מגזין

נילס פרהאם שובר את הצורה של המוזיקה

היוצר הגרמני יוצא הדופן הגיע לשלוש הופעות בישראל. רגע לפני הוא קפץ לאולפן כדי לנגן ולספר על גישתו המיוחדת. האזינו

מאת רותם דויטשר. 26-06-2014

תגיות: רותם דויטשר, לייב סשן, הארץ, נילס פרהאם

 

נילס פרהאם חי וגדל בברלין, הוא החל ללמוד נגינת פסנתר קלאסי בגיל 8, בגיל 13 כבר מאס בשיטה המסורתית והחל לחקור ולפתח את סגנונו האישי וללמוד ג'אז ומוזיקה אלקטרונית. אלבום הסולו הראשון שהוציא בשנת 2005 Streichelfisch מבטא היטב את משיכתו למוזיקה אלקטרונית. שלוש שנים מאוחר יותר, כאשר יצא Electric Piano פרהאם גם הציג את כשרונו כפסנתרן וירטואוזי.

הגישה שלו למוזיקה היא יוצאת דופן והופכת את היצירות שלו למגוונות. הוא מאמין בארעיות ומנסה ללכוד את הסביבה בה המוזיקה נוצרת בנוסף למוזיקה עצמה. אלמנט המקריות נוכח מאוד ביצירות שלו, בניגוד לרוב המפיקים והמוזיקאים כיום, שיוצרים מוזיקה מתכוננת נקייה מ"רעשי" רקע.

עשו לנו לייק וקבלו הרבה מוזיקה טובה לפייסבוק שלכם

 

אלבומו Felt הוקלט בביתו בשעות הלילה. מתוך התחשבות בשכניו, הוא הניח פיסת בד כבדה (Felt) בצמוד למיתרי הפסנתר על מנת להחליש ולעדן את צליליו. הוא ניגן על הכלי בעדינות והציב מיקרופונים להקלטה בעומקי הפסנתר. התוצאה: אלבום אינטימי שמכיל לא רק את צליליו המכוונים של הפסנתר, אלא גם את נקישות הפטישים על המיתרים שיצרו מעיין מקצב המלווה את הנגינה, כשאפילו את חריקות הכיסא ברצפת העץ ניתן לשמוע. האפקט המקרי יוצר קרבה ותחושה כאילו פרהאם יושב ומנגן ממש לצד המאזין. .

גם לחוויותיו, התנסויותיו ולמקריות כמובן יש מקום ביצירתו; ב-2012 שבר את אגודל ידו השמאלית, תאונה שהצריכה ניתוח והשתלת ברגים בידו (Screws - שמו של  אלבומו התשיעי). על אף שביטל את הופעותיו והיה אמור לחדול מנגינה, או כל תזוזה עם האגודל, הוא יצר אלבום שנכתב לנגינה בתשע אצבעות. כל שיר בו מוקדש לאצבע אחת מידיו.

אלבומו האחרון של פרהאם, Spaces, הוא חקירה מסוג אחר. הוא עוקב אחר שלושים מהופעותיו במהלך שנתיים, דרך עשרות אולמות ואתרים שונים בהם הופיע ומגוון אמצעי הקלטה, מצליח לבטא את אהבתו להופעות חיות מול קהל.

למעט עשרת אלבומי הסולו שהוציא, פרהאם מרבה ליצור בשיתוף עם מוזיקאים שונים. האלבום Nils Oliver Frahm + Peter Ray Broderick=) Oliveray) נכתב ובוצע ביחד עם פיטר ברודריק, חברו הקרוב ומוזיקאי יוצר בלייבל Erased Tapes בו השניים חתומים. כעת הוא עובד על אלבום שלישי בשיתוף עם המלחין והיוצר F.S. Blumm, כשבשני האלבומים הראשונים מבטא פרהאם את גישת ה"ארעיות הטבעית" בצורת אלתור שגם הוא מכיל 'זיופים' בנגינה, רעשי רשרוש הדפים שאולי נחו על מעמד התווים והעיפרון שנפל ממנו על הרצפה.

 

רשימת האמנים שעמם עבד ארוכה, אך אינה כוללת רק מוזיקאים. בתחילת השנה שיתף פעולה עם האמן המקסיקני מריו גרסיה טורס ביצירה המוצגת במוזיאון דאהלם בברלין. כמו כן הוא שותף בהלחנת פסקול להצגת תאטרון המוצגת בדנמרק ומשלבת וידאו ואודיו. אך הפרויקט האחרון והמרתק ביותר מבין כל עבודותיו המשותפות, המבטא במיוחד גישתו השונה למוזיקה, היא בניית פסנתר עם דיויד קלבין (שבנה את הפסנתר הגדול בעולם). בשונה מפסנתר מסורתי, ה-Una Corda שבנו יחדיו מכיל רק 64 קלידים אשר נוקשים על מיתר אחד (ולא שלושה). גם בספר Sheets שכתב ופרסם בשנה שעברה, מסביר כיצד ניתן לשנות ולהתאים כל פסנתר לאופי הייחודי של הנגן.

בין שלוש ההופעות שיקיים בארץ, נילס פרהאם הגיע לאולפן קול הקמפוס כדי לספר על גישתו הייחודית למוזיקה, על שיתופי הפעולה הרבים, על יצירותיו העתידות להתפרסם ואף לבצע מספר קטעים מאלבומיו על הפסנתר שבאולפן.

כך זה נראה:

 

 

כך זה נשמע

 

תגובות