מדריך

כיסאות מוזיקאליים מפגש מס' 3

מפגש שלישי בסדרת מפגשי המוזיקה והפעם: העיתונאי והשדרן גיא דוביוס על הקלטות שטח מאלן לומאקס למוניק דארג'. הכניסה חופשית בהרשמה מראש

בית הספר לתקשורת, שד' יצחק רבין 7 ראשון לציון, 22-04-2010 16:00
כיסאות מוזיקאליים מפגש מס' 3עמוד הפליקר של Max Sparber

רדיו קול הקמפוס FM106 ובית הספר לתקשורת המסלול האקדמי המכללה למנהל ממשיכים בסדרת מפגשים המוקדשים כולם למוזיקה ולתרבות.

נמשיך את הסדרה עם הרצאתו של העיתונאי והשדרן גיא דוביוס שתעסוק בהקלטות שטח מאלן לומאקס למוניק דארג'. כאשר אדיסון המציא את הפונוגראף, הוא חשב על כלי אשר יבצע רישום של אירועים בזמן אמת. ברשימת המטלות האפשריות שצורפו למכשירים הראשונים נגינה והקלטה של מוזיקה נדחקו אי שם לתחתית הרשימה. הקלטות השטח מהוות רישום של מרחב (לא בהכרח מוזיקאלי), הן מכילות את הסביבה הטבעית ממנה מוזיקה צומחת, יהיה זה השדה, בית הכלא, המטבח, המרפסת, או הכנסיה. אותו ביטוי שהוא לעיתים יומיומי כמו ההימהום של קוטפת הכותנה, מהווה עדות משמעותית בתוך המארג של ההיסטוריה האנושית.

אלן לומאקס, אתנוגראף, אשר חקר את המוזיקה העממית, ביצע משנות ה-30 ועד שנות ה-60 הקלטות של הפולק בעיקר בארה"ב. דרך הארכיון שלומאקס יצר, אפשר היום לספר את התפתחות המוזיקה הפופולארית בארה"ב, ובמידה מסוימת בעולם כולו, מנקודת האפס. זו הנקודה בה מוזיקה היתה ללא מדיום, רק אנשים, קולות וצלילים. לומאקס מתעד תרבות שהולכת ונכחדת, דור של עבדים שהולך ונעלם, דור של חקלאים, דור של פורצי דרך, כל אלו נמצאים בהקלטות של לומאקס דרך שירים וסיפורים המדוברים ע"י האנשים הפשוטים. זו גם התקופה בה המוזיקה  הופכת להיות פופ, עם אמצעי הפצה ושיעתוק חדשים, ג'אז, סווינג, ובלוז הופכים להיות תופעות הפופ הראשונות, וישנו את התפישה של פולק לעד.

זהו פן אחד ומשמעותי של הקלטת השטח, ההיבט ההיסטורי מחקרי, פן אחר הוא השימוש האומנותי. האופן שבו האסתטיקה של הקלטות שטח הופכת להיות ה"אמיתי" ה"אותנטי", כמו הקולות מהגטו שניתן למצוא ברבים מאלבומי ההיפהופ. סוג אחר של הקלטות שטח, כמו אלו שעשו נגטיבלנד (negativland), מהווה בסיס לחתירה נגד ה"אמיתי" וביקורת חברתית על המדיה והתקשורת. הקלטות מן הסוג הזה היו מושא לקונטמפלציה מצד מהפכנים כגון וויליאם בורווז אשר תיאר את האפשרות ליצר סיטואציה סינטתית תוך שימוש בהקלטת שטח. מוניק דארג' Moniek Darge)) וגראהם למבקין (Graham Lambkin) יוצרים כל אחד בדרכו חלל מוזיקאלי ייחודי תוך שימוש בהקלטות של סיטואציות יומיומיות, ומעניקים כל אחד בדרכו פן אישי ומיסטי לסיפור.

הקלטות שטח הן רישום של מרחב וככאלו הן מכילות את הבלתי צפוי של העולם. הן מכילות אלמנטים כאוטיים אשר כל אולפן ממגר. אך הרעש הוא בלתי נמנע, הוא מהווה את סך כל ההקלטות שנוצרו את סך כל הפלייבקים שאנו חווים, והרעשים של המכונות, והאנשים, אשר מתווספים ונמוגים.

 סדרת ההרצאות תפגיש אותנו מידי שלושה שבועות עם מרצים ממגוון הקשת המוזיקלית והתרבותית. בהרצאה הרביעית נפגוש את פרץ ומארק אליהו שירצו על "יסודות המוזיקה של עמי המזרח התיכון" ובהמשך הסדרה יבוא להתארח: משה מורד, יהודה נוריאל, גיל ראסטה בונשטיין, אילן גרין, יוסי מר חיים ועוד רבים וטובים.

הרצאה השלישית בסדרה תתקיים ביום חמישי, 22.04.10 בשעה 16:00, אולם הרצאות 103 (קומה 1) בית הספר לתקשורת המסלול האקדמי המכללה למנהל, שדרות יצחק רבין 7, ראשון לציון.

הכניסה חופשית בהרשמה מראש.

 להרשמה לחצו כאן

ניתן גם להירשם באמצעות הפקס: 03-9635862 בציון שם והאם נדרשת כניסה לרכב.

תגובות