מגזין

נינג'ה טיון: 25 ללייבל ששינה את כללי המוזיקה

הלייבל הבריטי שהוקם לפני 25 שנה שינה לגמרי את כללי המוזיקה, את זכויות היוצרים ואת חופש הפעולה. ראיון עם הנינג'ה הראשי

מאת ליאור איינס. 13-02-2014

תגיות: נינג'ה טיון, solid steel, סוליד סטיל, מאט בלאק

לייבל המוזיקה המיתולוגי נינג'ה טיון חוגג בימים אלו 25 שנה. לרגל האירוע חוזרת ללוח השידורים של "קול הקמפוס" התוכנית Solid Steel המציגה את מיטב היצירה של יוצרי הלייבל. רגע לפני ראיון טלפוני עם מייסד הלייבל מאט בלאק, לקחתי מטלית לחה וניגבתי את שכבת האבק שהצטברה על מכשיר הקומפקט דיסק ומדף הדיסקים הישנים, והאזנתי לנכסי צאן ברזל שכמעט ושכחתי מקיומם - קולד-קאט, דיג'יי פוד, מר.סקראף, ותוכניות רדיו מוקלטות של "סוליד סטיל". הצליל והקצב לקחו אותי אחורה והחזירו את הדחף לראיין את מאסטר ספלינטר של עולם המוזיקה, בתקווה שאצליח לדלות ממנו את הסיפור והסוד האולטימטיביים - איך נעשים נינג'ות?

כדי לשחזר את רצף ההתפתחות של Ninja Tune, ועל מנת לא לפספס נקודות חשובות במפעל החיים של המייסדים מאט בלאק וג'ונתן מור, חשוב לחזור לנקודת ההתחלה ולגלגל את הביוגרפיה. כשעושים זאת, מבינים שמדובר בחלוצים, ואולי אף בנביאים של המוזיקה האלקטרונית וסגנונות ה-Breakbeat וה-Cut and Paste.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב האלבומים החדשים לפייסבוק שלכם

 

תחת שם הבמה coldcut הצמד שחרר כבר ב-1987 את say kids, אלבום ה-Breakbeats\Sampling הראשון שיצא מבריטניה. שנה לאחר מכן הצמד העלה תוכנית רדיו שנקראה Solid Steel. התוכנית חרגה בהרבה מהמתכונת הקלאסית של תוכניות רדיו. שולבו בה רצועות בתוך רצועות, גזירות והדבקות, חיתוכים והרכבות, או בקיצור Cut and paste. מעט לאחר מכן, ב-1990,הקים הצמד את מה שעתיד להיות הלייבל האלקטרוני העצמאי החם בבריטניה - Ninja Tune. ההוצאות הראשונות של הלייבל היו תחת שמות בדויים, עדות נוספת לחלוציותם, שכן באותם ימים נאיביים הדיון על המשמעויות המשפטיות שלגזירות והדבקות ושימוש בחומרים של מוזיקאים אחרים עוד לא היה על השולחן.

באותה השנה צמד הראפרים אריק בי וראקים פנו ל-Coldcut בבקשה שיצרו להם עיבוד מחודש לשיר Paid in Full, פעולה שבעתיד נזכה להכירה ולדקלמה כ-"רימיקס". מבלי שמישהו בכלל הספיק להבין מהו בדיוק אותו עיבוד מחודש, ומה זה בכלל רמיקס, העולם קיבל עבודה מלוטשת של Coldcut ואת ההצלחה הבינלאומית הראשונה של שגרירתנו עפרה חזה. מה הקשר אתם שואלים את עצמכם? בעולם הגזירות, ההדבקות וההרכבות של מאט וג'ונתן הכל קשור להכל. Coldcut שילבו ברימיקס המדובר והמצליח סימפול מתוך השיר "אם ננעלו" של עפרה חזה, מה שגרר אחריו שתי תגובות מצחיקות והפוכות: 1. הד ארצי איימו בתביעה משפטית על הפרת זכויות יוצרים כנגד השודדים הבריטים. 2. יזהר אשדות זיהה את הפוטנציאל ויצר ביחד עם חזה את האלבום "שדי" ב-1988 עם רימיקס משלו לשיר "אם ננעלו".

 

חיש מהר החלו להתאסף ולהתווסף אמנים איכותיים רבים ללייבל החדשני. מאט וג'ון מודים שלא האמינו בתחילת דרכם שיצליחו להגיע לכך: "לא יכולנו לדמיין בתחילת הדרך שהלייבל יהיה פופולרי, אבל בהחלט הייתה לנו את האמונה במה שאנחנו עושים וידענו שזה שונה ושתמיד יש אנשים שרוצים ומחפשים משהו אחר." מבין אמני הלייבל שהצטרפו היה אפשר למצוא את Funki Porcini, Amon Tobin, Dj Vadim, Kid Koala, Mr.Scruff ועוד רבים וטובים.

ואז הגיעה שעת השיא עם התפוצצות של שיתופי פעולה והשפעות. ב-1997 הצמד החל לעבוד עם וויל אשון, עיתונאי ומבקר מוזיקה בריטי. יחד איתו הקימו את תת-לייבל Big Dada, שלשורותיו הצטרפו אמני היפ-הופ רבים במהלך השנים כמו Root Manuva, Diplo, Speech Debelle ועוד. לצד כך, הרעיונות והטכניקות שזרעו בתחילת דרכם החלו לנבוט ולצוץ ברחבי העולם ומוזיקאים נוספים הצטרפו לגל האלקטרוני החדש. התפוצצות של הסצנה בסוף שנות ה-90 התבטאה באלבומים שנמצאים כיום באמתחתו של כל חובב ז'אנר מתחיל –Kruder and dormeister, Fila brazillia Thievery corporation, Up bustle and up ,Dj shadow ,Leftfield ועוד.
דוגמה עדכנית לשיתוף פעולה נוסף וחדש באה ב-2010 בין הנינג'ות לסטיבן אליסון (Flying Lotus AKA ), מקים הלייבל המוערך brainfeeder. במסגרת השותפות, Ninja Tune היו אחראים על שיווק, הפצה ויצור החומרים המוזיקלים של Brainfeeder, שבו חתומים בין היתר גם Daedelus, The Gaslamp Killer,ושאר חברי הלייבל.

 

בעולם המוזיקה מונוגמיות מקצועית היא מנת חלקם של בודדים. אם נבחן זאת מקרוב נגלה שמעט מאד הרכבים או להקות הצליחו להחזיק קריירה שלמה ללא פירוקים, מריבות, איחודים, שוב פירוקים וחוזר חלילה. אז מה המתכון ל-27 שנות עשייה משותפת של מאט בלק וג'ונתן מור, מקימי הלייבל Ninja Tune ושותפים להרכב Coldcut? "פרידה תהיה דבר משעמם למדי", אומר מאט,"כולם עושים את זה, הרבה יותר מיוחד ומעניין זה להישאר ביחד".

מעבר לרצונו של מאט להיות אלטרנטיבי גם בזוגיות המוזיקלית עם ג'ונתן, נדמה כי הקשר הממושך והפרודוקטיבי נשען על בסיס רחב יותר מעשיית מוזיקה גרידא. בלאק ומור מנסים בכל הזדמנות להציב גם את האמירה שלהם. מעבר להיותם מפיקים, יוצרים, ודיג'איים, יש לצמד הגות אומנותית ייחודית. "עדיף שלמוזיקה תהיה אמירה ולא רק קצב מגניב.... אומרים שאמנות יכולה להיות לקישוט או לשינוי, ואני מעדיף שהמוזיקה שלי תביא לשינוי", מאט ממשיך, "מדאיג אותי כמה אנו לא מודעים לנושאים כמו אנרגיה וזיהום סביבתי. העולם במצב לא טוב בכל הנוגע לנושאים הללו ואני רוצה לחקור אותם". באלבום let us play מ- 1997 האמירות החדות והביקורת החברתית הזדעקו מתמיד ושלל נושאים סביבתיים הציפו את האלבום. השיר Atomic moog 2000 מחא כנגד השימוש בכלי נשק גרעיניים, timber סמפל מסור חשמלי וצעק גרינפיס, הקטע הסוגר של אלבום שילב גניחות ועסק במיניות, ובנוסף לאלה התלווה גם דיסק נוסף שהכיל בתוכו תוכנה שהצמד פיתח ושמונה קליפים שונים ומגוונים שחלקם נעשו בשיתוף פעולה עם גרינפיס.

כשמאט נשאל האם חשוב לו ששאר האמנים המיוצגים על ידי הלייבל יתיישרו עם אמירותיו והשקפתו, הוא מסביר "חלק האג'נדה שלי היא אחריות אישית, אז אני לא אגיד למוזיקאים אחרים בלייבל מה לעשות ובמה להאמין... הייתי מעוניין שהלייבל יהיה יותר פוליטי וסוציאלי. דוגמה טובה היא השיר של Dj Vadim ושרה ג'ונס שאני מאוד גאה בו והייתי שמח שיהיו יותר כמוהו".

 

אבל יש כאן הרבה יותר מזה, האמירה והחזון של Ninja Tune טמונה בעיקר ביכולתם לשתף. "אני אוהב להרים דגל ולהגיד שיש דרך אחרת לעשות דברים. אני לא חייב למכור לך, אני יכול לחלוק איתך ואני רוצה לחלוק עם אנשים ולהראות שאין שום דבר מיוחד במה שאנו עושים...", מספר מאט.

דוגמא מעניינת לדרכם הייחודית של השניים לשתף את מעריציהם במידע ובתוכן אומנותי ייחודי מגיעה באופן תקדימי כבר ב-1990 עם פרויקט ה- Dj Food. המיזם, פשוטו כמשמעו, העניק "אוכל" לדיג'איים ובמסגרתו הוציאו את סדרת ה-Jazz Breaks שכולל בתוכו קטעים רבים ממה שהשניים הכי אוהבים – Breaks, Loops ו- Samples.

הדוגמה המובהקת ביותר לרוח השיתופית היא גם העכשווית ביותר. השניים החלו לעבוד על אפליקציית ה-Ninja Jamm, שיצאה באפריל 2013 והגיעה כבר לרבע מיליון הורדות. האפליקציה מאפשרת לכל אדם לשבת עם מכשירו הסלולרי ולהציץ לסודותיהם המעניינים ביותר של אמני הלייבל. הלקוחות מקבלים שליטה בערוצי הקלידים, גיטרות, בס, ושירה, ויכולים גם להקליט קטעים ולהעלות אותם לאתר ה-Soundcloud, או פשוט לתקלט אותם בלייב. "אנחנו אוהבים לשחק עם צליל," מספר מאט, "אז חלק מהמסע היה למצוא כלים של סאונד וויז'ואלס בדרך שתהיה נגישה לכולם. גם לפני האפליקציה תמיד חיפשנו איך לתת לאנשים את הכלים כדי לעשות את מה שאנחנו הכי נהנים לעשות".

 

בעידננו התחרותי, מידע טכנולוגי חדשני שווה הרבה כסף ועל כן נשאר עלום ובלתי מונגש. בעולם המוזיקה פוגשים את אותו סינדרום, רק מזווית מעט שונה- למשל, תקליטנים לא ישתפו בשמחה את רשימת השירים של הסט שלהם בדרך כלל, ורבים מהם אף לא יהיו מוכנים להראות איזה תוכנות משמשות אותם בזמן התקלוט. הפחד הוא אותו פחד, שמא נדע לעשות את הקסמים שלהם ואלו יאבדו את ייחודם (או את ממונם כמובן).

בראיון עם מאט הבנתי דבר חשוב, כל עוד הקוסם לא יגלה את קסמיו צופיו ימשיכו להגיע להופעותיו ויישארו עם סקרנותם. אך מה יקרה כשאלו יגלו איך האיש עם המגבעת שולף יונה מהמטפחת? הרי אם נדע לענות על שאלה זו, כבר לא יהיה מדובר בקסם, ונשאר אדישים לקסמיו (אם כי נרוויח יונה). מאט וג'ונתן מצליחים לעורר בנו את יצר הסקרנות, אך בניגוד לקוסמים אחרים הם גם נותנים לנו את הכלים לשחק עם מה שהסקרנות הולידה בנו ומאפשרים לנו לנסות להיות יוצרים בעצמנו. זוהי הבשורה האמיתית של Ninja Tune- שיתוף. מאד אנושי, כה פשוט, כל כך נדיר.

>>>האזינו לפפגנדה, שעה המוקדשת לנינג'ה טיון בשילוב ראיון עם מאט בלאק

 

תגובות