מגזין

גשש בלש

פריז האפרורית וקינגסטון טאון נראות הרבה יותר טוב בחושך של לבונטין 7. מיכל חי חזרה מהופעה של "אני בני בשן"

מאת מיכל חי. 09-11-2008

תגיות: בני בשן

גשש בלש

ביום הכיפורים האחרון עמדתי מחוץ לבית כנסת. עם תקיעת השופר נפתחו ארובות השמים, וניתן היה לשמוע רעש מחריד של מנוע מטוסים שטרטר מעלינו. כל זה יכול אולי למצות באיזושהי צורה את ההוויה בשירים של בני בשן.

יום חמישי, הערב עוד מוקדם. בין האור הגבוה מדי של בר, שלא הספיק עדיין להתמלא, לבין תחילת החורף, עולה לו בני בשן לבמה במרתף שבלבונטין 7.

הקהל יושב שורות שורות, המופרדות ביניהן ברווח צר במרכז, כמו במנזר או בכנסיה מוסתרת מתחת לפני האדמה. החזן בשן עולה. הוא מספר לנו שאין שירותים בחדר האמנים, ושצ'רלס בוקובסקי השתין באחת ההופעות שלו על הפסנתר. למזלם של השוהים על הבמה (איתמר רוטשילד- גיטרה, איתמר ברק- באס, שי ברוך- תופים) בשן מפגין איפוק ראוי לשמו.  

ההופעה נפתחת ב "ברוך השם תודה רבה", אלוהים בבית הכנסת של בשן לא ממש עונה. האנרגיה של הגיטרות והתופים עולות, "מגיע לי יותר" הוא שר. התחושה היא שבאמת מגיע לו יותר, הרבה יותר. בשן כבר הספיק למלא אולמות גדולים יותר מזה, אך הקהל הערב בצורה די מפתיעה- מצומצם.

"שמע ישראל אדוני אלוקינו" הוא צועק בחצי חיוך שאולי מסתיר איזו חצי דמעה. הרב הערב הוא בעצם ליצן די עצוב. "לא טוב לו, לא טוב לו להיות לבד".

בין כל השירים הוא מדבר על חנן גולדבלט. הסיפור של גשש הבלש, שנצפה לאחרונה כתוש ואפור פנים בדרך לשבע שנים בכלא, משתלב היטב בהוויה הכללית והאירונית של שיריו. ברגע של כנות שאינו מעובד ממש עד הסוף, הוא מדבר על אבסורד. אבסורד, כי יתכן והבלש נכנס לכלא דווקא עקב קשיים במילוי חלקו בעסקה. את ציפי שיושבת ליד הבר זה מעצבן. לאורך כל ההופעה הוא יתנצל ויתחבט שוב ושוב באמירה הזאת.

ערב מאוחר יותר הוא מספר לי בפגישה אקראית, שאם היה יכול, היה הוא מתקשר לכל אחד מהאנשים בקהל להסביר, או מריץ את הזמן לאחור. כל זה, כדי שלא ישתמע שהוא מביע כלפי הבלש איזשהו סוג של תמיכה. במבט בקהל היושב לצידי לאורך ההופעה, במחיאות הכפיים, בגיחוכים ובתנועות עם השירים, נראה שכל זה באמת תפל ושולי.

אם בכל זאת יש קשר כלשהו בין השניים (ואם תשאלו את בשן- ממש אין), בעולם שאין בו יותר גשש בלש ואין בו אלפי אחד לרפואה, נראה שהתפנתה משבצת. אם ירצו לצלם עונה נוספת של "בלי סודות"- בטח יוכל בשן להיכנס די בקלות למשבצת מרביץ התורה ומלמד העברית החדש. הטקסטים של בשן הם מדויקים, אירוניים. נראה שגם ללא תמיכת הלחנים, הם יכולים לעבוד יפה, כמו מטחנת בשר. גם אם זה אומר שיהיה צורך בחשיפה של ילדינו הרכים למשפטים כמו "אנו באנו ארצה בשביל החמוצים, אם תגמרי מספיק חזק אז נרגיש גם חלוצים" רחמנא ליצלן.

בשן שר שירים משני אלבומיו ומהאלבום השלישי שבדרך. בהמשך יבצע את Loves Been Good To Me של ג'וני קאש בתרגום נפלא לעברית שמתחבר ללא כל שהות ל- "ליושינקה". גם הם, כמו יתר השירים כאן בעצם, מדברים על בדידות ועל אהבה של אנשים בודדים. 

על 67, הסינגל הראשון מאלבומו השלישי, הוא מספר: "השיר הזה עוד יהיה להיט ב- FM88". נו טוב, אולי גם ב- 106. הס מלהזכיר תחנות רדיו אחרות. את כל השירים הוא צולח בנשימה, ומסיים עם "אני בני בשן" ללא ירידה מהבמה להדרן, יחד עם הקהל המחויך שבכל מקרה רוצה עוד.  

בזמן האחרון כל מיני דברים נופלים והולכים לאיבוד. הדבורים בורחות מהכוורות, זמרים שרים במדרחוב נחלת בנימין, גיבורי תרבות מתים, מנהיגים מסתאבים. גם קיפי בן קיפוד גילח לאחרונה את הקוצים. הוא אלכוהוליסט, ועובד בלילות בתחנה המרכזית הישנה. מהפינה הקבועה על הבר בלבונטין 7, בני בשן כנראה רואה אותנו. גם אם אנחנו נראים הרבה יותר טוב בחושך. זה די יופי שהוא כאן כשהופך להיות פה קצת בלתי נסבל. לקהל שבאמת נשאר הרבה יותר יפה בחושך הוא אומר - החורף כבר נגמר.  

תגובות