מגזין

על חול, חולון וכו

מאוס און מארס שמו אותנו בממתינה, אבל פיצו בענק. אייל דסקל על עלילות עכבר העיר ועכבר הכפר

מאת אייל דסקל. 16-12-2007

תגיות: Mouse On Mars

על חול, חולון וכו

הקשר בין אצטדיון הכדורגל העירוני בחולון לבין האלקטרוניקה של הצמד מאוס און מארס הוא בערך כמו הזיקה של חאלד משעל לזארה, ובכל זאת פתיחת פסטיבל פזורה (Hapzura) התקיימה דווקא בעיר ששכונת ג'סי כהן היא הכותל המערבי שלה. מה לעשות, ככה זה שהמרכז לאמנות דיגיטלית יושב בחולון. בשיתוף עם לבונטין 7 והזירה הבין תחומית נולד הפסטיבל שנראה כהמשך ישיר לפסטיבלי סי סיידס ולפטופיה הזכורים לטובה. בתוכנית - צמד ישראלי בשם טאפט, זוג מקומיים אחר בשם מאלוקס, והדובדבן שבקצפת - מאוס און מארס.

הדרך אל האצטדיון היתה ארוכה מדי ומלאת טעויות, אך בסופו של דבר כשהגענו למחסום בשעה 22:00 ושאלנו את השומר שעמד בכניסה אם זה המקום, הוא ענה במבטא רוסי כבד, איטי אך ברור: "זה פה מקס און מארס". אפשר להחנות. אמן.

בעמדת הקופה לא נראו סימני דחיפות בלשון המעטה בגרסת "אני הייתי קודם". שלושה צעירים בלבד עמדו בחוץ, מרוחים על הברזלים, מנסים לשכנע אותי ואת אחי לקנות מהם את הכרטיסים. "תודה, תרמנו בעבודה" אנחנו זורקים לעברם, ואוספים את מבוקשנו מהקופה. אלא שאז מבשרים לנו שאנדי טומה, אחד משני העכברים, עוד לא נחת בארץ. במילים אחרות, אחד בחו"ל ואחד בחולון. כדי שהקהל הישראלי לא יתחיל להבעיר צמיגים באזור ולקלל "עכבר טוב זה עכבר מת", התבקש יאן סנט וורנר, החצי השני, לספק לרוכשי הכרטיסים סט של שעה בין שתי הופעות החימום. יחי אמנות האלתור והחפלאפ שכל כך מאופיינת בנוף המדברי שלנו! הנה היא שוב מגלה סימני חיים בהקשר של הופעה מחו"ל בארץ. מצד שני, אולי זאת בכלל אשמת הגרמני שהשתכר, נירדם ופספס את הטיסה, אז למה ישר להאשים סתם את ההפקה המקומית. דעות קדומות לפה ולפה, לכו תדעו...

אני נכנס אל תוך האוהל שהוקם באמצע מגרש הכדורגל במיוחד לכבוד האירוע. אחרי מוסיקת הרקע שמתפזרת בחלל ומקבלת את פני האורחים, עולים ראשונים טאפט, צמד המורכב מאביעד אלברט ובניה רכס. זאת הפעם הראשונה שאני מולם, והם מצליחים לרתק אותי מהביט הראשון שהם מניחים על לפטופיהם. הכל שבור לרסיסי גליץ', טכנו ואלקטרו קטנטנים. מה שיפה אצלם הוא שאפשר להקשיב למוסיקה שלהם לעומק ולגלות עוד רבדים ששזורים בה במהלך כל ההופעה. הם מהלכים ומזגזגים בין הביטים כל הזמן, מוסיפים עוד שבירה פה, עוד צפצוף אלגנטי שם.  IDM ישראלי במיטבו.  מה גם שהאלבום האחרון שלהם שיצא בפאקט רקורדס נקרא "סאונדס" וכשמצמידים לו את שמם מקבלים "Taapet Sounds" - גם אם זה נעשה כטייק אוף לביץ' בויז זה מוציא אותם מגניבים ומקוריים.

אחרי טאפט עולה יאן לנגן את הסט שהבטיח להפקת הפסטיבל כדי למלא את הזמן עד שחברו יפגוש את בן גוריון. הסט היה מעורב מאוד - מאבטיח בשקל של רייג' דרך קדיחות וביטים שנשמעים כמו ירי באוטומט ועד בלדת סול מרגשת - ורסטיליות שלאו דווקא מעידה על בנייה מוסיקלית איכותית ויכולת עריכה ומיקסוס יוצאת דופן, אלא פשוט על מאגר בלתי נדלה של טראקים ושירים בלפטופ.

כשיאן חותם את הסט השעון מציין 01:00, והקהל מתחיל לאבד את סבלנותו ובצדק. הבטיחו לו מאוס און מארס לפני שעתיים. אם היינו בהודו אז לא היה לנו איכפת לקחת את הזמן, אבל אנחנו בחולון, וקר, ואין אוכל, רק בירות. לרגע יש הרגשה שאנחנו באוהל צבאי וכולם לחוצי בית.

הצמד מאלוקס, חגי פרשטמן על התופים ואייל תלמודי על מגוון כלי נשיפה, עולים אחרי התקלוט של יאן והם לא תורמים לאווירת הטמפון. המוסיקה שלהם מצוינת, אבל המפגש בינם לבין הקו המוזיקלי של הערב בפרט ושל הפסטיבל בכלל הוא מקרי בהחלט. הקונספט, או יותר נכון חוסר הקונספט, הופך את המוסיקה של מאלוקס לתלושה והופעת החימום שלהם גורמת להם רק עוול. וחבל.

אחרי חצי שעה, בסביבות 01:40, לאחר שהאוהל קצת התרוקן מאנשים שלא שרדו את כל המסע והחליטו לפרוש לטובת יום העבודה או הסידורים שלמחרת, עולים מאוס און מארס. אם הם יפשלו עכשיו הם גמרו את הקריירה בארץ הקודש סופית. אבל למזלם הם מהשנייה הראשונה מפנקים את הקהל באלקטרוניקה משובחת ביותר - לבטן, לראש ולרגליים במכה אחת. אפשר לעמוד ולהקשיב, אפשר להזיז את הראש ואפשר להשתולל - לא משנה באיזו דרך תבחרו, ההנאה מובטחת.

מאוס און מארס התבגרו מוסיקלית. הם מוותרים על הקדיחות ועל הסאונד הקיצוני (עד כמה שאפשר להגיד על המוסיקה שלהם שהיא לא קיצונית או לא ניסיונית) ומספקים שעה של טכנו-אלקטרו הומוגני, כייפי וחכם. הופעה קצרה שמשאירה טעם גדול של עוד.  

הקהל יוצא בתחושה טובה. הוא קיבל, בסופו של דבר, תמורה הולמת. חבל רק שהערב לא אורגן בצורה יותר מוצלחת. לו טאפט היו מחממים ואחריהם היו עולים מאוס און מארס היינו זוכים לאחד מהערבים האלקטרונים היותר טובים שהיו פה. או כמו שנאמר, בגרסת האי.פי זה היה יכול להיות מושלם.

תגובות

  • פלצנות יומרה ויוהרה תל אביבית, מבקר טיפוסי!

    השתמשתי במילים שבחור מחולון לא אמור להכיר?

    מישהו מחולון, 17-12-2007 03:57

  • הם לא התחילו ב-1:40

    איך אני יודע? כי ב-2 בדיוק החלטתי שמספיק, לקחתי את הרגליים והלכתי. מילא האיחור. מילא שחצי מהנוכחים ידעו עליו והגיעו ב-1. (אני דווקא הגעתי בעשר, ועוד לפי הפירסומים הייתי בטוח שני מאחר בשעה! (איזה מצחיקול אני, הא?) אבל המאלוקס הזה שבר אותי לגמרי. שעה אם לא יותר הם קדחו לי במוח. יכול להיות שהם באמת מאוד איכותיים. לא יודע, גם באינדי נגב לא התרשמתי. אבל לא בשביל זה שילמתי את ה-80 שקלים. ובטח לא ב-1:00 בלילה כשלמחרת הייתי צריך לקום מוקדם מאוד. בקיצור חבל.

    גזורי, 17-12-2007 06:52

  • כתבה ענקית

    בקלווה, 20-12-2007 02:52

  • jnDTkbbYTM

    ZfVl1f <a href="http://netzekqgiljq.com/">netzekqgiljq</a>, [url=http://obwtpclyipeh.com/]obwtpclyipeh[/url], [link=http://pbfqvniwbeon.com/]pbfqvniwbeon[/link], http://eypxcamvyjyd.com/

    ykicguct, 31-03-2011 22:13