מגזין

ביטניקים

מהפיכה במוזיקה מבעד לעיניו של המסך הגדול. רן כהנא מכין אתכם לסינמה ביט הערב בסינמטק ת"א

מאת קול הקמפוס. 10-09-2008
ביטניקים

מאת: רן כהנא

 

הערב יחל סינמטק תל אביב לארח מפגשים שיסקרו את התפתחותה של מוזיקת המועדונים, על זרמיה השונים לאורך שני העשורים האחרונים. הערב הראשון, שיכלול הרצאה והקרנה מיוחדת במלאת 20 שנה לתרבות הרייב, ידגים את התהליך באמצעות תעשיית הקולנוע שגם מקבילה וגם נושקת לתחום.

 

קשה לקבוע מה קדם למה בהתפתחות האנושית; הפקת הצליל או יצירת התמונה אבל בימינו הן שלובות אחת בשניה דרך מולטימדיה. תוך כדי שתחום אחד מסייע למשנהו הוא גם משפיע עליו. מצד אחד הקליפ מקדם את מכירת האלבום ומכיוון אחר נולדת יצירה כמו The Wall או סרט על חייו של ג'ימי הנדריקס והדוגמאות הרב כיווניות עוד רבות.

נדמה כי נקודות המפגש בין הצליל לתמונה הן אינסופיות והיו ראויות למחקר לאורך שנות ההיכרות שלנו איתן. האלקטרוניקה כטכנולוגיה עברה שינויים דרמטיים והביאה את היכולת ליצר סאונד למקומות חדשים. כך נולדו זרמים שכיוונו לקצב, בדרך כלל מהיר יותר ומזיז יותר, כזה שמלכתחילה נוצר עבור קהל ותחום מועדונים מסויים. הכל מתרחש במקביל לתהליכים גלובליים ורוח מערבית כסוג של חופש לפרוץ גבולות וליצור תכנים פסיכדליים וגם לעבוד בשיטת ה-Do It Yourself הודות להתפתחות האלקטרוניקה והמחשבים. הקולנוע כהרגלו, לא מתעלם מתופעות חברתיות ותרבותיות ומשקף לנו אותם פעמים רבות.

יוצרי פרוייקט 'סינמה ביט בסינמטק' הם גם מציגיו כשאת תפקיד האנתרופולוג המוזיקלי ימלא חוקר תרבות התקלוט עירן סורג'ון שיסקור עבור הקהל היבטים שונים לתופעות מוזיקליות בטווח שבין 88 ל-08. את סורג'ון ישלים הבמאי ואיש המוזיקה עמית הכט (ביפ) בניתוח דומה לקולנוע השייך לאותו ציר זמן. הדינמיקה שתיווצר בין החוויה המוזיקלית לעולם הקולנוע היא ערובה למצגת מוצלחת ומרתקת. ההיכרות של השניים, איש איש בתחומו, תוכל לכוון לתחום כמעט אינסופי של דוגמאות מהז'אנרים הבולטים יותר או פחות. תיאור כרונולוגי יציג את המוזיקה האלקטרונית המתפתחת מלונדון של סוף שנות ה-60 דרך הדיסקו , ההאוס והניו וייב ועד למשל, לטראנס והטכנו.

הסצינה הקולנועית שאולי הכי מייצגת את הדטרמניזם המוזיקלי חבוייה בסרט המיתולוגי 'טריינספוטינג' שיוצג בתום הערב כאשר הגיבור של היצירה חווה כניסה מחודשת למועדון בעוד ברקע מתנגנת מוזיקה זרה לו שמאיימת על הרלוונטיות שלו לתקופה. זוהי סצינה שפוגעת בכל אחד מאיתנו בנקודה אחרת ובתקופה אחרת כשהמוזיקה בכללותה מייצגת ימים ותקופות. אבל המוזיקה האלקטרונית לדורותיה מייצגת חוויות, מעצם השמעתה בסטים של מועדונים. השינויים במוזיקה מתרחשים על רקע שינויים באינספור תחומי חיים אחרים ועולם שמשתנה יחד איתה.

פרוייקט סינמה ביט מעניין ויוצא דופן במציאות התרבותית שלנו. זוהי דוקומנטריה עלינו ועל מה שבנה והרכיב את המועדונים והליינים סביבנו; איך זה קרה ואיזה פרט פיספסנו בדרך? בוודאי נוכל ללמוד שם. אין ספק, ההתבוננות על מהפיכה במוזיקה המתרחשת עד היום מבעד לעיניו של המסך הגדול מבטיחה חוויה צבעונית במיוחד. אפילו קשה וקצת עצוב לנסות ולהבין איך המדיום המסחרית לא לקח על עצמו אתגר מעניין שכזה, בפורמט של תוכנית טלוויזיה? אולי כשאין משבצת פנוייה לצפייה בין פרסומת בווליום גבוה לבין ריאליטי בלבל נמוך נצא מן הבית כדי לצפות בתכנים ראויים במקום שמציע בדרך כלל אלטרנטיבה לקולנוע הוליוודי צפוי ונותן במה ליצירה אחרת. נכון להיום, ההזדמנות לקחת חלק במסע היא להגיע לסינמטק הערב, לשבת ולהדק חגורות לשלוש שעות, כולל הסרט.

סינמה ביט בסינמטק תל אביב, יום רביעי 10.09.08 בשעה 21:30.

תגובות

  • כול מילה אמת

    סוף סןף מישהו מבין עניין ! אהבתי אני איתך

    amir, 12-09-2008 04:45