מדריך

דוקאביב

אירועי היום בפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי בת"א

סינמטק, שפרינצק 2, תל אביב, 04-05-2012 10:00

דוקאביב הוא פסטיבל סרטים ייחודי בנוף המקומי המוקדש כולו לקולנוע דוקומנטרי והוא גם פסטיבל הקולנוע הגדול ביותר המתקיים בתל אביב. דוקאביב נמנה עם פסטיבלי הקולנוע המבוקשים והמוערכים בעולם. מדי שנה מוקרנים במהלכו מיטב הסרטים הדוקומנטריים מישראל ומרחבי העולם. הסרטים נבחרים בקפידה על ידי ועדות מיון הכוללות אנשי מקצוע מתחום הקולנוע והטלוויזיה.במסגרת פסטיבל סרטים זה, מוקרנים במשך עשרת ימי הפסטיבל יותר מ-80 סרטים דוקומנטריים, רובם בהקרנת בכורה ארצית. הפסטיבל מארח אנשי מקצוע מהארץ ומחו"ל והוא מהווה במה למפגשים בלתי אמצעיים בינם לבין עצמם ובינם לבין הקהל. 
לצד עשרות ההקרנות, מתקיימים במהלכו גם דיונים ואירועים מיוחדים, מסגרות של כיתות אמן וכנסים מקצועיים לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה המקומית אליהם מוזמנים אורחי הפסטיבל מחו"ל, אנשי תעשיית הקולנוע הישראלית וכמובן הקהל הרחב.פסטיבל דוקאביב ה-14 יתקיים בין התאריכים 3-12 במאי 2012.

אירועי היום בפסטיבל:

רחבת הסינמטק

12:00 ועד כניסת השבת - תקלוט של שדרני קול הקמפוס: עמית סטארק ועדית "אפרו" אזולאי

 

סינמטק 3

12:30 - רעש - סיפור אהבה-שנאה תל אביבי על אדם שמחליט לצאת למלחמה ברעש העירוני הפולש לביתו. לאחר שאובחן כבעל רגישות גבוהה לרעש הוא נחוש להוכיח שאין הדבר משנה את העובדה שכל האנשים הסובבים אותו רועשים במידה בלתי סבירה ושישראל היא אחד המקומות הרועשים בעולם. הוא חוקר ומגלה כי כבר הנאצים הבינו שרעש הורג המונים ופיתחו כלי נשק אקוסטיים להשמדה המונית, ושגם בארה"ב מפזרים היום מתנגדי משטר באמצעות רעש. בייאושו הוא עושה הכל כדי להשתלט על הרעש שחודר אל ביתו, אולם היום בו הוא נאלץ לשלם לחברה על ניסיונו להשקיט את הסביבה מגיע מהר וכואב יותר ממה שחשב.

15:00 - פודרה - שלוש לוויות, שלושה דורות, שתי מלחמות ובן זוג אחד הממתין בתל אביב. פורטרט מטריד של במאי הסרט, בן למשפחת גולדברג, מהמשפחות המייסדות של המושבה מטולה. על רקע המוות המכה בבני המשפחה ההולכים לעולמם בזה אחר זה, נקרא גיבור הסרט שוב ושוב למילואים כמפקד טנק. באמצעות חומרים ארכיוניים והתרחשויות שצולמו לאורך עשר שנים, נפרש המפגש הקומי-טרגי של גיבור הסרט עם כוחה של הסמכות וההרגל לציית.

17:30 - קרובים לצלחת - השף הצרפתי מישל ברה, שמסעדתו נושאת את שלושת הכוכבים (הדירוג הגבוה ביותר) במדריך המסעדות האולטימטיבי של מישלן, מחליט להעביר את הכתר לבנו סבסטיאן, העובד עמו כבר 15 שנה. הסרט עוקב אחר טקס המעבר המשפחתי, וחושף דרכו את אמנות הטעמים וההגשה של השניים. הסיפור מחולק לארבעה חלקים, בהתאם לעונות השנה, ומתרחש על רקע הנופים הקסומים של איזור אובראק בצרפת. הבמאי פול לאקוסט אינו מתערב בהתרחשויות ופשוט מתבונן בסבלנות בדינמיקה המשפחתית, בבנייה הקפדנית של המנות ובמעבר הבלתי נמנע של הזמנים והדורות. נסיעתם של האב והבן אל סניף המסעדה החדש ביפן מוסיפה למפגש הבין-דורי גם מפגש תרבותי-קולינרי מסקרן.


19:45 - שירלי האדומה (ערב יום הולדתה ה-100 נפגשה שירלי נוביק עם לו ריד בן-דודה המוזיקאי כדי לדבר על העבר) + סבתא לו פיי (בגיל 70 החלה זיגרידור נילסדוטר להקליט מוזיקה מקורית בביתה. מצוידת בטייפ הקלטה ואורגן קסיו ישן בלבד, היוצרת הפעלתנית הוציאה תחת ידיה כ-700 שירים בשבע שנים והפכה לדמות קאלט באיסלנד).


22:00 - הטריפ הקסום - בשנת 1964 חצה הסופר קן קיזי ("קן הקוקיה") את ארה"ב עם אוטובוס צבוע וכמה חברים מזדמנים, במסגרת אחת ההתנסויות המוקדמות ביותר בסמי הזיה. קיזי וחבריו תיעדו את המסע במטרה ליצור סרט שילכוד את הרוח הפסיכדלית של התקופה, אבל מסיבות ברורות מעולם לא השלימו את המשימה. כחמישים שנה לאחר מכן, הבמאי זוכה האוסקר אלכס גיבני (Taxi to the Dark Side, 2007) ואליסון אלווד ערכו את החומרים וצירפו להם ראיונות עכשוויים. מבעד לטבילות נודיסטיות הזויות, היתקלויות עם החוק, ומפגשים עם ג'ק קרואק, אלן גינסברג וטימותי לירי, "הטריפ הקסום" לוכד רגע בהיסטוריה האמריקאית שבו התביעה לחופש נמסכה בהרבה אל.אס.די ולא מעט תמימות.


 

 

סינמטק 4

10:30 - ארט:21 - סדרה ייחודית המוקדשת כל כולה לאמנים בינלאומיים בשדה האמנות העכשווית ומתמקדת בתמות וברעיונות המעצבים את השדה. הסדרה מזמינה את הצופים להכיר מקרוב 13 אמנים בינלאומיים עכשוויים מובילים, כשהם חושפים את מקורות ההשפעה, הרעיונות והטכניקות שמאחורי יצירותיהם, ומצליחה ליצור חוויה צפייה ייחודית כשהיא מציגה את האמנים בסטודיו, בבית ובקהילות בהן הם פועלים. החומרים המרתקים והאינטימיים מאפשרים מבט באמנים בעבודתם ובתהליך ההתמודדות עם אתגרים ויזואליים ופיזיים במטרה לממש את חזונם האמנותי ולהפוך את ההשראה לאמנות.

12:30 - דוגמנית, ילדה - מבעד לעיניהן של שתי גיבורות, "דוגמנית, ילדה" מספק מבט חושפני על תעשיית הדוגמנות שמחברת בין סיביר לטוקיו. נאדיה (13) נבחרה מבין מאות נערות סיביריות לצאת למסע דוגמנות ביפן. מצוידת בתקווה התמימה שתוכל לחלץ את משפחתה מקשיים כלכליים, היא מגלה במהרה שהפרטים הקטנים בחוזה משאירים אותה ללא פרוטה, בודדה בארץ זרה. אשלי (30) כבר הייתה בעמדת הדוגמנית בעבר, והחוויות הקשות שעברה לימדו אותה לקחת פיקוד על גורלה. היום היא עובדת כציידת דוגמניות המתמחה בהתאמת הלוק הסיבירי למוצר היפני. האם היא מעוללת לנאדיה את מה שחוותה בעצמה, או שמא יש ביכולתה לשנות את התעשייה מבפנים?

14:45 - דטרופיה - במהלך המאה ה-20 דטרויט סימלה את החלום האמריקאי. "עיר המכוניות" הייתה מרכז תעשייתי חשוב ואפשרה את התבססותו של מעמד בינוני. אך עם המעבר של ארה"ב לכלכלה פוסט-תעשייתית החלום הפך לסיוט: מפעלים רבים התמקמו מחדש בעולם השלישי, והעיר סבלה מעזיבה המונית של תושבים שהותירו אחריהם שכונות רפאים. המשבר הכלכלי של 2008 הוביל לכך שדטרויט ניצבת עתה על סף פשיטת רגל ממשית. במבט קסום אך מלנכולי, שזיכה את הסרט בפרס העריכה בפסטיבל סאנדנס האחרון, "דטרופיה" מרחף בתוך הארכיטקטורה האורבנית והתעשייתית הנטושה ועוקב אחר דמויות מקומיות שונות, שעדיין מאמינות בעתידה של עיר שלא מפסיקה להתכווץ.

17:15 - להאמין בניסים - ב-1993 רכשה הבמאית בריטה ואנדאוגו את מצלמת הווידיאו הראשונה שלה, ומאותו הרגע החלה לתעד את יחסיה הקרובים עם דירק, אחיה. כשדירק החל לפתח התמכרות להרואין, בריטה הייתה לצדו מתוך אמונה מלאה שמדובר בתופעה חולפת. אך ככל שעברו השנים, ודירק נכנס שוב ושוב למכוני הגמילה, בריטה מצאה את עצמה בתוך מערבולת רגשית שערערה את הגבול בין חייה לחייו. מתוך שעות של חומר גלם חושפני שצולם על פני עשר שנים, ואנדאוגו רקמה סיפור אישי מטלטל על אהבת אחים אינסופית והתשוקה הטרגית להרס עצמי. כשמצלמתה משוקעת עמוק בתוך האירועים, הבמאית מציעה מבט חף משיפוטיות, אך מלא חמלה וכאב.19:30 - לעולם טוב יותר - ב-2008 נעצרו דיוויד מקיי (22) ובראדלי קראודר (23), שני חברי ילדות מטקסס, באשמת תכנון פיגוע טרוריסטי בוועידת המפלגה הרפובליקנית. מה היו הגורמים שהובילו שני צעירים אידיאליסטיים, שלחמו למען זכויות אדם, לנקוט באמצעים אלימים? יוצרי הסרט מנסים לענות על שאלה זו באמצעות עריכה קולנועית מסחררת של חומרים מגוונים – ראיונות עם כל המעורבים בפרשה, צילומי ארכיון מהוועידה, שחזורים דרמטיים וחומרי המעקב והחקירה של הרשויות. כל אלו הופכים את סרטם התיעודי למותחן דרמטי של ממש. מתברר ששני החשודים נלכדו בקסמיו של אקטיביסט ותיק יותר, וקשריו של האחרון עם האף.בי.איי מעלים שאלות קשות על טקטיקות ה"מלחמה בטרור" שמפעיל הממשל מאז ה-11 בספטמבר 2001.21:45 - משפחת לאבינג: סיפור אהבה - בשנת 1958, בעשרים מדינות בארה"ב עדיין שררו חוקים נגד נישואי תערובת. באותה שנה נעצרו מילדרד וריצ'ארד לאבינג - היא שחורה למחצה ואינדיאנית למחצה, הוא לבן - על שמיסדו את אהבתם במדינת וירג'יניה. השופט שדן בעניינם קבע שיגורשו לאלתר אל מחוץ לגבולות המדינה בה נולדו (ולא – ייאסרו), אך בני הזוג לאבינג החליטו להילחם על זכויותיהם. הם פנו לשני עורכי דין מתחילים אך מבריקים, ויחד איתם שינו את פני ההיסטוריה: לאחר מאבק בן תשע שנים, פסק בית המשפט העליון כי החוקים נגד נישואי תערובת נוגדים את החוקה. מעבר לחשיבות הסיפור בתולדות המאבק למימוש זכויות האדם, מוצגת אהבתם הפשוטה וקורעת הלב של בני הזוג, כפי שהיא משתקפת בחומרי הארכיון הרבים.

 

סינמטק 5

11:30 - סטיב ג'ובס: הראיון האבוד - סטיב ג'ובס לא הרבה להתראיין. ב-1995 הוא סיפק ראיון מקיף בן שעה לתוכנית טלוויזיה, אך דקות בודדות בלבד שודרו ממנו. חומר הגלם המקורי נחשב לאבוד עד לפני שנה, אך עתה יוצר התוכנית, רוברט קרינגלי, מצא גרסת וידיאו של הראיון המלא, אותה הוא מציע לקהל הרחב. פרט להסברים קצרים על ההקשר בו התקיים הראיון, קרינגלי נותן לג'ובס את זכות הדיבור המלאה. ג'ובס מספר כיצד הקים את "אפל", הפך במהרה לאחד המיליונרים הצעירים בעולם, ולבסוף פוטר ממנה בעקבות תככים פנימיים. חודשים ספורים לאחר מכן יחזור ג'ובס ל"אפל", הפעם כמנכ"ל. החזון העסקי והטכנולוגי שהוא מתאר בראיון בהתלהבות ובחוכמה עתיד בשנים לאחר שנערך לחולל מהפכה בשוק המדיה העולמי.

16:15 - אידאולוגיות מופרטות: תכנית וידאו ארט - הסדר הישן מת, יחי הבלבול החדש תוכנית הווידיאו שמוצגת לראשונה בדוקאביב כוללת ארבע עבודות הנתונות על קו התפר המיטשטש והולך שבין וידיאו־ארט לקולנוע דוקומנטרי. עולמן של האידיאולוגיות הישנות עדי יסוד נחרב ואל החלל שהותירו מאחוריהן מתפרצות עבודות הוידיאו המוצגות. כל אחת מהן מספקת דימוי מטפורי, מטלטל ומטריד, המזכיר ומעורר את שהיה וחותר תחת מה שהווה.

 

מוזיאון תל אביב

10:00 - דיוקנה של ואלי - הדיוקן בו לכד אגון שילה את דמות פילגשו, ואלבורגה (ואלי) נאוזיל, הוא אחת הפנינים באוסף מוזיאון ליאופולד שבווינה. אך במשך 13 שנים הוא הוחזק אצל הרשויות האמריקאיות, באופן חסר תקדים, בעקבות מחלוקת משפטית בין המוזיאון האוסטרי לבין משפחה יהודית, ממנה הוחרם הציור ב-1939 על ידי הנאצים. הסרט משחזר את ההיסטוריה של הדיוקן – החל בסיפור האהבה שעמד מאחוריו, דרך הנסיבות בהן נגנב מלאה בונדי, אספנית אמנות יהודייה שנאלצה לברוח לאנגליה, וכלה בהחרמתו בארה"ב בעקבות תערוכה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, שם הוצג בהשאלה ב-1997. לצד דימויים מהפנטים מציורי שילה, נציגי שני הצדדים של השערורייה שטלטלה את עולם האמנות מתראיינים לסרט ומסבירים כיצד הצליחו להגיע לבסוף להסכמה.

12:15 - ביל קנינגהאם ניו יורק (סרט + הרצאה) - בשנות השמונים לחייו, צלם האופנה האגדי של "הניו-יורק טיימס" לא עוצר לרגע. המדור של ביל קנינגהאם שימש לאורך השנים כנקודת התייחסות מרכזית בעולם האופנה של התפוח הגדול. הצלם החרוץ נמצא בכל מקום: מאופנת הרחוב הוא מלקט טרנדים בזמן אמת כמו היה צלם מלחמה, ובאירועי הצדקה של האליטה הניו-יורקית - המצולמים הם אלה שרודפים אחריו. כפי שמעידה בסרט העורכת של "ווג", אנה ווינטור: "כולנו מתלבשים בשביל ביל". לצד סקירה של קריירה פורה, סרטו של ריצ'ארד פרס מגלה שהאדם מאחורי המצלמה חי חיים צנועים למדי: לבוש בחליפה אפרורית, הוא נע ברחובות מנהטן על אופניים פשוטים ומתגורר בסטודיו קטן המוקדש כולו לתיוק עבודותיו.

14:45 - עמידה ראשונה - עולם הבלט הוא עולם תחרותי ואקסקלוסיבי. מבין רבים המשקיעים את זמנם במסכת האימונים האינטנסיבית, רק מעטים זוכים לקריירה מתגמלת, גם אם קצרת מועד. "עמידה ראשונה" עוקב מקרוב אחר שנה בחייהם של שישה רקדנים צעירים (בגילאי 9-19), המגיעים מרחבי העולם כדי להשתתף באחת מהתחרויות היוקרתיות בתחום. מתוך 5,000 מתמודדים, בודדים יזכו במלגות או הצעות עבודה שיאפשרו להם להגשים את חלומם. ההכנות הקדחתניות אינן מאפשרות לילדים זמן פנוי כפי שיש לאחרים בגילם, וגם ההורים נאלצים להקריב משאבים רבים כדי לתמוך, ולעתים גם לדחוף את ילדיהם אל מסלול ההצלחה.תוך כדי המסע המפרך, חושף הסרט את הסיפור האישי שהוביל כל אחת מן הדמויות להקדיש את חייה לריקוד.

17:00 - אימס: הארכיטקט והציירת - צ'רלס וריי אימס ידועים בעיקר בזכות העיצוב של "כיסא אימס", נקודת ציון בהיסטוריה של העיצוב המודרני. לראשונה יכלו ההמונים להתהדר ברהיט המסמל פשטות מינימליסטית וסגנון מתוחכם כאחת. אך מאחורי הרהיטים עמדה שותפות אישית ומקצועית רחבה יותר, שכללה מגוון אדיר של יצירה: סרטים, תערוכות מולטימדיה, צעצועים ועוד. על רקע קריינות של ג'יימס פרנקו, ובאמצעות חומרי ארכיון נדירים וראיונות עם דמויות מפתח, הסרט משחזר קריירה ענפה שהחלה אחרי מלחמת העולם השנייה ונמשכה ארבעים שנה. כפי שמעידים מכריהם, "היא הייתה ציירת שלא ציירה, והוא היה ארכיטקט שנשר מלימודיו", וביחד הם הקימו את משרד העיצוב שהזריק למודרניזם האמריקאי אנרגיה וחדשנות בלתי נדלים.

19:15 - 75 תושבים, 20 בתים, 300 פרות - הצייר ניקולאס רוביו היה ילד כאשר נאלץ לברוח עם משפחתו מזוועות מלחמת האזרחים בספרד לכפר קטן בצרפת. היום, שנים לאחר שהיגר לארגנטינה, הוא מנסה לצייר את זיכרונותיו מהנופים והתושבים של הכפר, אלו שקיבלו את משפחתו בזרועות פתוחות והצילו אותה מגורל אכזר. מביתו שבפרברי בואנוס איירס, רוביו מגלה שמלאכת השחזור קשה משחשב. הוא מתקשר למכריו הישנים מאירופה, חוזר אל המכתבים והתמונות מילדותו, ולא מוותר על כל פרט קטן שיוכל להציל פיסה נוספת מעברו. סרטו של פרננדו דומינגז נע לסירוגין בין המחקר העיקש של גיבורו לבין עולם העבר הקסום שניבט מציוריו, ולוקח את הצופים למסע קולנועי-ציורי בעקבות הזמן האבוד.

21:15 - איי וויי-וויי: לא מתנצל - איי וויי-וויי הוא מחשובי האמנים הפועלים בזירה הבינלאומית כיום. עבודות האמנות הפרובוקטיביות שלו, התבטאויותיו החופשיות, הביקורתיות ומלאות ההומור בבלוג שלו ועדכוני הטוויטר השנונים והתכופים שהעלה לרשת הקנו לו קהל אוהדים נאמן בסין וברחבי העולם. אך תביעתו לדמוקרטיזציה בסין הייתה לצנינים בעיני השלטונות בארצו. לאחר שבשנה שעברה אולץ לשהות במעצר בית ממושך, גברה תשומת הלב סביבו והולידה קמפיין בינלאומי למענו. הסרט, זוכה ציון לשבח מטעם חבר השופטים בפסטיבל סאנדאנס, משרטט דיוקן של אמן רב מעוף ושל מהפכן בעל חשיבה מקורית, המטשטש את הגבולות בין אקטיביזם לאמנות ומתמודד באומץ מעורר השראה כנגד הניסיון להצר את צעדיו.

תגובות