מגזין

הוויז'ן של J

יונתן דגן, המוח והלב של J.Viewz, נקרא לסדר; רגע לפני ביקור מולדת ובעיצומו של סיבוב הופעות מכה תדהמה בארה"ב

מאת שרין לוי. 06-03-2009

תגיות: J Viewz, ראיון

הוויז'ן של J

הנה נקודה למחשבה: הסינגל הראשון ששוחרר מאלבום הבכורה של "ג'יי וויוז", Muse Breaks נקרא Your Country. ובסופו טמון משפט מנחם - 'I think you can have all the great technology around you in the world, but at the end of the day it's the human being that makes the music'.  כמה כוח יש לה לשורה הפשוטה הזו, ואיך היא מחברת קו ישר בין המוזיקה ללב. היא באה רק להזכיר לנו שככלות הכול זה ממש לא משנה איזו שפה אנחנו דוברים או באיזו יוצרים, ובאלו כלים אנחנו בוחרים להנעים לאחרים. העיקר שנביא את עצמנו לעשייה שלנו, תהיה אשר תהיה, עם רצון עז וכוונה אמיתית - תאמינו למילים האלו של דגן - אנחנו באמת נוכל לחולל פלאים. תראו את "ג'יי וויוז", הם חוצים גבולות גיאוגרפים ומוזיקליים ובאותה נשימה מטשטשים אותם. יונתן טיפס גבוה מאוד על העץ, ומשם הוא עושה כאלה דברים שאנחנו, בינתיים, שומעים מכאן.

"ג'יי וויוז" בניו יורק, כבוד! ספר מההתחלה.עברנו לפני חצי שנה. באמת מדהים פה, אני ממש נהנה. לפני כן, עוד בארץ החלה התעניינות מצד ההרכב הבריטי Bugz in the Attic - בעקבות הקאבר שעשינו ל- Smooth Criminal של מייקל ג'קסון (מתוך המיני אלבום The Besides שיצא לפני פחות משנה) והם עשו רמיקס לקאבר שלנו. הרמיקס החל להתנגן יפה מאוד באנגליה, הוחתם על ידי חברת התקליטים Tru-Thoughts Records באוסף שעומד לצאת בקרוב ונכנס ל- A-list של תחנת הרדיו הבריטית Jazz fm. הבאז שניצת עורר את הרעב לטעימה בחו"ל. באופן טבעי חשבתי על ניו יורק כיעד הראשון, מהסיבה הפשוטה שאין שם סוף להזדמנויות - כמה קלישאתי ככה נכון.  

נשמע מבטיח. אז איפה הייתם ומה עשיתם בזמן הזה?היו לנו הופעות קטנות בפילדלפיה, בולטימור, וושינגטון DC ושיקגו. ובחודש שעבר הופענו בניו יורק במועדון הג'אז המיתולוגי Blue Note שזה כבר ציון דרך רציני: כל הכרטיסים סולד אאוט. זה היה ממש מרגש לראות את כל התור הזה משתרך לו מסביב לבלוק. אז הבנתי שאני רק אחד מיני רבים, כלומר עוד בורג במערכת ומצד שני, אני בלתי ניתן להחלפה - המערכת לא תוכל לפעול בלעדיי. זה גורם לי להתרכז בעבודה ובמוזיקה, במה שאני יודע לעשות טוב. עוד שבועיים נחמם את "אינפקטד מאשרום" ב - Irving Plaza וזה כיף גדול. מעריצים מתנקזים מכל רחבי ארה"ב ומרעיפים מחמאות. הקהל מגוון; אמריקאים, הודים, מוסלמים, ישראלים, צעירים ומבוגרים. אני חושב שהשהייה פה ובכלל החוויה הזו גרמו לי להשמין מבחינה אמנותית. אני רוצה עוד ועוד. יושב בסטודיו מתשע בבוקר עד שתיים עשרה בלילה. לפעמים אני אשכרה מרגיש שאני מתחזר על העבודה שלי, אולי כי איפשהו אני מזניח את החיים האישיים לטובת היצירה.

מעבר לכך, יש פה המון הופעות מגניבות, על הדרך פוגשים אנשים ונוצרים שיתופי פעולה יפים ומרתקים: אירחנו זמרת היפ-הופ בת 19 שנתקלתי בה באיזה ג'אם, את איתמר דוארי הפרקשניסט שמנגן עם אבישי כהן, יוני הלוי מ"התפוחים", קיקו קולינס החצוצרנית שמנגנת עם ביאונסה, את אדריאן היבס הקלידן של "פאניק אט דה דיסקו" ושיתוף פעולה ייחודי עם מפיק הודי-אמריקאי ונגן טאבלה, קראש קלה. ויש עוד כל כך הרבה, זה פשוט לא נגמר.

מה באמת ההופעה המגניבה האחרונה שראית?הייתי בהופעה קטנה של Now Vs Now, הם פחות מוכרים אבל עושים אלקטרו-ג'אז מאוד מתקדם ויחד עם המתופף שלהם, מארק ג'וליאנה הם הפכו לי את המוח.

היום בעידן האקלקטי שבו המוזיקה שוזרת תתי ז'אנרים מעורבבים למכביר. בכל זאת, מה ההגדרה שלך למוזיקה של J.Viewz?אם שואלים אותי מה זה J.Viewz, אני מעדיף להשמיע. אולי זו טעות שלי שאני לא יודע להגדיר אבל זה באמת מכל טוב: טריפ-הופ, ג'אז, רגאיי, רוק, דראם אנד בייס, ג'אנגל, צ'יל אאוט, ברייקביט, דאון טמפו, וסייקדליק מיוזיק. יש את הקו האמנותי שמחזיק את הכול ביחד, והכי מרגש אותי - האלקטרוניקה האורגנית, שהיא יותר חיה, נושמת ומורגשת. מה שיפה הוא שמבעד לערבוביה הזו, אנשים כבר מזהים קטעים שלי לפני שהם שומעים את כל השיר. זה מעיד על סגנון הפקה אחיד ואישי, וזה אחלה.

אפרופו הגדרה, לא כולם יודעים מה מקור השם שלכם.הקטע הראשון יצא באוסף באנגליה ב- 2004, לפני אלבום הבכורה וכך קרה שהייתי צריך לבחור ממש מהר את השם. הג'יי זה מג'ונתן. הויז'ן של ג'ונתן, החזון, זה הפירוש. בערך.

אם כבר הזכרת חזון אז מה עם חזרה לאחור מדי פעם, למקורות, כדי לשאוב את ה"מיוז ברייקס" שלך, כלומר את ההשראה?אנחנו לעולם נתרגש מאותם דברים. מה שנגע בנו לפני מאתיים שנה ייגע בנו גם היום. אני חושב שזה מאוד חשוב לחזור אחורה כדי ללמוד ולהבין מה ריגש אז. האמת שבזמן האחרון אני שומע "ביצ' בוייז", "רולינג סטונס", "ביטלס" וקניתי כמה תקליטי Fאנק ישנים.

משיחות עם כל מיני אנשים, יש הרגשה שההשקפה על יוצרים ישראלים שעושים מוזיקה באנגלית, לצורך העניין, נחלקת לשני מחנות: אלה שבעד ואלה שנגד. קדימה, תן תימוכין לבעד.  ואני בכלל נגד. סתם. אני בעד מוזיקה באופן כללי. בכל שפה, כל עוד התוצר אותנטי והכוונה בעשייה באה ממקום אמיתי. עברית זו שפה לא פשוטה ליצירה ובנוסף, עבור ישראלים יש בה נימה מאוד ישירה, להבדיל מאנגלית שהיא יותר מתגלגלת על הלשון ובאוזן וזו גם השפה שבה המוזיקה העכשווית של התרבות המערבית - ממנה, מה לעשות, אנחנו מושפעים - מתקשרת אליה ומתקשרת באמצעותה.

מוזיקה ישראלית שאתה מאוד אוהב.מאיר אריאל זה מוזיקה ישראלית בעיניי. אביתר בנאי וברי סחרוף הם האמנים האהובים עלי. מאוד אהבתי את הפקות הסאונד של "תמוז", את יוני רכטר, עמיר בניון ואברהם טל שיצא לי לעבוד איתו לא מזמן.

ולא ישראלית.אני מאוד אוהב וגם מושפע מ"ג'אסטיס", "דה פליימינג ליפס", רופוס וויינרייט, "ניינ אינצ' ניילס" - אני אקנה כל מה שהם יוציאו ו"קינגס אוף קונביניינס" הנהדרים.

איזה הרכב יהיה בארץ?נועה למברסקי, הסולנית הראשית כבר מזוהה עם ההרכב. ההופעה בארץ תהיה מורחבת: אוריה גזית חצוצרן וזמר, יקיר בן טוב על הקלידים, טל רונן על התופים, אמיתי אשכנזי סקסופון, נמרוד טלמון טרומבון וטל גובארי כלי הקשה ובס. אנחנו מאוד מתרגשים לבוא ומתגעגעים לארץ. מה שנחמד אצלנו הישראלים זה שהחום והמשפחתיות היא כמו רוח גבית שתומכת בנו משם ומגיעה עד לכאן.

יש לכם הופעה אחת בת"א. אתם ערוכים במקרה של פיצוץ אוכלוסין להופעה נוספת - בדומה למקרה של ה"בלקן ביט בוקס" - כזו מהרגע להרגע?(משועשע) למען האמת, בכל פעם מחדש אני מתפלא כשבאים יותר מעשרה אנשים להופעה.

 

לעמוד של J.Viewz בפייסבוק

תאריכי הופעות:ירושלים, צוללת צהובה ב- 27.3תל-אביב, בארבי ב- 3.4חיפה, ביט ב- 9.4

תמונותתצוגה: Ami Teslerתוכן: Yoni Pazi

תגובות

  • ראיון מעולה והרכב מצוין

    יבגני, 10-03-2009 20:43

  • מחכים להופעה שלכם בבארבי בקוצר רוח

    אתם אלופים!

    אלי, 24-03-2009 15:37