מגזין

האיש שהשאיר את הבלוז בחיים

ערן סבג בתוכנית מיוחדת על אלן לומקס - האיש שהשכיל לתעד תרבויות ויצירות נעלמות רגע לפני שהאנושות איבדה אותן.

מאת נמרוד הלברטל. 29-01-2014

תגיות: נמרוד הלברטל, הארץ, ערן סבג, אלן לומאקס

מעטים האנשים בהיסטוריה שהשפעתם על המוזיקה שאנו שומעים כיום, רבה כל כך. אלן לומקס הוא אחד מהם. כאדם לבן בדרום העמוק של ארה"ב, לומקס הבין שתרבויות ובעיקר שפות שלא יתועדו ויוקלטו, פשוט יעלמו.

אלן לומקס נולד ב-31 בינואר 1915, באוסטין, טקסס. אביו, ג'ון אייברי לומקס, היה מקליט ומתעד מטעם במחלקת המוזיקה של ספריית הקונגרס, לומקס הבן נשאב לאומנות התיעוד כבר בגיל צעיר. גישתו האתנו-מוזיקלית לתרבויות הוציאה אותו  למסע שנמשך מגיל 18 ועד ליומו האחרון. יש שיאמרו כי היה האיש הנכון בזמן הנכון, עם הכלים הטכניים שאיפשרו לו לצאת למסעות תיעוד של שפה, תרבות, מוזיקה ופולקלור שנשכחו או לא תועדה מעולם. שלולא הלהט שלו, היכולת שלו להתחבר אל אנשים, סגנונות מוזיקליים כגון ה"רוק" כלל לא היו נוצרים.

בין 1937 ל-1942 יצא לומקס למסע מטעם ממשלת ארה"ב לתור ולתעד את האזורים הנשכחים ביותר באיחוד. הוא נפגש עם אנשים, דבר איתם, התחבר אליהם ופשוט תעד. מאזור הדלתא של המיסיסיפי, המטעים של לאוזיאנה, המישורים הגדולים של המערב התיכון וכל מקום אשר בו קיימת תרבות אוראלית, הוא הקליט שירים, שפות, אנשים.  ב-1942 בוטל התקציב הפדראלי לפרויקט, אך הדבר לא עצר אותו והוא המשיך לתעד מטעם עצמו.

אלן לומקס בראשית שנות ה-40
אלן לומקס בראשית שנות ה-40.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב האלבומים החדשים לפייסבוק שלכם

עיקר הפרויקט התיעודי של לומקס עסק בבלוז השורשי. במהלך תיעודיו, פגש והקליט ענקי בלוז שנשכחו כדוגמת מיסיסיפי פרד מקדאוול, מאדי ווטרס, לד בלי ועוד רבים וטובים. את מסעותיו, במה שמכונה "המסע בדרום" ( Southern Journey), איגד בשלושה עשר כרכים כאשר כל כרך מוקדש לנושא אחר, כדוגמת "קולות הדרום" (Sounds of the South ) ו"בלדות נוולים - שירים של פורעי חוק ופושעים" (Bad Man Ballads - Songs of Outlaws and Desperadoes).

 

בסוף שנות השבעים חזר לומקס לדרום ארה"ב, אך הפעם לא עם מכשיר הקלטה, אלא עם מצלמת וידאו. בין 1978 ו-1985, צילם חמישה סרטים ששודרו במסגרת סדרת "הטלאים האמריקאים" (American Patchwork) ברשת PBS ששודרה בשנת 1991. הסדרה נודעה גם בשם "הארץ שבה החל הבלוז" (The Land Where the Blues Began). ב-1995, בשנות השבעים לחייו, איגד לומקס את מפעל חייו לסרט דוקומנטרי מופתי שנשא את שם הפרויקט The Land Where the Blues Began. בפרוייקט זה, קשר לומאקס את מקורות הבלוז לעבדות, ההפרדה הגזעית והעבודה בכפייה שהיו נחלת השחורים בדרום ארה"ב.

אך לא רק בבלוז עסק לומקס. משיכתו לתרבויות מגוונות הביאה אותו להסתובב בעולם ולהקליט שפות. כך נוצר פרוייקט תיעוד שפות חובק יבשות. יחד עם החוקרים נורמן מרקל, נורמן ברקוביץ', דורותי בנג וקרול קוליג, הסתובב לומקס והקליט שיחות של אנשים בשפת אימם. מטרת הפרויקט היתה מחקר שעסק בהשוואה בין סגנונות שיח (Parlametrics). המחקר נגע, לאו דווקא בתוכן השיח, אלא בסגנון הדיבור. פרויקט זה היה חלק ממתודיקה רחבה יותר שפיתח לומאקס אשר נקראת "מדידת צליל" (Cantometrics) - חיבור בין אלמנטים של מוזיקת פולק מסורתית למבנים חברתיים.

 

המחקר שלו מצא קשרים סטטיסטיים חזקים בין סגנון מוזיקה לנורמות חברתיות. לדוגמה: בחברות בהם קיימת שמרנות מינית מושרשת ותרבות של הענשה, קיים מתח קולי בשירה. כלומר, שירה בקבוצות, לכידות בטון השירה וכן, שירה רב קולית, תמצא בשכיחות גבוהה יותר בחברות בהן נשים זוכות ליותר חופש.

הקלטה של לומאקס את שפת השיין (Cheyenne)

 

על תרומתו לתרבות הבלוז, נבחר ב1994, יחד עם אביו, להיכנס להיכל התהילה של הבלוז בקטגורית "לא מופיעים" שנפתחה במיוחד עבורם באותה שנה. ב-2003 זכה, לאחר מותו, לפרס גראמי על מפעל חיים. לומקס מת ב-19 ליולי 2002, אך מורשתו תישאר לעד מתועדת בעשרות הקלטות שטח, מורשת של איש דגול עם מכשיר הקלטה.

 

 

ערן סבג, איש בלוז בכל רמ"ח אבריו, הגיע לאולפן "קול הקמפוס" לתוכנית מיוחדת שעסקה בפועלו של אלן לומקס לרגל ציון 99 שנים להולדתו.

>>>האזינו לתכנית המלאה

 

תגובות