מגזין

אל תאמינו להייפ

אגדת הדטרויט-טכנו Moodymann בדרכו לביקור ראשון ארץ. שלחנו את תומר גולן לאבחן

מאת תומר גולן. 10-11-2008

תגיות: Moodymann

אל תאמינו להייפ

דטרויט, כרך עירוני עצום מימדים השוכנת סמוך לגבול הבין לאומי בין ארה"ב לקנדה. למרות שמעולם לא ביקרתי בעיר, אני מדמיין עיר מודרנית, תעשייתית, מטונפת, מאפליה ומרוכזת כיאה למילניום השלישי. והטכנו, הווווו הטכנו... עוד הרבה לפני שבברלין מישהו בכלל חשב להכניס קצב לצלילי המכונות האלקטרוניות, בדטרויט כבר דפקו שעות במעבדות סאונד ורקחו מהז'אנר הנפלא הזה. קצת היפ-הופ פה, קצת האוס-ביטס שם, פיסות של גרוב מלמעלה ולפזר מעל קצת אבקת ר'נ'ב, סול ופאנק. לזה קוראים טאצ'. גרמנים נו טוב, במכונות הם תמיד היו טובים, בנשמה זה כבר סיפור אחר לגמרי.

מתח בין גזעי הוא מונח שמקומו עם שאר דברי הרפש שמוציאים לעיתים בני האדם מהפה- בפח האשפה יחד עם המוחות הנבובים שהוציאו אותם. זוהי אידיאולוגיה פנטסטית שהייתה ודדאי מקובלת על כל בר-דעת בעולם (מושלם). חכו ותראו מה יקרה כשתחלצו סופסוף את הראש מצג המחשב. מה קרה? קיבלתם מושג כמה העולם רחוק מכך? אמריקאים רבים, כמו קפיטליסטים טובים, עשו מהמתח הזה יופי של קריירה. קריירה?!? שוק שלם של מוצרים, מוצרים נלווים, אקססוריז ומה לא.

מסתוריות יכולה להיות מנוף משובח להאדרת שמו של אדם. קחו לדוגמה את האגדות סביב "מפלצות הרוק" של הסבנטייז, תקשורת המונים במיטבה, או ערימה של שטויות בחצי שקל. אז נכון שלאדם מהישוב אין סיכוי לחוות את חוויות הרוק-סטאר, מאידך יזכה בכך שחייו לא יתפוגגו בסביבות גיל 31.

שמו של מודימן נקשר בכל. בטכנו, בדטרויט, במתח הבין גזעי, באלימות ובמסתוריות. כמו שאני רואה את זה, האיש בסך הכל מעדיף לחיות את חייו בדרכו שלו, להפיק בדרכו שלו ולהופיע בדרכו שלו. זה לא דבר של מה בכך רבותי, נהפוכהו, זואי אג'נדה. 

במודימן נתקלתי לא מעט גם מחוץ לאלבום המופת שלו Forevenevermore, בכמה סינגלים הזויים כממתקי סול-דאנס בתוך די.ג'ייז סט'ס. בשיטוט אקראי ברשת אפשר למצוא אלפי איזכורים לקטעים שלו שהופיעו במיקס כזה או אחר. ולא, המוזיקה שלו אינה מלודיה מפוברקת שרוכבת על ביט 4 על 4 מפוהק. מודימן יוצר מוסיקה עמוסה בגרוב, בקצב ובהמון נשמה. השפעתו של האיש על הקונספט של ההאוס והטכנו הדומיננטי של דטרויט היא עצומה. כך גם היקף ההערצה שלו מסביב לעולם.

אמיר אגוזי (בוטניקה) כתב עליו "...לא הרבה די ג'ייז באמת יכולים/רוצים/מצליחים להשחיל קטעים שלו מבלי לאבד את הרחבה (כמעט ביחס הפוך למספר אלו שמציינים אותו כהשפעה בשביל תו האיכות הנלווה)". מה אגיד ומה אומר, אגוזי הוא ברנש חכם, כשהוא צודק הוא צודק.

הייפ, היא מילה שעברה כל כך הרבה כביסות שהמשמעות שלה כבר מזמן שככה עמוק במקום בו יש אמת. אפילו דמות לבנבנה, מרובעת ורופסת כמו מנהל עיר הברקת, טים מקמנוס, מצא את עצמו מצטט את סולן ההרכב "פאבליק אנימי", צ'אקי די, באחד מפרקי הסדרה אוז ואמר: "אל תאמינו להייפ" ובכך מטפטף על עצמו טיפות של אג'נדה אמיתית-חיה-ובועטת.

בימנו לכל מחשב יש ילד, הילד הזה עוד יגדל ויהיה מפיק סאונד. אם לא, אז הוא בטח ילך לכוכב נולד. אני יכול להתחיל עכשיו ולסיים ביום שישי בבניית מצעד ובו מאות של אמנים מוצלחים, שהצלחתם היחידה נובעת מהאפשרויות הנובעות מהפעולות קאט+פייסט. סימפולים או דגימות קוראים לזה מביני עניין. כמו בתבשיל משובח שבבסיסו חומרי גלם טובים, איכות המטבח והיכולות של הטבח, גם מוזיקה מהונדסת דורשת כישרון על מהטבח. 

איסט אוף אידן ₪ טבק מארחים את מודימן. שישי 14.11. לפרטים נוספים

תגובות

  • מסיבה עלומה נשמט המשפט האחרון בכתבה....

    וזה הולך ככה ומודימן הוא בן-^&$ה של טבח עמכם הסליחה

    tomerg, 12-11-2008 05:45

  • תומר תכין שעורי בית

    שמו של מודימן לא נקשר בטכנו .. ובכלל היה חרא מסיבה

    שי, 16-11-2008 23:49