מגזין

PreSet || מחווה למקדש המוזיקה האלקטרונית של ברלין

עם נפילת חומת ברלין, קם על חורבותיו של בנק ענק הטרזור: המועדון הראשון באירופה שהוקדש לאלקטרוניקה והפך למיתולוגיה מודרנית

מאת יותם אבני. 22-05-2014

PreSet הוא מגזין האלקטרוניקה של קול הקמפוס. מהאוס וטכנו, עד אלקטרוניקת שוליים. כל אשר קרה וקורה בתרבות המוזיקלית המשפיעה ביותר בדורנו. והשבוע: מופע הצדעה לטרזור: המועדון וחברת התקליטים החלוצית מברלין.

עם נפילת חומת ברלין, בליבו של המטרופולין המזרחי המרוסק של פוטסדאם פלאץ, החלה לפרוח סצינת המוזיקה האלקטרונית של ברלין. מה שפעל תחילה בתור ה-"יו-אף-או קלאב", החליף את שמו ל"טרזור" והיה למועדון הראשון המוקדש למוזיקה אלקטרונית באירופה. הטרזור ("כספת" בגרמנית) התמקם במרתף ששימש ככספת של סניף הבנק הגדול ביותר בגרמניה. בניין הכלבו בו היה סניף הבנק העצום, התנוסס לגובה של 400 מטרים, עד שקרס לחלוטין במהלך קרבות מלחמת העולם השנייה. שם, עמוק מתחת לאדמה, במבנה פלדה תעשייתי, קם בתחילת שנות התשעים מועדון הטכנו הראשון בברלין.

עם פריחתה המחודשת של בירת גרמניה המאוחדת, והפופלאריות ההולכת וגוברת למוזיקה אלקטרונית בה, הטרזור סלל את הדרך למהפכה גדולה. ממסיבות רייב בלתי חוקיות עד למיליון משתתפים במצעד האהבה. ברלין הוכתרה כבירת הטכנו העולמית והטרזור למותג העצמאי הגדול והחשוב ביותר לה.

 

הטרזור זכה למעמד מיתולוגי לא רק בגלל שהיה מועדון. בניגוד למקובל מאז ועד היום, מהרגע שנפתח, הוא החל לפעול גם כחברת תקליטים. מאות אלבומים, אוספים וסינגלים יצאו לאור בטרזור בעשרים השנים האחרונות, מה שהוביל אותו להיות אחת מחברות התקליטים המשפיעות והאהובות ביותר בתולדות הטכנו. מסנדקי המולדת דטרויט (חואן אטקינס, ג'ף מילס, רוברט הוד) דרך הפלישה הבריטית (סרג'ון, ג'יימס ראסקין, כריסטיאן ווגל) ועד מיטב התוצרת הגרמנית (בייסיק צ'אנל, פאקו, טי.וי ויקטור). קטלוג הלייבל של הטרזור הוא קרית הוותיקן של המוזיקה האלקטרונית.

אלבום: Scion ‎– Arrange And Process Basic Channel Tracks (Tresor) (2002)

למביטים מבחוץ, הצימוד של "דאב" ו"טכנו" יכול לעורר תמיהה. על פניו, אין כל חוט מקשר בין הגרוב העצל של מוזיקה ג'מייקאנית משנות השבעים, למכאניות הברוטאלית והמהירה של מוזיקה אלקטרונית. אבל קשר כזה דווקא נמצא, והוא הגיע ממקור לא צפוי בכלל. מארק ארנסטוס ומוריץ פון אוסוולד הם צמד ברלינאים בעלי חיבה שוות ערך ללי סקראצ' פרי וג'ף מילס כאחד. תחת הכינוי "בייסיק צ'אנל" הם בראו בתחילת שנות התשעים, תנועה מוזיקלית מסעירה חדשה.

עם השנים בייסיק צ'אנל הקימו סביבם אימפריה של ממש. עשר חברות תקליטים עצמאיות, אולפן ההקלטות והמאסטרינג המבוקש ביותר בברלין וכמובן חנות תקליטים מיתולוגית אחת בשם הארד וואקס. אלבום מיקס זה, מאת סיין (בני טיפוחם של מוריץ ומארק) הוא הראשון והיחידי להציע את המיטב של קטלוג הלייבל כסט ממוקסס. מדובר גם באלבום המיקס הראשון בהיסטוריה שנערך על התוכנה אבלטון (שאולפני בייסיק צ'אנל כמובן עזרו בפיתוחה). אבל מעל לכל, מדובר פשוט בשעה של המוזיקה המהפנטת והמסמררת ביותר שידע הטכנו מעולם.

האזינו לאלבום במלואו:

 

טראק: X-101 - Sonic Destroyer (Underground Resistance | Tresor) - 1991

הקשר בין ברלין לדטרויט, לא מסתכם רק בהשראה מוזיקלית. כי מרגע שהוקם הטרזור, הוא הפך למקום עלייה לרגל של לא מעט תקליטנים ויוצרים מעיר הרוסה אחת לשנייה. ג'ף מילס, רוברט הוד, בלייק באקסטר, חואן אטקינס ואחרים הפכו לתקליטני הבית של המועדון בברלין ובחברת התקליטים שלה. ודווקא שם, בברלין, הם הקליטו פרוייקטים קונספטואלים שהפכו לאבני דרך משמעותיים בז'אנר. נקודת הפתיחה לאותו פרק מסעיר הוא "אנדרגרונד רזיסטנס" - קולקטיב יוצרי טכנו מדטרויט בעל אפיל חתרני-פוליטי. הרכב שהתלבש על מזרח ברלין כמו כפפה.

לא רק בשל היותו הלהיט הגדול הראשון של אנדרגרונד רזיסטנס, או ההוצאה הרשמית הראשונה של הטרזור, " Sonic Destroyer" נחשב כיום לקאנון. הוא נפתח, באופן מאוד לא מקובל, ללא הקדמה. צליל דגימת האקורד המדוסטרשת שלו, מדמה קול נפץ כלי חרסינה, הרבה יותר מאשר פסנתר. מדובר בטראק המתאר נאמנה יותר מכל אחד אחר, את צידה האפל של תרבות הרייב האורבנית. משיקאגו, בלגיה, לונדון וגרמניה עצמה, הפציעו כבר כמה המנוני רייב בניחוחות אסיד פסיכדליים. אבל ברגע שהופיע ריח הטחב של אנדרגרונד רזיסטנס מדטרויט, משהו באוויר השתנה לעד. כמו כל שאר הרצועות בפרויקט X-101 (ג'ף מילס, מייק בנקס ורוברט הוד) גם "Sonic Destroyer" הוקלט בטייק אחד, חי באולפן. איכות ההקלטה טיפה פחות גרועה מאיכות הדפסת התקליט, אך לשניהם מאז ועד עכשיו שמורים חסד היסטורי גדול ואפקטיביות בלתי נדלית ברחבת הריקודים – זה כבר יותר מ-20 שנה.

 

מיקס: Oscar Mulero - Tresor Mix Under Review

עם קטלוג המונה כבר למעלה מאלף הוצאות (מ-1991 עד עכשיו), ברור מדוע כל תקליטן טכנו באשר הוא, עורך סט מחווה לחברת התקליטים של הטרזור לפחות פעם בחייו. חשוב לזכור שחברת תקליטים וותיקה ופעילה כל כך באופן עקבי, היא מצרך נדיר בתרבות מוזיקלית בת פחות מ-30 שנה. זו כנראה גם הסיבה שמגזין הרולניג סטון הכריז כי חשיבותה של טרזור לטכנו, היא כשל חברת התקליטים בלו נוט לג'אז. כמעט כל תקליטן טכנו מוערך כאמור, אחראי על סט מחווה לטרזור. מסיילנט סרבנט האמריקאי עד דיג'י דיפ הצרפתי. רבים מאותם סטים יצאו לאור רשמית כאלבום ואחרים נסחרו באופן פיראטי כפריט אספנות נחשק. אבל סט המחווה שערך היוצר והתקליטן הספרדי אוסקר מולארו, מצליח לאפיין טוב מהשאר את הספקטרום המוזיקלי הרחב של הלייבל המגוון. הוא ערוך וממוקסס ביד אמן, אך אין זה פלא. מולארו הוא אחד מתקליטני הטכנו הטובים בעולם. מהדאב טכנו של מוריציו, האלקטרו המדע-בדיוני של חואן אטקינס ודרקסייה, עד כריסטיאן ווגל, פאקו, סקאן 7 וכמובן הרבה ג'ף מילס. מדובר בסט מחווה מתומצת ומדוייק להפליא. כזה שמצליח למרות האתגר שבדבר, לכנס בשעה אחת - את המדריך השלם ל-"רוח האמיתית".

Oscar Mulero - Tresor Mix Under Review by Technopodman on Mixcloud

מה בתכנית:

הערב ב-20:00, נתרחב לשידור חריג ומיוחד בן שעתיים. הנושא, כפי שוודאי ניחשתם, הטרזור. נגולל את סיפור הולדתה של סצינת המוזיקה האלקטרונית של ברלין דרך רגעי המפתח השונים בה. בין לבין, נקשיב גם לקמצוץ ממיטב קטלוג חברת התקליטים העשיר והמגוון של הטרזור.

PreSet - מגזין האלקטרוניקה של קול הקמפוס, חמישי - 20:00-22:00

 

תגובות