מדריך

סטיב האקט מגיע לישראל

הגיטריסט האגדי של להקת הפרוג GENESIS, מגיע לישראל במסגרת פסטיבל מוזיקה והעיר הלבנה

האנגר 11, תל אביב, 05-05-2012 22:00

תגיות: האנגר 11, STEVE HACKETT

סטיב האקט (יליד 1950), הגיטריסט המוכשר של להקת ג'נסיס, הצטרף ללהקה בשנת 1971 ועזב אותה שבע שנים מאוחר יותר, בעקבות משבר משפחתי ואמנותי משותף. גבריאל ובאנקס, מקימי ג'נסיס, היו הדומיננטיים בהרכב, וכשגבריאל עזב נכנס קולינס לתפקיד מנהיג הלהקה; האקט לא הסתדר עם חלוקת העבודה, ולכן פרש לקריירת סולו מכובדת ומוערכת ביותר.

יחציחצ

מאז שפרש מלהקת ג'נסיס בשנת 1977, סטיב האקט מנהל קריירת סולו מוצלחת ביותר. יש לו ברזומה 24 אלבומי סולו ובניהם שני אלבומי מופת; Voyage of the Acolyte, תקליט הבכורה מ-1975 (כשעדיין היה בג'נסיס) והשני Morning Spectral מ-1979, שהיה חיבור בין הנטייה שלו למוזיקה חלומית לבין הווירטואוזיות שלו כגיטריסט פרוגרסיב מהיר.

את אלבום הסולו הראשון שלו הקליט סטיב האקט מיד לאחר הכאוס אליו נקלעה להקת ג'נסיס בעקבות סיבוב ההופעות המתיש של האלבום  The Lamb Lies on Broadway ברחבי העולם. הוא כתב חומרים חדשים וניצל חומרים ישנים שהצטברו ולא התקבלו לאלבומי ג'נסיס. כך נכנס לאולפן לחודשיים, בהם חש סיפוק עצום מן העובדה שהוא יכול להשלים אלבום שלם לבדו. כשיצא החוצה עם האלבום Voyage of the Acolyte זכה לתגובות טובות שחיזקו את דעתו כי אפשר לשגשג גם בלי הגב של להקת ג'נסיס.

במשך שנים רבות חשבו מנהלי חברת התקליטים וירג'ין שהאלבום הזה לא חשוב מספיק בשביל להוציא אותו בכמות עותקים סבירה. זו הסיבה שעשרות אלפי מעריצי ג'נסיס לא יודעים על קיומו של האלבום הקלאסי הזה עד ימינו אלה. אמנם, יחידי-סגולה שעברו את שנות השבעים בזמן-אמת אולי הכירו אותו כשיצא לראשונה, אך יחסה של חברת התקליטים הבריטית ליצירה זו הוא לא פחות ממחפיר.

זהו למעשה אלבום ג'נסיס אבוד: לא בגלל איכותו, אלא בגלל מדיניות הפצה סלקטיבית. האקט ניהל מלחמה נגד חברת וירג'ין כדי לקבל לידיו בחזרה את זכויות היוצרים על אמנותו, פתח חברת תקליטים עצמאית בשם קאמינו (Camino Records), והפיץ בעצמו את עבודתו כדי לקבל נתח משמעותי הרבה יותר מן התמלוגים. עיצוב העטיפה שייך לאשתו לשעבר של האקט, קים פור, אמנית ברזילאית מוצלחת.

בשנות השמונים האקט הוציא שני אלבומי גיטרה קלאסיים- Bay of Kings בשנת 1983 ו- Momentum בשנת 1988. מסע ההופעות שקידם את האלבומים הללו זכה להצלחה חסרת תקדים עם קהל רב שהגיע להופעות באירופה ובארה"ב.

בשנת 1986, הקים האקט להקת בשם Supergroup GTR עם הגיטריסט סטיב הו (מלהקות הפרוגרסיב Yes ו- Asia). הלהקה הוציאה אלבום שזכה למכירות אדירות ואף לאלבום-זהב, בהפקתו של ג'ף דאונס (הקלידן של Yes ו- Asia). האקט עזב את הלהקה בעקבות אי-הסכמות בנוגע להנהלה ולכספים של הלהקה.

 

במהלך שנות ה-90 המשיך האקט בקריירת הסולו שלו, והוציא אלבומים אקוסטיים וחשמליים. בשנת 1997 יצא האלבום המושפע מנאו-קלאסיקות, A Midsummer Night's Dream, בשיתוף עם התזמורת הפילהרמונית הממלכתית של בריטניה. אלבום זה זכה להופיע שבועות רבים ברשימת ה- Top 10 של המצעדים הקלאסיים בבריטניה.

 

בשנת 2009 הוציא סטיב את מה שהוגדר כ"אלבום הקאמבק" שלו, הכוללת רשימת נגנים מעוררת התפעלות: סטיב האקט ואחיו ג'ון (חלילים, סינתיסייזר ARP ופעמונים), מייק ראת'רפורד, פיל קולינס, ג'ון אקוק (טכנאי ומפיק-משנה), סאלי אולדפילד (האחות של מייק פוצחת בשירה לקראת סוף האלבום), רובין מילר ואפילו הבסיסט פרסי ג'ונס, שעבד עם קולינס בלהקת הפרוג-פיוז'ן Brand-X משנת 1974 ועד סוף שנות השבעים. העובדה שהאקט החליט שלא הזמין להקלטות את טוני באנקס אומרת הרבה על היחסים הבעייתים ביניהם. אם האלבום היה יוצא תחת הכותרת של ג'נסיס, הוא היה נמצא היום בכל חנות תקליטים שמכבדת את עצמה. במקביל, באותה שנה יצאה הביוגרפיה המתעדת את חייו של סטיב האקט, Sketches of Hackett, שנכתבה ע"י אלן היואיט. המהדורה הראשונה של הביוגרפיה כללה בונוס- דיסק DVD המכיל ראיון בן 90 דקות אשר צולם באותה שנה בביתו של האקט.

 

האקט נחשב למלחין רציני, הרקע הקלאסי שלו כולל חקירה מעמיקה של ענקים כדוגמת אריק סאטי, אלבינוני, סקלרטי ובאך. הוא שולט היטב במלאכת העיבוד הקאמרי, מתמודד בקלות עם משקלים א-סימטריים, בונה קונטרה-פונקטים במיומנות ומשלב גם קטעי מקהלה אפקטיביים בהשראת תקופת הבארוק והכנסייה האנגליקנית.

בשנת 2010 הצטרפה להקת ג'נסיס לרשימה המכובדת של הלהקות המוצגות ב- Rock and Roll Hall of Fame בארה"ב, אז הצטרף סטיב האקט לחברי להקתו, למרות שלא הופיעו יחד, שהגיעו יחד לקבלת הפרס- פיל קולינס, טוני באנקס, מייק רות'רפורד וסטיב האקט.

 

לישראל יגיע האקט כחלק מקידום אלבומו האחרון משנת 2011- Beyond the shrouded Horizon. זהו אלבום הסולו ה- 24 במספר שלו.

תגובות