מגזין

פילים באלבום חרסינה

בעיכוב משמעותי הגיע אלבום הבכורה של elephant parade לידיים של סער גמזו שנתקף געגוגעים עזים לתקופה הקרה והשפויה יותר של השנה. חוויה בפיג'מה.

מאת סער גמזו. 07-09-2007

תגיות: Elephant Parade

פילים באלבום חרסינה

ראשית דבר גילוי נאות. את Bedroom recordings קיבלתי מחברה לתחנה שהייתה מעורבת בתהליך היצירה שלו ומשיקולי אתיקה היא נמנעה מלכתוב את הטור בעצמה. זה מה ששלוש שנים בחוג לתקשורת מלמדים אותך לעשות לפני שאתה פותח את הפה...

ועתה לאחר גינוני הטקס ניתן לגשת לעניין. באיחור מאד משמעותי הגיע מצעד הפילים של עדו פלוק ואסטל ברוך לישראל. ניתן להבין כי הפיל היא חיה כבדה ומסורבלת שנעה באיטיות אך קשה לדמיין מדוע מסע שהחל עדר הפילים בארה"ב עוד בשנה שעברה דרך הכפר הגלובלי מגיע אלינו רק עכשיו. הרי לא מדובר בהרכב שראה את ישראל רק דרך מסכי החדשות ולכן העיכוב קצת תמוה בעיני. אחרי שבלעתי את גאוותי הציונית (הטעם אגב חמצמץ מריר ולא מומלץ בעליל), הכנתי לי תמריץ יצירתי וכוס קפה והתיישבתי להאזין למצעד.

Bedroom recordings הוא דיסק קצרצר יחסית - 9 קטעים ועוד תוספת חביבה, ארוזים בחבילות קטנטנות ואווריריות שלרוב לא פורצות את מסגרת 3 הדקות. כל שיר הוא ממתק פופי מלטף ומענג וכבר מהאזנה ראשונה מתגלה פה צליל קצת אחר. כן, מדובר בלואו-פיי אבל יש פה חמימות אחרת, משהו כמעט אינטימי שמזמין אותך לצלול יחד עם הדיסק עמוק לתוך הסדינים. האלבום הוקלט בניו יורק בחדרי מיטות שונים באמצעים כמעט פרימיטיביים ונראה שהוא מבקש להיות מושמע באותו המעמד. מלודיות רכות ונעימות וקולות חולמניים משתלבים יחד ויוצרים פסקול מופלא לרגעים שאחרי היקיצה ביום החופשי שלכם, כשהרוחות שורקות בחלונות והגשם שוטף את האוויר בריח של חורף. הדיסק ערוך כמו בהזמנה. החל מ-goodbye (שאולי כבר הכרתם באוסף הראשון של קול הקמפוס) שיקלף מכם את השמיכה, דרך Friday night שיצעיד אתכם לאמבטיה כדי לנקות מהשיניים והפנים את השאריות של אתמול ו-Velcro שיעזור לכם לשלוח יד אל הכפתור של הקומקום ולהכין כוס נס ועד השלב בו כבר תוכלו לעמוד מול החלון ולהביט ברחוב מתעורר גם הוא מאוחר ונצבע באלפי גוונים של אפור חורפי. לא חייבים להדליק את האור, אין צורך להגביר את המערכת. רק לצלול לתוך הספה, להשעין את הראש אחורה, לעצום עיניים ולצלול. היום מותר להתעורר לאט. העולם יכול לחכות. ככה זה כשאתה פיל, אתה אף פעם לא ממהר.

Elephant parade לא מציעים וירטואוזיות מוזיקליות, לא לחנים מורכבים בתשעה אקורדים ולא הפקה במיליוני דולרים. הסיפור הוא פשטות; נגיסי מוזיקה רכים ונימוחים שמפזרים בחלל הבטן תחושה דומה לזו שמביא המפגש הראשון בשנה עם הטריינינג האהוב שלך. הצמד הניו יורקי מדגים את הקסם שבחוסר המאמץ, מעין גרסא אמריקאית ל"ברגוע" הישראלי. פשוט בלי ללחוץ. וכנראה שהסיפור הפשוט הוא הסוד להצלחה שלהם. פלוק וברוך מוכרים היטב בסצינת האינדי של ניו יורק וגם בעולם כולו. בעזרת הדף שלהם ב-myspace הצליחו למכור כמות נכבדת עותקים ולהגיע למקום החמישי ברשימת להקות האינדי של האתר. יכול להיות שההפצה דרך האינטרנט (נגע כואב או התפתחות מבורכת? על כך בפעם אחרת) מצליחה להשפיע גם על אלו שעדיין בוחרים להשקיע ולרכוש עותק פיזי של המוזיקה החביבה עליהם. בפעם המי יודע כמה אני מתייצב לייצג את קולם של אלו שמחפשים את הערך המוסף. העטיפה אמנם מעניינת ומתאימה לקונספט ולאווירה של האלבום כמו כפפה אבל מה עם קצת מעבר? מה למשל עם מילות השירים? כמה תמונות מעניינות? קרדיטים מסקרנים? ברור שכל עוד צורכים מוזיקה באמצעות תוכנות לשיתוף קבצים או אתרי הורדה ומשם ישר אל הנגן הנייד שלכם אין באמת צורך בכל אלה, אבל מה אם לא? אם כבר בניתי את כל האווירה הזו בבוקר חורפי לא תפרגנו לי עם חוברת מילים? אני בטוח שהטקסטים היו מקבלים משקל שונה אצל כל מאזין אם היו הופכים ליותר נגישים.

אני קורא שוב את השורות שכתבתי ומצליח להבין משהו. תזמון הוא הכל. העיכוב בהגעת האלבום לישראל בעצם נותן למאזין הישראלי את האפשרות להכניס את הנחליאלי המוזיקלי הראשון הביתה לפני שהעצים נפרדים מהעלים שלהם. והנחליאלי הזה הגיע מרחוק כל כך, לא תפתחו לו חלון ותקשיבו?

תגובות

  • אלבום מרגש

    איזה מצחיק, בדיוק היום קניתי אותו לעצמי לגמרי במקרה אחרי ששמעתי אותו ברקע של איזה חנות (הוא גם ממש זול) ופתאום אני רואה ביקורת עליו. יחבל שאין חוברת ואין מילים, אבל העיצוב של העטיפה כל כך יפה בפשטות שלו שזה אפילו מתאים לרוח של האלבום. חבל שהוא כל כך קצר, עוד לא הספקתי להכנס אליו והוא נגמר. אבל לא נורא, לי זה משאיר טעם של עוד. נראה לי שמצאתי את הפסקול שלי לחורף הקרוב...

    סתם פילה, 07-09-2007 22:40

  • זה לא היה כבר

    לפני שנה באוסף של קול הקמפוס? אתם תאמינו לי תמיד מקדימים את השאר בדברים הטובים

    עידו, 09-09-2007 01:55