מגזין

העסקה שיכולה לשנות את עולם המוזיקה

השמועות ברשת גורסות שטוויטר עומדת לרכוש את פלטפורמת הפצת המוזיקה סאונדקלאוד. המשמעות יכולה להיות מרחיקת לכת

מאת עדי רותם. 26-05-2014

תגיות: עדי רותם, הארץ, סאונדקלאוד

 

בימים האחרונים מסתובבות באינטרנט שמועות על כך שטוויטר עומדת לרכוש את פלטפורמת הפצת המוזיקהסאונדקלאוד. עדיין לא ברור אם העסקה אכן תצא לפועל, אך גודלה של הבשורה למוזיקאים, ולמעשה לכל החלקים של תעשיית המוזיקה, לא משאירה ברירה אלא להתחיל לדמיין מה יקרה ביום שאחרי.

בעשורים האחרונים הצליחו הטכנולוגיה והאינטרנט לשנות את תעשיית המוזיקה מהיסוד.  השינויים הטכנולוגיים הפכו כל מחשב אישי לספריית מוזיקה אדירה, ואתרים כמו יוטיוב מאפשרים להאזין לכמעט כל שיר שבעולם בלחיצת כפתור. החידושים, כמובן, השפיעו לא רק על צרכני הקצה, אלא גם על המבנה של התעשייה, מוקדי הכוח שלה וכמובן על המוזיקאים עצמם. אם עסקת הענק אכן תצא לפועל, יכול להיות שאנחנו עומדים לפני שינוי גדול נוסף.

העולם החדש והאמיץ של המוזיקה הבטיח הרבה מבחינת ביזור הכוח, אבל מקיים מעט מאוד עד כה. חברות התקליטים ספגו מהלומה, אבל הגדולות שבהן עדיין שולטות באמצעי ההפצה. גם מבחינת היוצרים, השחקנים הגדולים, שלהם כלים להפיץ את היצירה שלהם בחוכמה, נהנים מהמצב. אם המהלך של טוויטר יצא לפועל, יכול להיות שהמוזיקאים הקטנים והבינוניים יקבלו כלי שיווקי שיאפשר ליצירה שלהם לזכות, סוף סוף, בתהודה, ולהם לקטוף את הפירות של המהפכה שריסקה את כל המודלים שהיו קיימים בתעשייה.

 

המציאות החדשה מאלצת את המוזיקאים להפוך לחיות רשת - ככה זה כשההכנסה שלך מתבססת על הקהל שאתה מצליח להביא להופעות. מייספיס היה בעבר הבית של המוזיקאים. כשמארק צוקרברג נכנס לתחרות היה נדמה שהשירותים שפייסבוק מציעה יהוו מענה חינמי לכל מוזיקאי. כך באמת היה בהתחלה. שכן הממשק של פייסבוק היה מהיר ונגיש יותר מזה של מייספיס. אבל בסופו של דבר, ההצלחה של פייסבוק לא הייתה חיובית ליוצרים. בגלל ריבוי העמודים, בפייסבוק החליטו לגבות תשלום בתמורה לחשיפה, ושוב מי שרצה לנצל את הטכנולוגיה החדשה היה זקוק לאמצעים.

אלא שבמתכונת הנוכחית, גם ההשקעה הזו מוטלת בספק. גם אני ניסיתי לפרסם את עמוד הלהקה שלי דרך הפייסבוק. הופתעתי לגלות שהתמורה לכסף אינה משמעותית;  כל הלייקים שנוספו לעמוד היו של משתמשים ממצרים וממדינות ערב. מרבית המשתמשים נראו כבדויים או כלא פעילים. כצפוי, אף אחד מהם לא הגיע לאף הופעה, וכנראה שלא האזין לאף שיר.

מוסיקה 101: מה זה סאונדקלאוד

סאונדקלאוד היא אחת מענקיות שיתוף המוזיקה כיום. החברה מחזיקה בכ-250 מיליון משתמשים, ושוויה מוערך ב-800 מיליון דולר. שירותיה מאפשרים לשתף קבצי אודיו בקלות וגם ההאזנה פשוטה ואינטואיטיבית. הן טוויטר והן סאונדקלאוד מציעות שיתוף קל, קצר ומיידי של מידע. בלי הרבה כאב ראש וללא מכשולים ומשוכות.

במאגר העצום של סאונדקלאוד אפשר למצוא מגוון רצועות. אלבומים שלמים וגם סקיצות בתוליות לשירים חדשים. המנגנון הוא דו-צדדי; היוצרים מעלים את השירים והמאזינים יכולים להגיב לגבי חלק מסויים בשיר. זו אחת הדרכים הפשוטות ביותר לקבל פידבק מיידי על המוזיקה שלך. הפידבק הזה גרם לי להבין כמה דברים שלא ידעתי קודם על השירים של הלהקה שלי, Pattie Boyds. העוקבים שלנו זכו להאזין לכמה סקיצות מתוך החומרים החדשים שכתבנו והתגובות עזרו לנו לקבל מושג אודות תגובת הקהל. כל זה לפני שהגענו לשימוש בפלטפורמה כדי להפיץ את המוזיקה שלנו בין מאזינים ובין חברות תקליטים פוטנציאליות ובמות ברחבי הארץ והעולם.

 

רכישה של סאונדקלאוד תאפשר לנו, המוזיקאים, לנצל את הוויראליות האינטרנטית באופן שלא נראה קודם לכן. מתי בפעם האחרונה שמעתם על מוזיקה שהפכה לויראלית מבלי שזו הייתה מלווה בקליפ? שיווק המוזיקה עשוי להשתנות באופן כזה שיאפשר לשירים להפוך לוויראלים. כאשר מאגר המשתמשים העצום של טוויטר ימוזג עם זה של סאונדקלאוד כולם יוכלו להנות מאפשרויות חשיפה גדולות יותר. המוזיקה תעמוד בפני עצמה, ללא צורך בקליפ. מוזיקה בצורתה הטהורה.

אז מה היתרון של המיזוג האפשרי?

אחת המגבלות בשירותי סאונדקלאוד היא הצורך ברישום לאתר. אם תצא העסקה לפועל יוכלו המשתמשים הרבים של טוויטר להשתמש בשירותי סאונדקלאוד ללא הרשמה מוקדמת. ניתן לצפות לשילוב מורכב אפילו יותר של שתי הרשתות; אם אהבתם אמן מסויים בסאונדקלאוד תוכלו לעקוב אחריו באופן מיידי באמצעות חשבון הטוויטר שלכם. גם שיתוף המוזיקה יהפך לנגיש יותר דרך טוויטר. כך היה בעבר גם עם אינסטגרם; כאשר משתמש בחר לפרסם לינק לאחת התמונות שצילם התמונה הייתה מופיעה באופן מיידי באותו ציוץ. כאשר פייסבוק רכשה את אינסטגרם מיהרו בטוויטר להסיר את האפשרות הזו. אם תתבצע העסקה אפשרי שיהיה ניתן להאזין לשיתופי הסאונדקלאוד ישירות דרך הטוויטר ללא צורך בכניסה לאתר.

בטוויטר חוו בעבר כשלון בתחום המוזיקה. Twitter Music הוא שמו של השירות שמציעה החברה. שירות שמתיימר להכיר למאזינים מוזיקה שמתבססת על נתוניה האזנה קודמים שלהם. הכשלון נבע בעיקר מעודף של שירותים דומים כמו ספוטיפיי, אייטיונז וגוגל מיוזיק. טוויטר יכולה כעת להפוך בקלות למכונת "הייפ" באמצעות הרכישה הפוטנציאלית. כמאזינים נוכל להנות מהמנוע העוצמתי של טוויטר ולגלות מוזיקה חדשה בסאונדקלאוד במהירות שיא.

כיום נדיר למצוא בסאונדקלאוד מוזיקה של אמנים בעלי שם. האתר מאכסן בעיקר יצירות של די-ג'ייז ושל מוזיקאים בתחילת דרכם. אם המהלך יצא לפועל ויצליח, סאונדקלאוד יוכל לעקוף את יוטיוב ולהפוך למאגר מוזיקה עצום עוד יותר ובאיכות האזנה טובה יותר באופן משמעותי. בשלב הזה לא סביר שהשחקנים הגדולים ישארו בחוץ, וגם הם יאלצו לשתף את המוזיקה שלהם דרך השירות.

ואולי הבשורה הגדולה תגיע דווקא מכיוון פייסבוק. האש שמשכה אליה הרשת החברתית מאמנים רבים עדיין לא כבתה. מוזיקאים ידועים כמובילי טרנדים. במידה וטוויטר תהפוך לבית חם עבורם הם ידעו למצוא את הדרך החוצה מפייסבוק בקלות. הרכש האופציונלי החדש של טוויטר יכול להפוך עם הזמן לעוד צעד בדעיכה של פייסבוק שגם ככה מאבדת את אמון המשתמשים.

 

תגובות