחראי על איסוף הראיות נעזר בטכנולוגיות מתקדמות, בניסיון למצוא סימנים מוחשיים לאירוע שהתרחש לפני יותר משמונה שנים. לאחר עבודת השטח מגיע תורם של המשפטנים, הנאלצים להתמודד עם טיעונים מפותלים המאיימים לחסל את כל מאמצי התביעה.

19:00 - כביסה מלוכלכת - יעל לא יכולה לסלוח ולא לשכוח. לאחר שאביה הורשע ונכלא באשמת התעללות מינית, היא מחליטה לשנות את חוקי המשחק ולהפסיק לגלם את הקורבן המשתתק והמבויש. תחילה היא מגישה תביעה אזרחית תקדימית נגד אביה. במקביל היא מחליטה לתעד את חייה ביומני וידיאו. הסרט מלווה את יעל במשך ארבע שנים במהלך מאבקה המשפטי, חושף את הכרוניקה הכואבת של משפחתה המתפוררת, ואת המחיר הכבד שהיא משלמת בחייה.

20:45 - גברים בלתי נראים - הסרט חושף קורבנות בלתי מוכרים של הסכסוך הישראלי-פלסטיני – גייז פלסטיניים, הסובלים מאיומים על חייהם בשטחים ונאלצים להתחבא בתל אביב, שגם בה הם נרדפים על ידי החוק. במשך שנתיים עוקב הסרט אחר גיבוריו: לואי, 32, המתחבא בתל אביב למעלה משמונה שנים; עבדו, 24, שעבר עינויים בשירות החשאי הפלסטיני, רק בגלל העדפתו המינית ; ופארס, 23, שברח מביתו לאחר שמשפחתו איימה על חייו. לשלושתם סיכוי אחד ויחיד להינצל - לקבל מקלט מדיני חשאי במדינה זרה.

22:45 - מיראז' - הצמיחה המהירה של דובאי מן המדבר הפכה לסמל שנוי במחלוקת של הקפיטליזם הגלובלי. עבור הקהילה העסקית הבינלאומית העיר מייצגת הצלחה חסרת תקדים, ואילו עבור העובדים שהגיעו אליה מכל קצוות העולם השלישי מדובר במכלאה של חלומות שבורים. במבט קפדני אך מהורהר, מצלמתו של הבמאי סרדאן קצ'ה עוקבת אחר הפרספקטיבות הסותרות שמכוננות את העיר: המרחבים האורבניים הריקים כנגד מחנות העבודה הצפופים, הנופש הראוותני של המשקיעים לעומת הבדידות המצמררת של הפועלים. לצד חשיפת המציאות האנושית (או הלא-אנושית) של דובאי, "מיראז'" מקיים מחקר ויזואלי של פרויקט אורבני שאפתני, שמתמוסס בכל צדדיו אל תוך הדיונות הפראיות שמסביב.

 

סינמטק 4

10:30 - כמה שוקל הבניין שלך, מר פוסטר? - נורמן פוסטר נחשב לאחד הארכיטקטים העכשוויים החשובים בעולם. בן למשפחת צווארון כחול ממנצ'סטר, פוסטר לא נתן לדבר לעמוד בדרכו לתכנן כמה מן הפרויקטים המרשימים של העידן הנוכחי, ביניהם הרייכסטאג, בית העירייה של לונדון ושדה התעופה החדש של בייג'ינג. צילומים מרהיבים, ראיונות אישיים עם פוסטר ועדותן של דמויות מובילות שליוו והעריצו את עבודתו - מגלים חזון ארכיטקטוני ייחודי. בשנות השבעים לחייו, ולאחר שניצח את מחלת הסרטן, פוסטר מביט קדימה אל תכנון בר-קיימא של עיר העתיד - מאזדאר שבאבו-דאבי. את הסרט מלווה קריינות של דיאן סודגי'ק, מנהל מוזיאון העיצוב בלונדון, שמנתח את הקשר בין דמותו המרשימה של הארכיטקט והעקרונות העיצוביים המדריכים את יצירתו.

12:30 - החינוך של אומה אובמה - בארבעה בנובמבר 2008 הצטרפה אומה אובמה לכינוס המשפחתי סביב הטלוויזיה, בציפייה דרוכה לבחירתו של ברק אובמה, אחיה למחצה, לנשיא האפרו-אמריקאי הראשון בהיסטוריה. סרטה של ברנוון אוקפאקו עוקב אחר אומה מקרוב ומציע דיוקן ביוגראפי שדרכו נחשפת ההיסטוריה המרתקת של המשפחה ושל אפריקה. בניגוד לאחיה הצעיר שהיגר עם אימו האמריקאית לארה"ב, אומה גדלה בקניה בצלו של אביה הנוקשה והמרוחק - אקטיביסט פוליטי שפעל למען עצמאות מדינתו. כאישה צעירה נסעה לאירופה, למדה מחול, בלשנות וקולנוע בגרמניה, ויצרה פרויקטים אקדמיים ואמנותיים שעסקו בזהותה האפריקאית מפרספקטיבה פמיניסטית ופוסט-קולוניאלית. כיום, לאחר שהתגוררה שנים מחוץ למולדתה, היא שבה לקניה ומובילה פרויקט חינוכי המקדם פעילות חברתית בקרב צעירים.

14:30 - עדה למהפכה - חבה (22), תושבת קהיר, מסקרת לעיתון "אל'מסרי אל'יום" את ההתרחשויות ברחובות העיר בעקבות המהפכה. משפחתה האמידה והליברלית יחסית עומדת מאחוריה, אך אמה מודאגת מהסכנות הטמונות במקצועה החדש: "אני יודעת שאת עיתונאית, אבל את עדיין נערה!" חבה, מצדה, מאמינה שהחוקים נשברו במהפכה, וכדי לאפשר למהפכה להתממש במלואה על החוקים הישנים להישאר שבורים. היא יוצאת לכיכר תחריר לשמוע את קולות העם, מתעדכנת ומעדכנת במדיה החברתית, וחוברת למספר מפגינים שפולשים למפקדת המשטרה החשאית, מתוך אמונה שאנשיה "מעלימים" מפגינים בחשאי. הבמאית מאי איסקאנדר עוקבת מקרוב אחר האתגרים המקצועיים, המשפחתיים והפוליטיים הניצבים בפני חבה, ומאירה את המצב הנוכחי במצרים מזווית ייחודית.

16:30 - אפילוג - ניל, אם לשלושה בת 50, אובחנה כחולת סרטן סופנית. היא נחושה בדעתה לבלות בנעימים את שארית ימיה ולהוכיח למשפחתה ולחברים המקיפים אותה כי על אף הכל אפשר וצריך להתכונן ליום המוות ולהגיע אליו במצב של שלווה והשלמה. היא מחליטה לחדול מכל הטיפולים והסרט מלווה אותה בחודשיה האחרונים, כשהיא מכינה את עצמה ואת סביבתה לבלתי נמנע.

19:30 - טוניה וילדיה - טוניה לכטמן, יהודייה קומוניסטית ואידיאליסטית שנאלצה לברוח מפולין בזמן מלחה"ע השנייה, חזרה למולדתה וגילתה שהשלטון הקומוניסטי החדש מאשים אותה בריגול. מחמש שנותיה בכלא היא לא התאוששה מעולם. וורקה ומרסל, ילדיה שנולדו בשנות המלחמה, נאלצו לגדול בבית יתומים לאחר כליאתה של אמם. שנים לאחר פטירתה הם נפגשים כדי לנסות ולפענח את דמותה המסתורית של טוניה, ולתהות כיצד חוויות הילדות הקשות עיצבו את חייהם. במאי הסרט, חבר ילדות של השניים, מבקש מהם לצפות בתמונות וסרטי ארכיון, להקריא בקול ממכתבי אמם ולנסות לשוחח ולגשר בין זיכרונותיהם השונים. המפגש המשפחתי הקטן והדחוס מעלה שאלות גדולות על הפער בין האישי והאידיאולוגי, זיכרון העבר והחיים בהווה.

21:30 - איוואן ואיוואנה - סרטו של ג'ף סילבה מתחיל ב-1999, בקוסובו, כשהוא פוגש זוג צעיר החולם לברוח מזוועות המלחמה ולחיות "חיים נורמליים". שבע שנים לאחר מכן, מסתבר שאיוואן ואיוואנה אכן הצליחו להימלט ועתה הם חיים בווילה פרטית בקליפורניה, כשברשותם מכונית עם גג נפתח. למעשה, מצבם שברירי למדי: השקעותיהם בשוק הנדל"ן האמריקאי הובילו לחובות כבדים, והמשבר הכלכלי המתקרב מאיים להפוך את חלומם האמריקאי לסיוט. מאותו הרגע, ובמשך חמש שנים, סילבה עוקב אחר ידידיו המהגרים בניסיונם העיקש לשמור על נורמליות תוך כדי משברים רגשיים, פוליטיים וכלכליים. האמון שהשניים רוחשים לו מאפשר לסילבה להציע פורטרט אינטימי של חיים אישיים הנחצים על ידי נסיבות חברתיות קשות מכל הכיוונים.

 

סינמטק 5

15:30 - KONSONANT – מוזיקה לקולנוע דוקומנטרי - סדנה בהנחיית גיל תלמי. תהליך בחירת מוזיקה לסרט היא לעיתים מאתגרת וקשה. סדנת Konsonant למוזיקת קולנוע נועדה ללמד יוצרים כל מה שנחוץ לדעת על מוזיקה עבור קולנוע, ומעניקה ליוצרים את הידע הנדרש לבחירה נבונה של מוזיקה לסרטיהם. הסדנה מתבססת על שנים רבות של ניסיון בהלחנה, מסרטי פיצ'ר גדולים לסרטי אינדי, תכניות טלוויזיה, פרסומות וסרטים דוקומנטריים.

21:30 - על הסף - תכנית קצרים:
על סף המדרגות - אלמנה הינדית מבלה את שארית ימיה בעיר ורנאסי (בנארס) שבהודו בציפייה לעבור שם את טקס ההלוויה ושריפת הגופה, ולזכות בשחרור מעול מחזור המוות והלידה מחדש.
פיני - הסרט, זוכה פרס האקדמיה הדנית לסרט התיעודי הקצר, עוקב בחמלה והומור אחר שגרת יומו של פיני, סבו של הבמאי וחולה אלצהיימר בן 85.
היומנים של אולדריך ס. - סרט אנימציה המבוסס על רשמים בני משפט אחד שכתב אולדריך סדלצ'ק מדי יום ביומנו, בו תיעד בקפדנות את סיפור חייו, כמו גם את ההיסטוריה של החברה בה חי.

 

נמל ת"א

20:00 - מארלי - הוא אהב נשים, מריחואנה וכדורגל והיה גם מתומכיה הבולטים ביותר של התנועה הראסטפארית. אבל אהבתו הגדולה מכולן הייתה המוזיקה, והיא זו שהפכה אותו לאגדה עוד בחייו. ההשפעה העצומה של בוב מארלי כמוזיקאי וכנביא פוליטי-חברתי היא תופעה ייחודית בהיסטוריה של המוזיקה המודרנית. בסרט המקיף ביותר שנעשה עד כה על בוב מארלי מציג הבמאי קווין מקדונלד את סיפור חייו של המוזיקאי האגדי והמהפכן, מתחילת דרכו ועד להצלחה הגלובלית. הסרט, שנעשה בתמיכת בני משפחתו, משלב ראיונות חושפניים עם נשותיו, עם כמה מ-12 ילדיו ועם רבים נוספים שהכירו אותו מקרוב. הבמאי עטור הפרסים קווין מקדונלד ('החיים ביום אחד', 'יום אחד בספטמבר') מציג את סיפור דמותו של מארלי, אשר הולידה תרבות, שפה וזרמים חדשים שהשפעתם מהדהדת בכל גם שנים לאחר מותו.

תגובות