מגזין

ערב על הסכין

לאון פלדמן וחברי ההרכב Water Knives מציינים 55 שנה לסרטו הראשון של רומן פולנסקי בערב מיוחד בתדר בבית רומנו, ואנחנו חזרנו לשנות ה-60 בפולין הקומוניסטית

מאת הדר זילברשטיין. 25-01-2017

תגיות: לאון פלדמן, יאיר יונה, רומן פולנסקי, Water Knives, רימייק, על הסכין, סכין במים, Knife In The Water

 

"Knife In The Water" (סכין במים) הוא סרטו העלילתי הראשון באורך מלא של הבמאי הפולני רומן פולנסקי (תינוקה של רוזמרי, ירח מר, הפנסתרן ועוד). הסרט, שיצא ב-1962, הוא מותחן דרמה פסיכולוגי העוסק במאבקי כוח בין שני גברים. העלילה עוקבת אחר טרמפיסט זר מרדן ויפה תואר שהופיע מאי שם, ומצטרף ליאכטה של כתב ספורט מתבגר ואשתו לבילוי של סוף שבוע. כבר ביצירתו הקולנועית הארוכה הראשונה של פולנסקי נמצאים כל היסודות שאפיינו את יצירתו מאוחר יותר: השפלה, מיניות, אגרסיה ואבסורד. הסרט, שהוקע ע"י המפלגה הקומוניסטית כ"עלילה מערבית דקדנטית", מביא למיצוי קולנועי מקסימלי את הסיטואציה של מאבקי כוח המבוססים על הבדלי גיל מעמד ומגדר, ונחשב עד היום למעין תחנת מעבר הכרחית בכל בית ספר לקולנוע.

כוחה של יצירתו של פולנסקי בכך שהיא מעלה תהיות אצל הצופה ומציגה שלל ניגודים מגדריים ובין דוריים. ניגודים בין מתח לרווחה, בין אקשן פסיכולוגי לצילומים מרהיבים, בין מינימליזם שקט אך כזה שרועש באותו הזמן, שהופכת את הסטטיות שבפריימים לוורסטילית. מעבר לעובדה כי הסרט זיכה את פולנסקי בפרסום עולמי והעניק לו מועמדות ראשונה לאוסקר, הוא גם הפך הלכה למעשה לכרטיס היציאה שלו מהאווירה המחניקה תחת השלטון הקומוניסטי בפולין, ולאחר פרסום הסרט הוא עזב לארה"ב.

כמעט 40 שנים אחרי צאת הסרט לאקרנים, בשנת 2001, פנה במאי הקולנוע ההונגרי/גרמני Gábor Altorjay אל שדרן הרדיו שלנו (אז גם שחקן) לאון פלדמן, והציע לו לככב בתפקיד ראשי בגירסת הרימייק לסרטו של פולנסקי, עליה עמל בתור מעריץ של פולנסקי. הרימייק, שצולם בגרמניה, מדויק מכל הבחינות, זולת המגדר שהוחלף בגרסה המחודשת. בגרסה החדשה הטרמפיסט היא אישה, הגבר השמרן הפך לאישה, והאישה קרועה בין הדורות היא כעת גבר.

 >> כל הפרטים על הערב המיוחד בתדר

 

המקור והרימייקהמקור והרימייק

פלדמן, שהסכים להצעה המפתה, מספר כי הגיע לסט קולנועי שניסה לדמות במדויק את אותם תנאי צילום בהם השתמש פולנסקי על גדת נהר קפוא במזרח גרמניה, ללא תאורה או סאונד, עם שתי מצלמות בלבד וסטורי בורד מדויק, בו כל פריים מהסרט המקורי שוחזר לחלוטין להפקה החדשה, שגם בה השתמשו ביאכטה שטוחה וקטנה המצטלמת בתוך המים הרדודים ומדמה הפלגה בלב ים. כבר הזכרנו שבגרסה המחודשת כל הדמויות החליפו מגדר, וכך מצא עצמו לאון מגלם את הבחורה הצעירה מהסרט המקורי שנמצאת בתוך המאבק הבין-דורי. את התוצאה, אחרי שבוע של צילומים והשלמות דיבוב, הקרינו היוצרים במקביל ליצירה המקורית משנות ה-60 בליווי תזמורת חיה שמנגנת את המוזיקה מהסרט המקורי (של המלחין Krzysztof Komeda) ובכך ציינו את יום הולדתו ה-70 של פולנסקי.

החודש, יציין פלדמן 55 שנים ליציאתו של הסרט לאקרנים, יחד עם צמד המוזיקאים הישראליים יאיר יונה (בס) ועופר ביימל (תופים), חברי ההרכב Water Knives, בערב מיוחד שיתקיים בתדר בבית רומנו. הערב ייפתח בסט שכולו ג'אז פולני מבית היוצר של אספן התקליטים אבידן וייס, ימשיך בהרצאה קצרה של לאון פלדמן על הסרט ועל הרימייק, וימשיך להופעה מלאה של Water Knives המגלמת את רוחו של פולנסקי עם המון ניגודים פנימיים ושלל ז'אנרים מוזיקליים קולנועיים מקוריים, כאשר ברקע תוקרן, על גבי מסך מפוצל, גרסה ערוכה של סרט המקור והרימייק כמעיין פסקול ויזואלי למוזיקה של הלהקה.

 

>> כל הפרטים על הערב המיוחד בתדר


 

 

 

 

תגובות