מגזין

PreSet: מה קורה השבוע במוזיקה האלקטרונית

מדי שבוע נביא את כל מה שקרה וקורה בתרבות המוזיקלית המשפיעה ביותר בדור האחרון. איפה רוקדים, מה שומעים ועם מה עושים

מאת יותם אבני. 05-06-2014

תגיות: אלקטרוניקה, מגזין, פריסט

 

 

PreSet - מגזין האלקטרוניקה של קול הקמפוס, מציג מדי שבוע את כל אשר קרה וקורה בתרבות המוזיקלית המשפיעה ביותר בדורנו. מהאוס וטכנו עד אלקטרוניקת שוליים, ממסיבות סוערות עד פסטיבלי אומנות. מדי שבוע, לקראת שידור התכנית, יעלה ויבוא המדור הנלווה שלפניכם כאן. כותבים, עורכים ומשדרים: תמי ביברינג, עדי שבת, יותם אבני והוד אהרוני.

אלבום: Eomac

השבוע יצא לאור אחד מהאלבומים המצופים ביותר במוזיקה אלקטרונית השנה. איאן מקדונל הסקוטי, מחצית הצמד Lakker, ­ מושא הערצתם של אפקס טווין ותום יורק, או בקיצור Eomac. חניך מצטיין של סצינת ההארדקור ג'אנגל של גלאזגו, אשר אחראי בשנים האחרונות על מגוון רחב של טרור­יות מוזיקליות הנעות בין דאב­סטפ אפל, טכנו אלים ומוזיקה תעשייתית.

Eomac הוא גם האמן הבכיר והראשון להוציא אלבום בקטלוג חברת התקליטים הבועטת KillKill. לייבל צעיר עתיר הייפ, המהווה מעין אלטרנטיבה גותית לבויז נויז. בשנה שעברה הוא העניק לנו את "Spoock", להיט הטכנו הכי מעורר אימה ששמעתם בחיים. טראק בו רעש לבן משמש כמצילות על פני מכות קיק סאביות ברוטאליות. בשיאו של אותו הטראק, מגיח ליין סינתיסייזר צורמני המדמה קול אנקה או צפירה ברוורס. וזה מפחיד, מוזר ומצמרר.

 

 

אלבום הבכורה של Eomac, כיאה ליוצר רב גוני כמותו,­ מגוון. מאמביינט עגמומי ומקצבי טו­סטפ עצלים למלודיות מדע­-בידיוניות ומלנכוליות. Eomac מצליח בקלות להציע יצירה עשירה ומעניינת, כזו שלפרקים נשמעת כמו מפגש בין סקוורפושר ל-­Burial, סיוטי הלילה של ג'וי אורביזון, או הטראק האחרון שנשמע לפני שמרסל דטמן עולה לסט. למרות עברו הפלילי במוזיקה קשה ואפלה, מדובר באלבום יחסית קל לעיכול. הרצועות בו קצרות וברובן מבוססות מלודיה ועשירות במרקמי צליל מרהיבים. תכנותי התופים המורכבים הם כנראה אלו שרכשו את כבודו של אפקס טווין. ביניהם גם טמונים רמזים מרתקים אודות רגאיי­ג'אנגל, אסיד האוס ושאר ניחוחות סצינת הרייב של תחילת שנות ה­90. אין ספק שבשנים האחרונות היינו עדים לאינפלציה של יוצרי אלקטרוניקה שכלתנית במעברם לטכנו. הנה כנראה אחד האלבומים הראשונים והבודדים מאת יוצר שחי והתקיים עמוק בתוך שני העולמות יחד.

 

טראק: Cajmere Featuring Derrick Carter ­Dream States

שיקאגו­האוס היא אולי אחת ההגדרות החמקמקות ביותר בתעשיית הדאנס. משיקאגו עצמה, כאמור, נולד המונח "האוס" לראשונה, אבל מרגע שנקבע מוצאו הוא זכה מיד לעוד אינספור פרשנויות שונות בבית הוריו. אסיד האוס, דיפ האוס, גטו וג'אקין הן תמות בעלות מאפייני צליל ומקצב שונים. לכל אחד מהם תרומה גדולה ונפרדת למוזיקה עכשווית ולכל אחד מהם יקום נפרד משלעצמו עד עכשיו.

אחד התקליטים החשובים ביותר עבור הדור השני למפיקי האוס משיקאגו הוא "Dreaming EP" מ­-1992. זהו שיתוף פעולה ראשון, ויחיד עד כה, בין שניים מהקולות הדומיננטיים והמשפיעים ביותר על תנועת ה"ג'אקין": קרטיס ג'ונס (המוכר גם כ-Cajmere ו-Green Velvet) ודריק קרטר, שיצרו כאן יחדיו את אחד מתקליטי ההאוס היפים בכל הזמנים. בניגוד למקובל בז'אנר, התקליט נפתח בתפקיד באס הרבה לפני פעימת התוף הראשונה. צליל הבאס העגול והרחב של קאז'מיר מותיר כאן אחריו הד גדול ודרמטי. לאט ובהדרגה, הוא מלווה דואט ווקאלי שמתחיל בלחישות ומגיע לשיאו בצהלולי גוספל קולניים. ג'ונס וקרטר הם שני יוצרים שהשימוש בקולם יהפוך לחלק בלתי נפרד מיצירתם בעתיד. כאן מדובר עוד בהצצה נדירה להשתטותם הראשונה על גבי מיקרופון. אחד מהעקרונות המזוהים ביותר עם סגנון הג'אקין האוס, הסווינג, בא לידי ביטוי גדול כאן. תפקיד המצילות המדגיש החסרות פעימה ומכות הסנר המרוחקות במאיות שנייה ממיקומן המדוייק בתיבה, מעניקות כולן לחטיבת הקצב של הטראק תנועה "אנושית". היא גם זו שעוזרת לטראק שמבוסס על 8 ערוצים בלבד, כשבמרכזו רק תפקיד באס בשלושה תווים, להישמע דינמי ותזזיתי.

"Dream States" הוא לא הטראק הראשון לבשר רשמית על צליל הג'אקין. זה שינהיגו דריק קרטר ודיג'י סניק בהמשך, אבל הוא מכיל לא מעט מוטיבים מרומזים לקראתו. גדולתו העיקרית, מלבד היותו פצצת Fאנק הומו­אירוטית, היא בהיתוך המיוחד שבו. עמוק וחם כמו דיפ האוס, שירי ומתוזמר כמו סולפול, אך גם מינימליסטי ואטונאלי כמו טכנו. בקיצור חלום.

 

מכשיר: מודול

ה"מודול",­ למרות פשטנותו, תמיד נחשב למושג רעיוני חמקמק. אבל למעשה, מדובר כאמור באחד המרכיבים הפשוטים ביותר לתפעול והבנה. הבלבול קיים בעיקר בזכות הדמיון של המודול לסינתיסייזר. הדמיון גדול והבלבול מוצדק, אבל ההבדל הדק בין השניים הוא עקרוני ומכריע. סינתיסייזר מאפשר לברוא צלילים בעזרת גלי קול, ואילו המודול מציע אמנם מניפולציות דומות, אך כל זאת על מאגר צלילי קיים בלבד. עבור כל מי שלא מוצא עונג גדול בשינוי צורה ומעטפת של גלי קול מבודדים, המודול הגיע כמתת אל. מדובר בבנק צלילים עשיר מוכן מראש, אשר לרוב גם מקוטלג בתפריט עם שם לכל כלי במאגר.

במוזיקה, כמו בכל שאר תחומי החיים, המצאות פשוטות לרוב מאפילות על מהפכות עולם. ולמרות התנשאותם מצד שוחרי הסינתזה, בעשר השנים האחרונות ברור כי במהפכה הדיגיטלית מודולים ניצחו. המודול, בניגוד לסינתיסייזר, התלבש על סביבת המחשב כמו יד לכפפה. מאחר ומדובר במכשיר המבוסס על מאגר אודיופוני, הרבה יותר קל וטבעי לו המעבר למחשב, מאשר לסינתיסייזר המבוסס על מעגלי חשמל. שלא במתכוון, מודול דיגיטלי כיום מעלה נקודה מעניינת בדיון העתיק אודות אלקטרו­אקוסטיקה. תוכנות כמו ה"אלישה קייז" ,­ מאגר דגימות מפסנתר הכנף של זמרת הארנ'בי, או ה­-Ample Guitar של חברת Ample Sound לגיטרה אקוסטית, השכילו להציע את מירב הווריאציות האפשרויות לפריטה/הקלדה אנושית על גבי פסנתר וגיטרה אקוסטית. תוכנות אלו ורבות אחרות מסוגן מעניקות צליל זהה לכלי נגינה אקוסטיים, זאת בזכות העובדה הפשוטה כי הם מבוססי דגימות (הקלטות קול) של כלי הנגינה המקורי.

האם זו עדיין מוזיקה אלקטרונית שאני מלחין, במידה ואני מקליד בעזרת הקלטות פסנתר כנף אקוסטי?

 

מסיבה: Hector בברקפסט

מועדון הברקפסט (רוטשילד 6, תל אביב), נפתח לאחרונה מחדש לאחר מתיחת פנים קלה. בעוד שימי שישי מוקדשים לרוב לחברי קבוצת אייריס הצעירים, כעת נראה כי אחת לכמה ימי חמישי מתווסף למועדון תמהיל מוזיקלי מפתיע חדש. רועי בריזמן (המוכר גם כ­-Gel Abril) הוא מוותיקי הסצנה התל­אביבית. לצד שלומי אבר, הוא גם אחד היוצרים הישראלים המצליחים ביותר בעולם. את קשרי החברות האדוקים שהוא טיפח עם מיטב כוכבי הטכנו וההאוס, הוא מתכוון לייבא בסדרת מסיבות ראשונה מצידו בעיר, מזה הרבה זמן. לכבוד המסיבה הראשונה הלילה, הוא מארח את Hector. בן טיפוחיהם של  Loco Diceו­tINI ואחד היוצרים הוותיקים והמוערכים ביותר בענף הטק האוס. את ההקטור יגבו בריזמן עצמו, לצד גם אלירן אוסדון ודור חי.

כל שאר הפרטים בעמוד הפייסבוק של האירוע:

 

תגובות