מגזין

400 שניות, זוז!

מעצבים גרפים, אמני וידיאו, מוזיקאי, אדריכל ואפילו כירורג. כולם הציגו את יצירותיהם בפ'צה קוצ'ה השישי. גיל חסון מדווח

מאת קול הקמפוס. 08-04-2009
400 שניות, זוז!

מאת: גיל חסון

ביום רביעי האחרון (1.4.09) התקיים בהאנגר 11 בתל אביב אירוע הפצ'ה קוצ'ה, ה-6 במספר. הפצ'ה קוצ'ה הוא אירוע תרבות בעל קונספט ייחודי- ערב אמנות המפגיש 9 יוצרים, כל אחד מגיע מתחום אחר, אשר להם יש סיפור לספר. הפורמט- כל יוצר מוגבל ל-400 שניות בלבד (6 דקות ו-40 שניות, למי שמתקשה לעשות את החישוב) של הצגת עבודות נבחרות שלו. 20 עבודות מוקרנות על מסכי ענק במשך 20 שניות , והגענו לזמן המבוקש של 400 השניות. כך נוצר מצב שאין הפסקה בין יוצר ליוצר וקשה לאבד עניין- מה שכמובן מנצח בנוק- אאוט כל אירוע תרבותי אחר המחייב את הצופים להישאר לזמן בלתי מוגבל. 

      

רעיון הפצ'ה קוצ'ה נולד בטוקיו, יפן, לפני 5 שנים ומאז הספיק להתארח בלמעלה מ-180 ערים בעולם. את הקונספט הייחודי ייבאה ארצה ענת ספרן, שנחשפה אליו בזמן ביקור בטוקיו. בתל אביב זה התחיל בתור מפגש חברים בפאב "הסלונה" ביפו. מי שהנחה את האירוע היה איתי מאוטנר, שחבר לאחר מכן להפקת האירועים הבאים ביחד עם ספרן. האירוע הפך מיד ללהיט וכמובן שהביקוש גבר, מה שגרם לו לנדוד להאנגר 11, שהיה מלא לחלוטין ברביעי האחרון.

אז מה היה לנו שם? מעצבים גרפים, אמני וידאו, מוזיקאי, משורר הספוקן וורד, אדריכל, ג'אנקיונר ואפילו כירורג. גיא "השועל" שגיא, מעצב גרפי, הציג סדרת פוסטרים היוצרים טיפוגרפיות חדשות. הרקע לעבודות בנוי מנרטיבים פולקלורים כגון סיפורי הנזל וגרטל, היהודי הנודד והזיקה ליהדות גרמניה.

קותימאן (אופיר קותיאל), מוזיקאי, הציג את פרויקט הווידיאו החדש שלו Thru_you, הבנוי מעריכת סרטים שמצא דרך חיפושים אינסופיים ביו-טיוב. התוצאה מרשימה- שילוב של ויז'ואלס ומוזיקה הלקוחים אך ורק מהאתר עצמו.

את הריגוש הגדול סיפק ידידיה ורדי, "ג'אנקיונר" כהגדרתו. ורדי הוא המבוגר מבין המציגים (74), בונה דגמים והמצאות מג'אנק חסר שימוש שמצא, הפועלות כולן על עקרונות הפיזיקה. את התחביב המקורי החל לאחר נפילת בנו רון ז"ל בלבנון, והוא יוצר את הדגמים עבור המוזיאון המדעי במרכז רון ורדי לילדים מחוננים. ההצגה הייתה באמצעות קטעי וידאו מצולמים הממחישים כיצד נבנו המכונות ואיך הם למעשה פועלות.

ההצגה הלא- שגרתית בהחלט, חייבת להיות שייכת לד"ר עמיקי סולד, כירורג מומחה, אשר מצלם את הניתוחים שהוא מבצע במטופליו באמצעות מצלמות זעירות הנכנסות לגוף החולה ומלוות את התהליך הפרטני ביותר בתוך האיברים שלעולם לא נראה בדרך אחרת. לא מומלץ לבעלי קיבה רגישה ולב חלש, אך לא יכולתי שלא להעריך את המסירות ואת הראייה של הדוקטור בעבודתו כסוג של אמנות בפני עצמה. כשם שהפסל מפסל והאדריכל משרטט, גם לסולד ישנה דרך להראות את הדברים בצורה שונה, אסתטית ומיוחדת במינה. אפשר היה לראות שגם אחרי אלפי ניתוחים, מדי יום ביומו, הוא עדיין מתרגש מכל אחד.

הפצ'ה קוצ'ה, כאמור, הוא אירוע תרבות למען התרבות וללא מנצחים. אין תחרות וכל יוצר מביא את מבטו שלו על העולם. ואם בכל זאת הייתי חייב להכתיר מנצח לערב שכזה, אין ספק שזה חייב להיות "פילפלד". ניר פלד הוא מעצב גרפי צעיר (24) והכישרון נוטף מכל פינה. "פילפלד" היה היחיד שתפס אותי מהרגע הראשון ועד שנגמרו 400 השניות שהוקצבו לא ידעתי בכלל איפה הייתי כל הזמן שעבר. האימג'ים סוריאליסטיים לגמרי- גורילה עם קפוצ'ון במקום ראש, אמסטפים עם כאפיות, ילדת ענק שמשחקת עם משאיות באוטוסטראדה ויוצרת תאונת ענק, הם רק חלק פעוט מהעבודות שהציג. עבודה שאהבתי במיוחד הייתה תל אביב בעידן שלאחר סוף האנושות. כל אלה וצילומים נוספים הוצגו בקליפ ערוך למשעי על מוזיקת רקע שערך מיכאל כהן. מה שנקרא- לפנים!

הערב הסתיים ולי נותר רק טעם של עוד. המארגנים הבטיחו אירוע נוסף בספטמבר ויש לקוות שתישמר האווירה המיוחדת שאפפה את האירוע בנמל. כי כמו שידוע, כל דבר שהולך וגדל מאבד בסופו של דבר מהאותנטיות ואיכשהו הקסם הולך לאיבוד. אז מארגנים יקרים- תשמרו על פרופורציות, ראש פתוח ונקווה שהפעם הבאה תהיה פורייה לא פחות, בשאיפה אפילו יותר.        

פצ'ה קוצ'ה #6 -  1.4.09. האנגר 11. נמל ת"א.

התמונה נלקחה מאתר הפצ'ה קוצ'ה

תגובות