מגזין

המהפכנית הפורטוגלית מגיעה להופיע הערב באשדוד

הזמרת מריזה הצליחה להחזיר זוהר לסגנון הפאדו הפורטוגלי ולהפוך לדיווה שלו. הערב היא במופיעה בפסטיבל מדיטרנה

מאת גיל רוביו. 27-05-2014

תגיות: גיל רוביו, הארץ, מריזה

מוזיקת-עם היא כמו מפת שולחן ישנה שהועברה בירושה מההורים. היא כבר לא עדכנית או מסעירה, ולרוב בגלל אופנות מוזיקליות מתחלפות בוחרים להשאיר אותה מקופלת בארון, כי לא נעים באמת לזרוק או להיפטר ממנה לחלוטין, יש לה בכל זאת ערך סנטימנטלי גדול. היא נשלפת במקרים נדירים, באירועים משפחתיים ואחר כך מוחזרת למקומה בין כדורי הנפתלין.

אבל אחת לכמה זמן, מגיע מישהו שמזהה את הפוטנציאל של אותה המפה ומחליט לנער אותה מהאבק, לגהץ אותה. אולי אפילו להשתמש בה כקאנבס ליצירה חדשה. לשזור לתוכה חוטים וצבעים חדשים. כך בדיוק עשתה הזמרת מריזה שבחרה להתעסק בחומרים של הפאדו הפורטוגזי, שהיה שמור בעיקר לזכרונות או למועדוני תיירים ברובע הבריו אלטו שבליסבון.

 

מריזה בת ה-40, היא לא היחידה שלוקחת חלק בגל הזה של ההתעוררות הפאדו, היא חלק מקבוצת זמרות חדשות שהתקשורת המקומית בליסבון ובעולם כולו חיפשו כדי להכתיר כיורשת של הדיווה המנוחה עמליה רודריגז. הבולטות של מריזה וההצלחה הכמעט מיידית שלה נזקפת דווקא לאותו ״ניעור אבק״ שהיא מבצעת בתוך חוקי הז׳אנר.

 

מריזה עצמה ילידת מוזמביק, בת לאם אפריקאית ולאב פורטוגזי. אולי זה סמלי שדווקא זמרת כהה עור עם שיער פלטינה קצוץ הפכה להיות הפנים הכי מזוהות עם השירה הלאומית של פורטוגל במאה הנוכחית. אנחנו חיים בעידן שבו לצד לאומנות גואה יש גם ניצנים של קבלה, הכלה ואימוץ של אייקונים מעט שונים, כאלו שגם לוקחים לעצמם חירות להזיז קצת את אמות הסיפים של המסורת.

הטלטלות בחוקים הלא כתובים של האופן שבו ״צריך״ לשיר פאדו לא עברו למריזה בקלות בתחילה. הבחירה שלה למשל ל״פרוץ״ את מסגרת הכלית הנוקשה, שכוללת גיטרה פורטוגזית וגיטרה קלאסית בלבד, עלו זיכו אותוה בביקורת מצד טהרנים מצקצקי שפתיים. הבחירה להוסיף כלי קשת, שהגיעו בהשפעה ברזילאית דווקא, עוררה דיונים סוערים ממש אודות הזכות של מריזה להקרא הירושת למלכת הפאדו הלאומית.

אולי דווקא התגובות הללו חיזקו את הכיוון המוזיקאלי ה״מרדני״ בזעיר אנפין שמריזה בחרה ללכת בו. היא העמיקה את שליחת הזרועות שלה אל תחומים רבים אחרים שמתכתבים עם הפאדו: מוזיקה לטינית וקובנית, השפעות של סמבה ובוסה נובה ואפילו אלבום שלם שהוקדש למפגש בין הפאדו לבין הפלמנקו של השכנה הצמודה באי האיברי.

מריזה מגיעה לארץ להופעה יחידה הערב (שלישי) באמפי אשדוד במסגרת פסטיבל מדיטרנה, הופעה שרבים ציפו לה כבר שנים. לאחרונה ראה אור אלבום אוסף של מיטב שיריה ממהלך הקריירה המצליחה שלה, כזו שראתה מכירות של למעלה ממיליון עותקים ברחבי העולם, בעוד שתקליט פאדו רגיל מוכר במולדתה לא הרבה יותר מ-5000 עותקים בלבד. את האוסף ליווה גם הסינגל חדש ״האם זה לא כך״

המהפכה השקטה והאלגנטית של מריזה עוד לא הושלמה, אבל תופעה של אייקון פאדו מסורתי, מתגעגע ב״סאודאד״ המפורסם, לבוש בשחורים - שמחליט לפתע לעטות עליו מעיל עור, מול קהל צוהל של אלפים באחד השירים היותר מזוהים עם מרד נעורים (כן, כן, היא מבצעת נירוונה) מעידים שכנראה שום דבר כבר לא מפחיד אותה. פאדו-דיסטורשן.

תגובות