מגזין

שמוליק שנאוס

שניה לפני שהוא אורז ומגיע לשתי הופעות בארץ אייל דסקל תפס לראיון את היוצר האלקטרוני הגרמני אולריך שנאוס

מאת אייל דסקל. 29-07-2008

תגיות: ראיון, Ulrich Schnauss

שמוליק שנאוס

אולריך שנאוס, הוא יוצר אלקטרוני גרמני בתחילת שנות ה-30 לחייו, שלא מפחד לערבב בין שוגייז, אמביינט, דרים פופ וטכנו אל תוך קפסולה אחת דחוסה ולהחליק לגרון במכה אחת. האמת, בצלילים זה נשמע הרבה פחות מאיים מאשר במילים. המוסיקה שלו נעימה וקומוניקטיבית ועם זאת מעניינת ומאתגרת. הוא נושא ברפרטואר שלו כבר שלושה אלבומי אולפן מלאים, כשהשניים האחרונים יצאו בארה"ב תחת הלייבל הנחשב דומינו רקורדס.

לשמחתינו הוא מגיע לישראל לשתי הופעות - הראשונה, 30.8, באוגנדה בירושלים, והשנייה, 31.8, במועדון לבונטין 7 בתל אביב. לכבוד המאורע וההתרגשות תפסתי אותו לשיחה קצרה.

אז מה אתה מתכנן לנו בשתי ההופעות שיערכו בירושלים ובתל אביב בימי רביעי וחמישי?

אני אופיע לבד על הבמה. מכיוון שזאת תהיה הפעם השלישית שלי אצלכם ('דינמו דבש' ו-'הצופה' בפרקים הקודמים), ההופעה תהיה שונה לעומת הקודמות והקהל יזכה לקבל משהו אחר. למעשה, אני עומד לקחת את כל השירים והקטעים שלי, לפרק אותם ליחידות קטנות כשכל חתיכה כזאת בעצם תהפך ללופ, ואני אאלתר עם הלופים שייווצרו בזמן ההופעה. הלופים גם יעברו על ידי טראנספורמציה באלמנטים כמו המקצב, שכבות הסינתיסייזר, הליין בס ועוד. בהופעה אני אשתמש במידי קונטרולרים ויחידת אפקטים. אני אנסה פשוט ליצור ניסוחים שונים לחומרים שלי ולהתרחק מגרסאות האלבום המקוריות. 

 

כבר ציינת בראיונות קודמים שהרכבים כמו קוקטו טווינס, מיי בלאדי וולנטיין וסלואודייב השפיעו על היצירה שלך. אילו השפעות לא מעולם המוסיקה, אם יש, הם גם מקור להשראה עבורך? נגיד, בתחום הספרות או הקולנוע.

זאת בהחלט נקודה מעניינת. ההשפעות הקולנועיות או הספרותיות על מוסיקאי הם פחות ברורות למאזין לעומת השראה מוסיקלית שדי קל לזהות על פי הצלילים מהיכן המוסיקאי יונק את השראתו.   

כרגע מתחום הקולנוע והספרות הדברים הראשונים שקופצים לי לראש הם שמות כמו סלינג'ר, סרטים ומחזות של ריינר פאסבינדר, הרומנים של תומאס מאן השאירו עלי רושם חזק ועמוק, במיוחד ספר שלו בשם  The Zauberberg. לאחרונה התחלתי לקרוא על קבוצת ארכיטקטים איטלקית שנקראת 'Superstudio' ועל "ארכיטקטורת חסרת הבניינים" שלהם. ככה הם קוראים לה. אני מנסה לפנות לעצמי זמן פנוי בכל פעם שמזדמן לי כדי לחפש עוד חומרים לקריאה עליהם.

ונחזור למוסיקה. מה מתנגן לך בימים אלה במערכת?

לאורך העשור האחרון נוצרה המון מוסיקה טובה ומשובחת בסצנת האנדרגראונד האמריקאית. נראה לי שאותם מוסיקאים שמגיעים מתוך הסצנה הזאת גדלו על חומרים דומים לאלה שאני התחנכתי והתבגרתי עליהם. אני ממליץ בחום, למי שלא מכיר, לבדוק את השמות  A shoreline Dream,  Auburn lull, Lovesliescrushing, Elika, The Meeting Places, Sway, Airie ו- Mahogany.

המוסיקה האלקטרונית שאתה יוצר היא מלודית והרמונית. איך מתבצע תהליך העבודה? אתה מתחיל מצירופי אקורדים או שדווקא מבניית שכבות סאונד שעליהן אתה מלביש את ההרמוניות?

כמעט ברב המקרים אני מתחיל עם סדרת אקורדים, מלודיה מסוימת או שיר שלם שנכתבים על פסנתר, ותמיד מתוך אלתור שבא באותו רגע. אחרי שיש לי ביד רעיון בסיסי, אני ניגש לאולפן ומתחיל לסדר שכבה אחרי שכבה. בשלב הזה אני עדיין מרותק מהאלקטרוניקה, מהצלילים המסונתזים ומאפשרויות הבחירה האינסופיות. בסופו של דבר, אני תמיד מעוניין ליצור יסוד חזק לשיר במוסיקה שלי.

 

מה קורה כיום עם הפרויקטים הצדדים שלך - Hexaquart ו-Ethereal 77?

חזרתי להאזין לדראם נ' בייס לאחרונה, במיוחד לתת ז'אנר שנקרא "ליקוויד" שאפשר לתפוס בהרבה תחנות רדיו פיראטיות. זה מאוד מזכיר את הדברים הטובים שנוצרו בדראם נ' בייס בשנות ה90 כשמתווסף אליהם טוויסט חדש ורענן. אם יהיה לי זמן פנוי, אני אשמח להפיק כמה טראקים מהסוג הזה. אז לגבי  Hexaquart- אני די בספק אם בעתיד הקרוב ישוחררו חומרים חדשים תחת הפרויקט הזה. הוא תמיד היה מכוון באופן ציני כלפי ההייפ של סצנת הטק-האוס שהתרחשה באותה תקופה שבה הפרויקט פעל. אבל אין לדעת, אולי בכל זאת הוא עוד יצוץ מתישהו.

יצרת רמיקסים ל'דפש מוד', 'קולדפליי', לזמרת סייה ולהרכב Asobi Seksu. יש רמיקסים חדשים שאתה עובד עליהם כרגע?

עצרתי בזמן האחרון את עשיית הרימקסים בכדי להקדיש את הזמן להכנת אלבום האולפן הבא. המיקסים האחרונים שהכנתי והם כבר גמורים וחתומים היו של 'A Sunny day in Glasgow', להקת אינדי טכנו-פופ מפילדלפיה, לאמן אלקטרוני מיפן בשם 'AUS' ולסינג סונג רייטרית גרמנית בשם 'katharina Franck'. זה היה נפלא כי אני מעריץ גדול של שלושתם.

ושאלה אחרונה - ביקרת והופעת בארצנו החמה כבר פעמיים בעבר. מה אתה חושב על הקהל הישראלי, ובמה הוא דומה או שונה לדעתך מהקהל הגרמני?

אני גר כעת בלונדון, ולמעשה בחמש שנים האחרונות לא ניגנתי בגרמניה, אז אני לא ממש מחובר שם לסצנה ולא יודע מה הקהל הגרמני בתקופה האחרונה אוהב לשמוע או איך הוא מגיב על הרחבה. אני רק אציין שבחלק של המבורג אף לא ממש נהניתי לנגן.

יש לי הרבה זיכרונות חיוביים מהביקורים אצלכם. מוסיקה אלקטרונית עלולה ליצור קצת ריחוק וניכור מצד המאזין, אבל בישראל הקהל היה מאוד חברותי ואמוציונאלי בתגובות שלו. אני מקווה שגם השבוע נהנה ביחד.

לעמוד ה-Myspace של אולריך שנאוס             

תגובות

  • אחלה ראיון!

    בנצי בעל האשך האחד, 30-07-2008 01:22