מגזין

אסיד ורמקולים: 40 שנה לחומת הסאונד של הגרייטפול דד

ב-1974 החליטו חברי להקת הרוק המיתולוגית לפתוח פרק חדש בחקר הצליל שלהם. זה נגמר בשאפתנות הזויה מתובלת בסמי הזייה

מאת גיל מטוס. 21-06-2014

תגיות: גרייטפול דד, דד סט

 

 

במרץ 1974 חנכו הגרייטפול דד את "חומת הסאונד" (The Wall of Sound), אחד מהפרויקטים השאפתניים ביותר בהיסטוריה של הלהקה בפרט ושל המוזיקה בכלל. חומת הסאונד החלה כרעיון תיאורטי במוחו של אוסלי סטנלי, שנודע גם בכינויו "Bear". מעבר להיותו טכנאי סאונד שליווה את הלהקה מתחילת דרכה (ואמנים רבים בסצנה של סן פרנסיסקו), סטנלי גם זכור כ"מלך האסיד" וכספק ה- LSD הגדול ביותר בחוף המערבי. בסוף שנות השישים הוא ייצר מיליוני טיפות של LSD שעשו את דרכן, בין היתר, לפסטיבל מונטריי ולוודסטוק.

החזון של סטנלי היה ליצור מערכת סאונד עוצמתית ואיכותית שתאפשר ללהקה לשמוע את עצמה בדיוק כפי שהקהל שומע אותה – כלומר להציב את הרמקולים מאחורי הלהקה ולבטל את השימוש במוניטורים. בשיאה הורכבה המערכת מ- 640 רמקולים ועשרות מגברים, גובהה היה 10 מטרים ורוחבה 20. פיל לש, בסיסט הלהקה, סיפר באוטוביוגרפיה שלו שעבור מעריצים רבים חומת הסאונד היוותה את פסגת ההופעות של הלהקה ושעבורו הייתה זו חווית ההופעה הטובה ביותר. דן הילי, הסאונדמן של הלהקה שלקח חלק גדול בפיתוח ובעיצוב המערכת, סיפר שהדד התרגלו לסאונד שלא ניתן היה להשיג במערכות הגברה שכורות ולכן הם החליטו לפתח מערכת שתתאים בדיוק לצרכיהם.

אך למרדף של הלהקה אחרי הסאונד המושלם היה מחיר כבד. מעבר לבעיות טכניות, כמו ביטול הפידבק שנוצר מכך שהרמקולים ניצבים מאחורי המיקרופונים, המערכת החדשה דרשה לוגיסטיקה מורכבת מצד הצוות של הלהקה. כדי להתמודד עם הכמות העצומה של הציוד, נאלצה הלהקה להחזיק יותר עובדי במה בשני צוותים שפעלו במקביל. בזמן שצוות אחד עבד על ההופעה הנוכחית, הצוות השני כבר הכין את הבמה להופעה הבאה. על מנת לכסות את העלויות הגבוהות ולשמור על כרטיסים זולים, נדרשה הלהקה להופיע במקומות גדולים יותר ובסופו של דבר הלוגיסטיקה (בין היתר גם הטסת הציוד לטור באירופה) וההפסדים הכספיים גרמו לדד להיפרד מהמערכת המסורבלת. לאחר סדרת הופעות במועדון ה"ווינטרלנד" בסן פרנסיסקו באוקטובר של אותה השנה (הופעות שתועדו לסרט המפורסם של הלהקה), פורקה חומת הסאונד והדד לקחו הפסקה מהדרכים עד שנת 1976.

למרות ששרדה רק כמה חודשים, חומת הסאונד מייצגת הרוח של הדד. ראשית, בחשיבות הגדולה שהיא העניקה להופעה החייה ובכך שלא התפשרה על איכות הסאונד. ושנית, באופי ההרפתקני של הלהקה שתמיד האמינה בהתפתחות ובהשתנות ולא היססה לאמץ טכנולוגיות חדשות.

התכנית Dead Set, שמוקדשת כולה להופעות החיות של הדד, חוגגת 40 שנה לחומת סאונד עם כמה מההופעות הטובות של אותה שנה. חלק מההופעות שהושמעו בתכנית ראו אור באופן רשמי כעבור שנים ואחרות זמינות דרך הקלטות של מעריצים. הנה כמה מהבחירות שלנו שמעבירות את הרוח של שנת 74.

ההופעה שבה נחנכה חומת הסאונד, ב- 23 במרץ במועדון ה- Cow Palace בדאלי סיטי, קליפורניה. בשנת 2002 שוחררה ההופעה באופן רשמי כחלק ה- 24 מסדרת ההופעת Dick's Picks. מומלץ להאזין לסנדביץ' המוזיקאלי הארוך שמתחיל עם השיר Playing in the Band, ממשיך ל- Uncle John's Band ול- Morning Dew וחוזר שוב ל- Uncle John's Band ול- Playing in the Band.

 

הופעה נפלאה שהתקיימה ב- 19 במאי בפורטלנד שבאורוגון ובעיני מעריצים רבים נחשבת לאחד מהשיאים של הלהקה באותה שנה (הופעה שלא ראתה אור באופן רשמי). מומלץ להאזין לאחד מהביצועים היפים של הלהקה לשיר Truckin' שממשיך לג'אם פסיכדלי ומסתיים עם צמד השירים Not Fade Away (באדי הולי) ו- Goin' Down The Road Feelin' Bad.

 

ההופעה השנייה של הדד בשנת 74 במועדון הווינטרלנד בסן פרנסיסקו ב- 23 בפברואר. (הופעה שלא ראתה אור באופן רשמי).

 

הטור המפורסם של הדד באירופה אמנם היה בשנת 72, אך ב- 74 הם חזרו לשבע הופעות באנגליה, בגרמניה ובצרפת. אחת מההופעות היפות שהוקלטו בטור הזה התקיימה בעיר דיז'ון שבצרפת ב- 18 בספטמבר.

 

>>> התכנית דד סט אינה משודרת באופן קבוע, ניתן להאזין לפרקים נוספים ולהופעות של הלהקה ושל חבריה משנות השישים ועד היום, בארכיון של עמוד התכנית.

 

תגובות