מגזין

סיד בארט: האיש שחשב שהוא בננה

נסיך הפסיכדליה המנוח נולד השבוע לפני 68 שנים. המוזיקאי הנערץ היה ידוע במעלליו וביצירה הבלתי צפויה שלו. האזינו

מאת עדי רותם. 08-01-2014

תגיות: פינק פלויד, סיד בארט

עם מותו של מוזיקאי נערץ נשאלת השאלה מה הפסדנו עם לכתו. לפני שג'ימי הנדריקס עלה לחנות הגיטרות הגדולה שבשמיים הוא הספיק להקליט רק שלושה (וחצי) אלבומים. הפוטנציאל הגלום בהמשך הקריירה שלו יכול היה לשנות את המוזיקה כפי שאנו מכירים אותה. כאשר סיד בארט מת לפני שמונה שנים לא עלתה תהייה דומה. מחלת הנפש שלו קטעה את הקריירה שלו הרבה לפני מותו, ולמעשה מאז 1970 לא יצא אלבום ביוזמתו.

רוג'ר ווטרס וסיד בארט הקימו יחדיו את "פינק פלויד". הקשר בין שני הסטודנטים הצעירים בקמפוס האומנות של קיימברידג' התחיל לפני המוזיקה, הן בביוגרפיה הדומה, השניים התייתמו מאב, והן דרך ציוריו הבלתי שגרתיים של בארט שעוררו את סקרנותו של ווטרס. הלהקה הובילה סצנה פסיכדלית חדשנית במועדון ה-UFO בלונדון. הופעתם הייתה מלווה במופע ויזואלי פסיכדלי ובצלילים בעלי אופי חללי, בין היתר בזכות השימוש ב-LSD.

 

ההמשך מוכר. בארט הלך ושקע בעולם הסמים. בעוד הלהקה התקדמה לעבר עתידה הוורוד, מנהיגה היצירתי רק הלך והדרדר. חברת התקליטים דרשה מ"פינק פלויד" להופיע יותר ויותר ולשקוד על אלבום חדש. בדיוק באותו זמן נעלם בארט לשלושה ימים. המיתוס מספר שבמהלכם היה בטוח שהוא בננה ופחד שיקלפו אותו.

הקהל דווקא נהנה מהסיטואציות המסקרנות שעורר בארט. הלהקה לעומת זאת לא נהנתה. הם החליטו לצרף את דיוויד גילמור תחילה כמחליף זמני, אולם בדרך לאחת ההופעות הצביעו חברי הלהקה, ביוזמתו של ווטרס, על פיטוריו והם החליטו לא לאסוף אותו מביתו. חבר הלהקה המודח כלל לא שם לב להיעדרם תחת השפעת הסמים.

 

אחרי המקרה  נכנס בארט לתקופת גמילה לא מוצלחת במיוחד. הגמילה החלקית הסתיימה והוא הספיק להוציא שני אלבומים פורצי דרך (שניהם ראו אור ב-1970). בניגוד לאלבומים של "פינק פלויד" מאותה התקופה,The Madcap Laughsו-Barrettלא היו אלבומי קונספט. מדובר באסופות שירים שהוקלטו באולפני אבי רוד שיש בהם אינטימיות, מוחצנות, שיגעון והרמוניה בעת ובעונה אחת.

בארט הוציא שני אלבומי סולו בלבד ובכל זאת השפעתו ניכרת במוזיקה בת זמננו. יוצרים רבים התבטאו בעבר על השפעת המוזיקה שלו עליהם. דיוויד בואי אף הקליט גרסת כיסוי ל-See Emily Play, מהסינגלים הראשונים של הפינק פלויד. בראיון שנתן ב-1990 אמר בואי שלבארט היתה השפעה ענקית עליו. "חשבתי שסיד לא יכול לטעות. הוא היה האדם הראשון שראיתי באמצע שנות השישים שיכול לקשת במה. היה לו את המראה המסתורי המוזר ההוא, עם ציפורניים צבועות בשחור ואיפור מלא בעיניים. לגמרי לא מהעולם הזה".

 

במרוצת השנים היה זה דווקא דיוויד גילמור שדאג לשלומו של בארט. הגיטריסט הקפיד שדמי התמלוגים המגיעים לחבר הלהקה המודח יגיעו אליו כמו שצריך - מדובר במיליונים שמהם בארט לא נהנה במיוחד. הוא השתכן בבית אמו המנוחה וחי חיי צניעות וסתר. לא הרבה ידוע על התקופה שלאחר סיום הקריירה שלו.

כידוע, פינק פלויד הפכה עם השנים ללהקה פחות פסיכדלית. גם אלבומיה הפסיכדליים יותר נכתבו תחת שבלוניות מסוימת שלא אפיינה את הלהקה בתקופתו של בארט, אך עדיין ניתן לדמיין את דמותו בחלק משירי הלהקה.

במלאת 68 שנה להולדתו (ב-6 בינואר, 1946), התכנית "שפיץ פלייר" הוקדשה לזכרו עם שירים מוכרים ולא מוכרים מתקופות שונות בחייו. 

>>>להאזנה לחצו כאן

 

תגובות