מגזין

האמיליזציה

רגע לפני שפיטר האמיל מנהיג להקת Van Der Graaf Generator חוזר לכאן עם הגיטרה והפסנתר, אסף קפלן תפס אותו לראיון

מאת אסף קפלן. 24-11-2008

תגיות: ראיון, Peter Hammill, Van Der Graaf Generator

האמיליזציה

קריירת המוסיקה של פיטר האמיל שחגג זה לא מכבר יומולדת 60, מתחילה למעשה בשנת 1968 כאשר הוא הקים את להקת הרוק המתקדם -  Van Der Graaf Generator אותה הוא מנהיג עד היום. לאורך השנים עם הלהקה, האמיל עבד במקביל על אלבומי הסולו שלו, הוא התנסה במגוון סגנונות מוזיקליים, שמר על אמת אמנותית, הכה בלשונו בטקסטים ביקורתיים ומחודדים ובעיקר הצליח להישאר מקורי ופורה.

בעוד כשבוע (ב-2 וב-3 בדצמבר) ינחת פיטר האמיל בישראל בפעם החמישית, האמיל יופיע לבדו על הבמה רק הוא, הקול הכריזמטי והמיוחד שלו, גיטרה, פסנתר ולשון צינית שתעורר אתכם מחד גיסא ותשאיר אתכם קפואים מאידך גיסא. בראיון מיוחד לקול הקמפוס אותו תוכלו לשמוע ביום ד' הקרוב  הוא מספר על הקריירה הענפה שלו, על העבודה בלי דיוויד ג'קסון ועל שיטות הקלטה.

זאת הפעם החמישית שאתה מגיע לכאן , מה אתה חושב על ישראל? אתה נהנה להופיע כאן?כן, אני מאוד אני נהנה להופיע כאן ואני אוהב את הקהל הישראלי. נהניתי מאוד בפעמים הקודמות ואני ומצפה גם לפעם הזו.

אתה מגיע לבד להופעה?כן אני מגיע לבד לגמרי, רק עם גיטרה, פסנתר והשירים, וזה מאוד מעניין ומאתגר. להיות לבד על הבמה.

אתה מופיע כמעט 40 שנה, איך אתה שומר על הקול שלך כל כך רענן וכריזמטי?אין לי  טקס מסוים, בתחילת הדרך בשנות ה- 60 וה- 70, לא שמרתי כל כך טוב על הקול שלי והיו לי כאבי גרון. יותר מאוחר עם הזמן למדתי לשמור על הקול ולמדתי מה יותר טוב ומה פחות טוב לקול שלי. בעקרון אני פועל לפי האינסטינקטים ומנסה לגלות רגישות לנושא. כמו כן, מן הסתם השירה שלי השתנתה קצת במשך השנים וזה לא כמו בעבר.

ספר לי קצת על תהליך העבודה של התקליט האחרון שלכם Trisector שאותו עשיתם בלי הסקסופוניסט שלכם דיוויד ג'קסון?זה היה מאוד מעניין ומרגש ומורט עצבים, את ההקלטות עצמן עשינו לפני מספר שנים. כשהתחלנו את ההקלטות לא ידענו מה יהיה בעתיד כי היה לנו רק חלק מהחומר ולא ידענו איך זה יתמזג. זו הייתה תקופה די אינטנסיבית של הקלטות ובסופו של דבר אני מרוצה מהתקליט, וחושב שהוא יצא טוב. אולי בשביל חלק מהאנשים זה יהיה שונה כי היינו טריו, אך מבחינתי זה היה פרק מרגש שאני מקווה שהוא ימשיך.

נתקלתם בקשיים מסוימים לעשות את זה כטריו בלי דיוויד?בהתחלה היו לנו קשיים כי הדבר הראשון שעשינו היה למעשה הופעות חיות, ובעוד שבהופעות קודמות היה לנו את הסקסופון, פתאום היינו צריכים להסתגל למצב החדש. לאחר מכן, כשהתחלנו לשים לב למצב הזה חשבנו שזה יהיה לנו מאוד קשה, אבל בסוף מצאנו דרך שונה והגיונית לעשות את זה בלי סקסופון. היינו צריכים קודם להרגיש בטוחים ומרוצים ושמה שאנחנו עושים זה נכון. בסוף זה עבד. 

כאמן, מה חשוב לך להשיג כאשר אתה עובד לבד וכאשר אתה עובד עם הלהקה? ההבדל העיקרי הוא שבאלבום סולו האחריות היא אמנם על הכתפיים שלי, אבל גם השליטה היא בידיים שלי. כאשר אני עובד בלהקה, כולנו שותפים לאחריות. לגבי תהליך הכתיבה, כאשר אני כותב אלבום סולו אני יכול לכתוב על מה שמתחשק לי. אבל כשאני כותב בשביל הלהקה צריכה להיות התאמה בחומר שאני כותב. באופן כללי, אנחנו מוצאים נושאים משותפים שאנחנו מסכימים עליהם.

ספר לי קצת על תהליך הכתיבה שלך. מה מגיע קודם, רעיונות וחוויות אישיות, או החלטה מגובשת להוציא אלבום שבעקבותיה אתה מתיישב לכתוב?אני לא כותב כל הזמן ואני מודע לאפשרות שבעתיד יגיע הזמן להוציא אלבום. במצבים כאלה אני לפעמים מכניס את עצמי למצב של "אימון כתיבה". כמו כל אמן אחר, קורה לי לפעמים שאני מנגן או כותב משהו ומחליט שזה יהיה חלק מרעיון  שייצא בעתיד. בסופו של דבר, המנגינות והמילים הללו בבוא הזמן יהפכו לשיר. העשייה נמצאת שם כל הזמן אבל המעשה המודע של לכתוב שיר יעשה בדרך כלל כשיש הקלטה באופק.

מה לגבי תהליך ההקלטות, האם אתה משתמש בכלים אנלוגים, וינטג'ים ישנים או במחשבים וכלים חדשים יותר מאלו שהיו בשנות ה70?יש לי את הניסיון ארוך השנים עם הכלים הישנים הויינטג'ים. בשנים האחרונות אני שמח לעבוד עם מחשבים, ובאופן כללי, הגישה שלי לתהליך ההקלטה היא לקבל ולהשיג את האימפקט הרגשי. אני מעדיף להיות הכי כנה שאפשר ופחות חשוב לי להגיע לשלמות מבחינת סאונד.

כשעבדת עם הלהקה, הקלטתם בדרך שונה את החומרים שלכם?את "טרייסקטור", אפילו לא הקלטנו באולפן, הקלטנו אותו למעשה בחדר. כל אחד הגיע עם הכלים שלו ולכולם היה את אמצעי ההקלטה שלהם. התקליט כולו היה קומבינציה של החומרים שלי והחומרים של שאר הלהקה והעבודה עצמה על התקליט התחלקה בין כולנו והייתה משותפת.

אתה מתחבר ללהקות מודרניות?רוב המוסיקה המודרנית לא מכוונת אלי, יש חומרים מודרניים מסוימים שהיו באזור עוד לפני שנהייתי מוסיקאי. אבל המוסיקה לא מכוונת אלי ובאותה מידה אני לא עוקב אחריה, באיזשהו אופן הדברים שאני רוצה לשמוע הם הדברים שאני רוצה ליצור.

מה אתה יכול לספר לי על האלבום הבא שלך? אני עובד עליו כבר חודשיים והוא מתחיל לקבל צורה. אני חושב שיש לי את כל השירים שאני אעבוד עליהם, חלק מהשירים מסורתיים וחלק מהשירים שונים. יש עדיין קצת חילוקי דעות. אני מצפה לסיים בינואר-פברואר ושהאלבום יצא באביב. אבל עדיין אין כותרת לחלק מהשירים ואין לי שם לדיסק, אני מעדיף לחכות עד שאני אסיים להקליט אותם, לפני שאחליט לקטלג אותם כך או אחרת.

ספיישל פיטר האמיל יום ד'26.11.08, 21:00-01:00

פיטר האמיל יופיע במועדון רידינג 3, ב2 וב-3 בדצמבר.

תגובות

  • ראיון מפוספס

    סדרה של שאלות שטחיות, כתובות מראש, ללא דינמיקה וללא התחשבות בתשובות. אני לדוגמא, הייתי מתחקר את האמיל לגבי המוסיקה המודרנית שלא מכוונת אליו.

    אבי, 26-11-2008 05:24