מגזין

The bugger got bugged?

He can bug anybody, any time, anywhere… תומר גולן מכין אתכם לביקורו בארץ של The Bug, החרק שעם השנים גיבש לו סאונד דומיננטי וחורך רחבות היסטרי

מאת תומר גולן. 07-10-2007

תגיות: The Bug

The bugger got bugged?

החרק (The Bug) הוא שם הבמה הנוכחי של המוסיקאי הלונדוני קווין מרטין. מרטין אינו רק מוסיקאי, אלא גם מפיק, יזם של מספר פרויקטים מוסיקליים, חבר בכמה ליבלים והרכבים. את תחילת דרכו המאוד לא קונבנציונאלית כמוסיקאי בילה בכמה פרויקטים אלקטרונים-אקספרימנטאליים כמו קולקטיב אמני האודיו של סוניק בום Experimental Audio Research והרכבים אלקטרוניקה אחרים כמו Techno Animal, Ice White Viper ועוד. מוסיקה נסיונית היא מושג חמקמק: היא יכולה להיות מופשטת לחלוטין או עמוסה עד כדי פקיעתה של ממברנה, מורכבת מסאונד סינתיסייזרים ועיבודי מחשב טהורים או להבנות מעומס צלילים לא קונבנציונאליים של כלים טבעיים. כך או כך זוהי חווית אודיו (ווידאו) טהורה, גם בטקסט חד ומדויק לא ניתן להעביר את התחושה.

שפע ההרכבים השונים נתן לקווין מרטין לשוטט במרחבי הסאונד המטונפים ביותר בתעשייה, תוך שהוא שותל עדויות לקשת מוסיקלית רחבה במהלך המסע. ממוזיקה פופולרית כמו דאב, היפ-הופ ואמביינט ועד לסגנונות מחוספסים קצת יותר כמו דאנסהול, נוייז וגריים, אל תתנו לשפע ההשפעות להשפיע עליכם, לא מדובר באמן טריפ הופ נוצץ ומאופק, קווין מרטין הוא אנטיתזה, ההיפך הגמור המושלם. עם השנים גיבש לו החרק סאונד דומיננטי וחורך רחבות היסטרי. קטעים שלו וערבים בהם הופיע השפיעו השפעה עצומה על מפיקים ותקליטנים בני דור וקטעים רבים שלו זכו לעיבודים ורמיקסים נוצצים. הסאונד העכשווי של החרק אינו דומה, ועם זאת רחוק מהחוויה האקספרמינטלית של שנות ה-90, את הצפצופים והחריקות החליפו צלילים חמים ובאסים עגלגלים כמו שור דשן כועס לפני מלחמת שוורים. הריליסים האחרונים של החרק מכילים את תמצית הכישרון שלו, מכלול של מקצבים שבורים ובאסים עסיסיים בשילוב קטעי ווקאל מקפיצים שמעודדים מעל הכול את הערבוביה המוסיקלי.

האלבום הראשון של החרק "Tapping The Conversation" יצא בשנת 1997 בלייבל Wordsound. בפרספקטיבה של עשור אפשר לכנות את האלבום כתחילתה של דאבטרוניקה נפלאה (מושג שהמצאתי עכשיו, ונושא נהדר לכתבה אחרת לגמרי) ועדיין אבן דרך לסאונד האמביאנט-דאב בהפקות הדאבסטפ של ימינו. בגלגול הזה, פרויקט החרק כלל פרט לקווין מרטין עצמו גם את די.ג'י וואדים (DJ Vadim) המפיק האגדי מבית Ninja tune. האלבום קיבל השראה מסרט הפרנואידי של פרנסיס פ. קופולה The Conversation משנת 1974, ויכול בקלות להתקבל כפסקול אלטרנטיבי לסרט. תזכורת קלה- הארי קול (ג'ין הקמן) מומחה להאזנות (Bugging) הוא אדם שרגיל להיות האיש ללא הזהות, האדם שמתקיים מעבר למציאות של האנשים ה"רגילים". הארי טוב יותר וחכם יותר מכולם, כך שבאופן מפתיע מתהפכות היוצרות והארי לאורך הסרט הופך מטורף לנטרף. כמו הסרט גם האלבום מלחיץ, עמוס ומנוכר.

בשנים 2001-2004 משתף החרק פעולה עם הדאביסט האנגלי הוותיק רוט'סמאן (The Rootsman), ויחד מוציאים השניים כמה תקליטוני 7 אינטש בהוצאות מוגבלות תחת הלייבל Razor X. הריליסים כולם עטופים בתחושת אשמה שמשהו רע קורה שם בפטפון. הסאונד אכזרי וקשה לשמיעה בפעם הראשונה, ספק צלילים ספק ערימה של ביטים וצפצופים. באלבומים אלו שיתפו השניים פעולה עם כמה מ.סיז' ג'אמייקאנים כמו MC He-Man וגם MC Wayne Lonesome שבקולם עוד הוסיפו שכבה של ברוטאליות ווקאלית בקברט של החרק.

בשנת 2003 הוציא החרק עם הרוט'סמאן את Pressure, אלבום אולפן שני ובו ערבוביה של קטעי אמביאנט-דאב עמוקים לצד קטעי דאנסול ווקאליים צבעוניים ברוחו המיוחדת של החרק. האלבום יצא במקביל בכמה לייבלים Tigerbeat6, Klien Recordsובליבל Rephlex. שיתוף הפעולה עם Rephlex המשיך עד 2006 לאלבום אוסף שכלל את תקליטי ה-7'' שהוציאו השניים תחת השם Razor X Productions.

החרק הפיק גם כמה תוכניות רדיו, בינן כמה הפקות הגובלות במופרעות, למשל: "באטל" (Battle), מעין עימות בין שני סאונד סיסטמ'ס בשידור חי, בתוכנית האגדית של ג'ון פייל (John Peel) עם האיש והתקליט טוד אוסבורן (A.K.A- Soundmurderer.), או סשן תחת הכותרתBreezeblock שערך החרק לפני שנה עם עוד עשרה מ.סיז' במקביל, סתם ככה, בשביל הפנאן. באותה שנה פתח הבאג ביד אחת עם מפיק הדאבסטפ הלונדוני Lowfah, בהפקת ליין מסיבות חודשי (יום חמישי הראשון בכל חודש) בעל כינוי ההולם- BASH, מסיבות רגאיי, רוט'ס, דאבסטפ ודנסהול כמו שאוהבים מנהלי המקום.

פרויקט The Bug כלל לכל אורכו כלל שיתופי פעולה עם כמה וכמה שמות מעניינים (זמרים ומ.סיז') מכיוונים מוסיקליים שונים. נזכיר כאן את Cutty Ranks, Ras B ,Daddy Freddy וכמובן המלכה האם של Warrior Queen (אניטה הנרי) הג'מייקאנית, אותה מצרף הפעם קווין מרטין בביקורו בארץ. אניטה גם לקחה חלק בפרויקט המלהיב LadyBug ותרמה את קולה לצד A בוניל של נשות החרק בקטע הנהדר Dema bomb we. בפרויקט הזה מסייע קווין מרטין ליצור במה ראויה לדאנסהול הנשי במידה שווה לפחות לזו הגברית. חרק שובב.

באמצע דצמבר 2006 הגיע החרק לישראל בגפו והפך את הרחבה במרתף של לבונטין לקרנבל ביטים צבעוני, שני לילות ברצף. בהמשך השנה הצטרף החרק לחברי Ninja Tune והוציא את הוניל Jah war הנפלא. בחודש שעבר הוציא וניל נוסף בשם Skeng, הפעם בלייבל HyperDub עם מיקס מהפנט של מפיק הדאבסטפ Kode9. עוד לא חלפה שנה מהביקור הקודם והנה הופעה נוספת, על במה גדולה יותר וסאונד סיסטם עדיף ובליווי מ.סי לוהטת. חובבי הדאב (לסוגיו) ודאי מצפים בהתרגשות בועטת.

12 באוקטובר 2007, קומפורט 13, פלורנטין, תל אביב.עוד מופע מוצדק מבית הטבק (רוטס מנובה בקרוב!!): יחממו ויסגרו אנשי הבאס המקומיים- כלבתא, הקטיק, וולטר והצב.

תגובות

  • הכל בגלל הפארש

    גמד מבולבל, 11-10-2007 07:59

  • גמד גמד שעל הקיר

    מי מבולבל ומי מכיר?

    תומרג, 11-10-2007 09:03

  • אחלה כתבה---מחכה ליום שישי

    דן, 11-10-2007 16:56

  • צר לי לאכזב אותך אבל אם זה כבר בוויקיפדיה כנראה שלא המצאת את זה...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Dubtronica

    נועה, 12-10-2007 01:39

  • צר לי לאכזב אותך נועה..

    אבל המושג לא הומצא ע"י ויקיפדיה הוא חיבור בין שני מושגים מוכרים וידועים דאב ו(אלק)טרוניקה. חיבור בין ביטויים מוכרים מאפשר גם למי שלא בקיא בנושא מסויים להרגיש בנוח עם מה שהוא קורא, או מעשה כשפים בשם ז'אנריקה, הבל הפה של אנשי תקשורת אם תרצי. תבדקי עם כל יוצר של מוסיקה אלקטרונית, לרובם אין מושג לאיזה "ז'אנר" תתפתח היצירה. בנסיון לתאר תחושה או חוויה בכתיבה החיבור בין מושגים הוא כמו החיבור בין הנושאים של הכתבה, כך או כך, כשאני מסיים לכתוב אני לא ניגש לבדוק את אוצר המילים בגוגל, בטח שלא בויקיפדיה. אז נכון המושג לא שלי (ככל הנראה) אלא נפלתי קורבן למשחקי המילים של עצמי. אבל אם הלכת רחוק עד ויקיפדיה כדי לבדוק, כנראה שאת העבודה שלי (ליצור עניין) עשיתי. ותודה על ההערה תומר

    תומר גולן, 14-10-2007 00:21