מגזין

מיתולוגיה של סאונד

תומר גולן על הטכניקה המיוחדת של דאדלוס, אמן של סאונדים וצלילים מצויד בקופסת פלאים המגיע השבוע לארץ

מאת תומר גולן. 14-07-2008

תגיות: daedelus

מיתולוגיה של סאונד

מאז המציא האדם את ההופעה מול קהל, שטפו נהרות שוצפים של אלכוהול את מורד גרונם של חובבי ההופעות ברחבי העולם. מאז המציא האדם את התקליט השתנתה התפיסה לגבי הצורך בהופעה על הבמה. שהרי שמיעה ביתית של מוזיקה לא הייתה אפשרית לפני כן. כמה שנים אחר כך יגלו שאפשר לעשות עם הויניל הרבה יותר מהנחת קוץ היהלום על השחור-השחור-המסתובב הזה. מאז המציא האדם עוד שלל מכשירים שונים ומשונים וגם את המחשב. קופסת הפלאים החכמה שינתה את תפיסת העולם של המוזיקה בכלל ועולם הסאונד בפרט. כיום, יכול כל אדם (היפותטית) לאסוף את ערימת הצלילים החביבה עליו; לחתוך, לשפץ, לגזור, להדביק, לפלטר, למקסס והופ! תחת ידיו נוצר פוטנציאל ליצירה מוזיקלית אדירה. נסיון דומה הנעשה בידי הרכב המגן בכלים טבעיים, לא יצליח להתקרב לכמות שכבות הסאונד והדיוק שבהנדסה האלקטרונית של הצלילים.

אליה וקוץ בה- הנדסת הסאונד בבסיסה קשורה למבנים מבוססי נוסחאות מתימטיות. כיוון שיש כמות אדירה של וריאציות אפשרייות בכל תוכנה שכזו, התוצאה הנובעת מעבודה יסודית באולפן ממוחשב עשויה להיות פנטסטית. אך המוזיקה אינה כה רציונלית, המוזיקה טבעית וחופשייה, אישית ואמוציונלית. לעומתה- הנוסחה המתמטית נוטה לקיבעון בגבולות שורת הקוד של התוכנה. השאלה העולה היא כיצד מתרגמים את השפע הדיגיטלי שנוצר באולפן ומתרגמים אותו להופעה מלהיבה בפני קהל. שכיח לפגוש בשנים האחרונות אמנים רבים שנעזרים ביישומי המחשב בהופעה. גם תקליטנים רבים נוטשים את הוניל והפלסטיק ועוברים לעבודה עם קבצי מוזיקה בפלטפורמות שונות ומשונות (פיינל-סקראצ', אבלטון-לייב, סראטו וכו'...). לטעמי (ואינני לבד) חוסר העניין בפרופורמר שעינייו תקועות במסך המק-בוק, עשוי להוביל כל חובב מוזיקה על דעתו. לאתגר הזה דרושה יצירתיות רבה וחברות רבות בתחום האלקטרוניקה וההסאונד עושות ימים כלילות במציאת הכלים הדיגיטליים להופעה חיה. צפו בפיתוח הממשק המלהיב להופעה ממוחשבת של חברת "פרקוסה" (Percussa) ל"אבלטון-לייב" ול"אלקטרון" כדוגמה.

המפיק אלפרד וויסברג-רוברטס (AKA- אלפרד דרלינגטון) שינחת ביום שישי הקרוב להופעה בישראל, יכול להיות דוגמה מצויינת למעבר הדיגיטלי מהסטודיו אל חזית הבמה. שם הבמה של אלפרד, דאדלוס, נלקח מהמיתולוגיה היוונית; דאדלוס נודע כקבלן מבוכים, כחוקר וממציא, כגיבור שהצליח לגרום לבנו לעוף (וגם לגרום למותו). דאדלוס פועל כאמן יוצר החל מתחילת המילניום. באמתחתו שפע של ריליסים, אלבומי אולפן, מיקסים והפתעות נוספות- שיצאו בלייבלים נחשבים כמו Muse, Laboratory Instinct, Plug Research וכמובן בלייבל המבריק נינג'ה טיון, שבו משחרר דאדלוס ריליסים החל משנת 2005.

בשנים האחרונות מופיע דאדלוס עם מק-בוק אסטטי וקופסת פלאים המכונה "מונו-מי". מסיבה שאינה ברורה לי, רבים נוטים לחשוב שהמונומי-בוקס היא המצאה פרי מוחו הקודח של דאדלוס. למעשה, הקרדיט על תכנון קופסת "המונו-מי" שייך שני אלקטרונאים תושבי פילדלפיה, ארה"ב (Brian Crabtree & kelli cain). השניים תכננו את המכשיר בכוונה להשיג יחידת בקרה (קונטרולר) בעלת יכולות שליטה מגוונות ומנגנון פשוט וידידותי להפעלה. כאסטרטגיה שיווקית בחרה החברה שלא להפיץ את המכשירים דרך מפיץ חיצוני (והמוני), זאת בכדי לשמור על קשר אישי עם ללקוחותיה. בדרך זו ובתמיכה ברעיון הקוד הפתוח, נמכרו כל היחידות שיוצרו עד היום (נכון להיום). אחת היחידות שיוצרה, הוזמנה על ידי ילד הפלא דאדלוס. ה"מונו-מי" מתחבר לכל מחשב בכבל ומשמש מעין מקלדת קומפי משוכללת ששולטת בעזרת תוכנות שונות על קבצי סאונד שהוכנו מבעוד מועד. לחיצי הקופסה מוגדרים מתוך המחשב ושולטים למעשה על אין ספור פרמטרים. במשחק עם הלחיצים משתנה הסאונד המקורי מלחיצה ללחיצה וחוזר חלילה. בדרך זו ניתן להגדיר לצליל בודד, כמה וכמה פרמטרים וליצור ממנו סימפוניה שלמה. נשמע מסובך? הציצו בקליפ...

אחד היתרונות העיקריים של המערכת היא אפשרות להוסיף שכבות על שכבות של סאונד (וגם "סתם" קטעי מוזיקה") ובכך להסמיך את הסאונד על כדי התפקעות הממברנות. ייתכן שחדי העין מבין הקוראים, הצליחו להבחין שהיד המחזיקה את המונו-מי 8*8 שתמונה, היא לא אחרת מידי החתום מטה. מכמה משחקים שלי בקופסת-הסימון-למבוגרים הזאת, אני יכול לקבוע שמדובר, מעבר לכל צל של ספק, בגאג'ט מוזיקלי מדהים. אני יכול עוד לקבוע בבהירות יתרה, שהמונו-מי 16*16 של דאדלוס מדהים עוד יותר, לפחות פי ארבעה.

אפשר להוריד את האי.פי החדש של דאדלוס 'Hrs:Mins:Secs'.באתר השלו. הלינק:http://www.daedelusmusic.com/התמורה היא הפקרת האי-מייל שלך לפחות לניוזלטר אחד שיגיע מהאתר של נינג'הטיון.

טבק מארחים את דאדלוס ב"דה בלוק".יפתחו דיגיטל מי שחוגג אלבום בכורה ורדיו טריפ (סקולמאסטר ומיקסמונסטר). הצב והצפרדע לבית טבק ינעלו.יום שישי 18.07.08 23.00 פתיחות דלתות50-70 ש"ח בדלתTHE BLOCK"" דוד חכמי 35, ת"א

תגובות

  • סחטיקה תומר

    מעניין ואינפורמטיבי כרגיל :) ניפגש ליד הרמקול השמאלי.

    אלינור, 15-07-2008 22:25

  • דדלוס יצר את אב הטיפוס של המונומי. כך לפחות הוא טוען...

    DEAD LOOSE, 20-07-2008 07:06

  • בתוכנית הוא לא לקח את הקרדיט

    דאדלוס התארח כאן בתחנה, תוכל למצוא את התוכנית באון דימנד (הפרעות קצב). באחד הברייקים באמצא הסט שלו - שאלתי אותו על המונו מי והוא נתן קרדיט לחבר'ה מפילדלפיה... הוא אכן החזיק באחד האבטיפוסים של הקונטרולר, אבל אני לא בטוח שהיה לו חלק בתכנון המפרט הטכני

    tomerg, 30-07-2008 13:32