מגזין

מדור חדש || PreSet - כל מה שקורה בתרבות האלקטרונית

מדי שבוע נביא את כל מה שקרה וקורה בתרבות המוזיקלית המשפיעה ביותר בדור האחרון. איפה רוקדים, מה שומעים ועם מה עושים

מאת יותם אבני. 10-04-2014

תגיות: אלקטרוניקה, הארץ, PreSet

PreSet  הוא מגזין אלקטרוניקה חדש של קול הקמפוס. מדי שבוע נביא את כל אשר קרה וקורה בתרבות המוזיקלית המשפיעה ביותר בדורנו. מהאוס וטכנו עד אלקטרוניקת שוליים, ממסיבות סוערות עד פסטיבלי אומנות.

 

אלבום: Optimo - Dark Was The Night

יש לא מעט אלבומי מיקס שהמונח "אקלקטי" כרוך בשמם, אך כשזה מגיע למשנתם המוזיקלית של צמד התקליטנים הסקוטי אופטימו, מדובר באנדרסטייטמנט פושע. במשך למעלה מעשור הנהיגו ג’יי ג’י ווילקס וג’יי די טוויטץ ליין מסיבות חריג באופיו ופורץ דרך בתרכובתו המוזיקלית. שליטתם המרשימה על הפטיפונים ובקיאותם האדירה של השניים בהיסטוריה של מוזיקה פופולארית באשר היא, מאפשרת להם לחבר בווירטואוזיות, תתי-נישות שנדיר להפגיש יחדיו ועוד ברחבת ריקודים. קאנטרי, נויז אוונגרדי, אסיד האוס, דיסקו ואינדי רוק. לקשור בשמם של אופטימו ז'אנר דומיננטי אחד - זו משימה בלתי אפשרית. מדובר בצמד תקליטנים בעלי חירות מוזיקלית חסרת תקדים, וביכולת מופלאה לזהות בכל תקליט, איזוטרי ככלל שיהיה, את הגרוב הנחבא בו. בעידן הסאונדקלאוד, בו סט ממועדון או פודקסט בעריכתו של כל דיג'י קיים, זמינים בשפע ובכל רגע נתון, אופטימו הם ללא ספק מהבודדים שהטרחה בהוצאת סט בעריכתם על גבי תקליטור עוד משתלמת. בניגוד לרוב אלבומי המיקס הקודמים של השניים, שהציעו סהרוריות מוזיקלית הנעה מאוונגרד ג'אז עד פוסט Pאנק, "אפל הוא הלילה", הוא המיקס ה"אלקטרוני" ביותר של אופיטמו עד כה. הוא מבוסס ברובו על מטעמי גל הטכנו החדש מאת יוצרים כמו Recondite ו-Silent Servant. אבל כיאה וכראוי לסט של אופטימו, מדובר בתפזורת מוזיקלית סיפורית ומהורהרת הרבה יותר מאשר פסקול סוער למסיבה. למי שנמנה מבין המעריצים ולמי שעומד להכיר את השניים לראשונה, מדובר ביצירה מרשימה ומרגשת. כזו שמפיחה את המשמעות היצירתית והגבוהה ביותר למונח דיג'י סט. ככה בדיוק נשמע שלם הגדול מסך חלקיו.

טראק: Sounds of Blackness - The Pressure (Frankie Knuckles Remix) - 1991

את המורשת המוזיקלית האדירה שפראנקי נאקלס הותיר לאחר מותו, קשה לסכם בבת אחת. פראנקי היה פורץ דרך בתקלוט, ביצירה מקורית וכרמיקסר. לבחור רצועה אחת שתסכם את פועלו, היא פשע. אבל אם מוכרחים, הייתי בוחר דווקא רימיקס על פני יצירת מקור. כי בכל אחד מיותר ממאה השירים שהפיק מחדש מקולותיהם של הפט שופ בויז, מייקל ג'קסון או צ'אקה קאן מגלים כל פעם מחדש עד כמה יצירתי ומהפכן פראנקי היה כיוצר. הוא היה ראשון לכבוש את האתגר שבלמתוח קולות שירה מבלדה איטית ללהיט דאנס מהיר. הראשון להרכיב מחדש פראזות מילוליות ובכך לשנות מהיסוד משמעות ואוירה של שיר. הוא בחר להתעלם ממבנה או אורך קונבנציונאלי ועדיין הצליח באורח פלא להשביע את רצונם של התאגידים ובלייני המועדונים כאחד. פראנקי הוא ללא ספק היוצר הראשון והבולט מכולם בלהפוך את אמנות הרימיקס מאינטרפטציה הפקתית בלבד, לכדי הלחנה מחודשת לחלוטין. אין ספק שרבות בזכותו, ב-1998 הוחלט כי יש להוסיף לפרסי הגראמי את קטגוריית הפרס עבור רימיקס. אני אתן לכם לנחש לבד מי היה הזוכה הראשון אי פעם בפרס. ב-1991, השילוב בין שירה פופית להאוס, לא היה חדש. אבל המפגש בין שירי כנסייה דתיים למקצב אלקטרוני עוד היה מופרך. גרסאת הרימיקס שהלחין פראנקי נאקלס ל-Sounds of Blackness, הרכב גוספל ממיניאפוליס, הוא אבן הדרך המשמעותית ביותר במיזוג התרבויות המפתיע הזה. הוא מכיל אינטרו מותח שנפרש על פני זמן נצח של 2 דקות וחצי עד פעימת התוף הראשונה. מה שמיידית מכתיר אותו כטראק הפוגה המטפס לשיא אקסטטי בכל הזדמנות שהוא אי פעם הופיע בה. לא מדובר ביצירה המוכרת או הנמכרת ביותר בקריירה של נאקלס, אבל מדובר ללא ספק באחת מהיצירות המרגשות, החדשניות והמופלאות ביותר שידעה מוזיקת מועדונים לדורותיה. אם למישהו היה ספק, עכשיו זו עובדה. ככה נשמע האוס בגן-עדן.

מכשיר: Roland AIRA TR-8

עבר זמן רב מאז שתעשיית המוזיקה האלקטרונית כולה געשה סביב אותו מכשיר הפקה אחד חדש. עבר עוד יותר זמן, מאז שמדובר היה במכשור חיצוני ולא תוכנה מבוססת מחשב. ספק אם לרגל ציון 30 שנה מאז הופיעו לראשונה, ספק אם בתאום מקרי, חברת רולאנד השיקה כעת את ה"TR-8". מכונת תופים חדשה המבוססת (כביכול) על אותה טכנולוגיה ומעגלים שהפיקו את צלילי ה"TR-808" וה"TR-909". צמד מכונות התופים הפופלאריות והאהובות ביותר עוד מימי התהוותה של המוזיקה האלקטרונית בסוף שנות השמונים. העובדה כי ה-TR-8 הוא המכשיר המבוקש והמדובר ביותר בתעשייה כרגע, מעידה רבות על הלך הרוח של התקופה הנוכחית. אני יוצא מנקודת הנחה שגם מי שאינו בקיא בנושא, יכול לתאר לעצמו שאת צלילי התוף שצמד מכונות מסוף שנות השמונים מפיקות, כל תוכנת מחשב מודרנית פשוטה יכולה לחקות בקלות. כך באמת הדבר. אבל בעשור השני לשנות האלפיים, שלושים שנה מאז הופיעו האוס וטכנו לראשונה, דור המפיקים הצעיר והותיק כאחד צמא לנוסטלגיה. עם רנסאנס שוק מכירות תקליטי הויניל, הצעקה האחרונה ביצירה אלקטרונית כעת היא "חזרה אל המקורות". מכשור אנלוגי, מגע כף היד אל פיסת מתכת על פני הקלקות עכבר. הדעה הרווחת היא כי קולו של מכשור "אנלוגי" באמת נשמע רחב ומרשים יותר מפרשנות דיגיטלית של צליל דרך כרטיס קול ממוחשב. אבל כאן, כמו בכל תחום טכנולוגי אחר, עולה לדיון הויכוח הסוער ביותר של דורנו וכנראה גם הבא.

מסיבה: Daniel Maloso

לאור דרישת הקהל, מועדון הבוטלג בשיתוף קבוצת ההפקה NEWS, מנחיתים ארצה בשנית את נער הפלא המקסיקני דניאל מאלוסו. מאלוסו, היוצר המדובר ביותר מחברת התקליטים המשפיעה Comeme, אחראי על אחד מאלבומי הקרוס-ז'אנרים המרגשים של התקופה האחרונה. "In and Out" שיצא ב-2012, הציג תמהיל מוזיקלי מרתק בין השפעות דארק אייטיז נוסטלגיות לטכנו, דיסקו ואסיד האוס בני זמננו. על פני כל אלו מפציע מאלוסו בשירה בספרדית לרוב, עקרון אשר הפך לסימן ההיכר המזוהה ביותר עם יצירתו. בין להיטיו הגדולים ניתן למנות את "Ritmo Especial", "Shera" ו-"Discoteca Cavernícola". כולם כאחד המנוני קוויר-האוס מבושמי סינתייסייזר שקנו את מקומו של מאלוסו כאחד היוצרים האהובים ביותר על הקהל התל-אביבי.

NEWS & Bootleg Present: Daniel Maloso (Comeme, Mexico)

חמישי, 10.4, מועדון הבוטלג, קינג ג'ורג' 48 החל מ-23:30.

לעמוד אירוע המסיבה בפייסבוק

 

תגובות