מגזין

איך נצרוך את המוזיקה ב-2014

אחרי התקליטור, נראה שהשנה גם קבצי המוזיקה יירדו מהבמה ויפנו את המקום לשירותי הסטרימינג. המאזינים ירוויחו מהמהלך, המוזיקאים פחות

מאת קול הקמפוס, עדי רותם. 25-12-2013

תגיות: עדי רותם, דיסקים, סטרימינג, קבצי מוזיקה, בנדקאמפ, spotify, Rdio

לפני חודש נפרד עולם המוזיקה בעצב מנגן המוזיקה המיתולוגי Winamp, צעד נוסף וחשוב בתהליך הדיגיטציה של המוזיקה. כבר בשנה שעברה התקליטייה של גלי צה"ל נפרדה מפורמט הדיסק המיושן, 50 אלף תקליטורים הומרו לקבצי מחשב, והשדרנים הוותיקים נאלצו לעבור לשיטה הדיגיטלית. אלא שכאן התהליך לא עצר. גם 2014 עומדת להיות שנה בה צרכני המוזיקה יישנו את האופן בו הם משתמשים במוזיקה שלהם, והשינוי עומד להיות מהיר מתמיד.

מתוך הפליקר של:  tomazstolfaמתוך הפליקר של: tomazstolfa

התקליטור ימשיך להידחק לשוליים של התעשייה, ואם לא יקרה שום דבר יוצא דופן, גם קבצי המוזיקה שמאוחסנים במחשבים האישיים יפנו את הבמה המרכזית לטובת שירותי סטרימינג, או בעברית: הזרמת מדיה. השלכות המעבר מהפורמטים הישנים לא נוגעות רק לפן הטכני, הן רלוונטיות לאופן בו המאזין מתייחס אל המוזיקה וגם לאופן בו המוזיקאים מתוגמלים בעבור היצירות שלהם. בשורה התחתונה, נראה שהיוצרים צפויים להפסיד, פעם נוספת, מהמהלך.

בדומה לתקליט הוויניל, התקליטור אפשר ליוצר ולמאזין ליצור ולצרוך יצירות שלמות והומוגניות המורכבות מכמה קטעים. התהליך הזה נפגע עם הגעת קבצי המוזיקה והוא הולך ומקצין עם שירותי הסטרימינג המאפשרים גישה מיידית למיליוני קטעים באיכות גבוהה מבלי להוריד אותם למחשב. נכון שהטכנולוגיה מאפשרת היום לכל אחד ליצור בביתו, ואמנים המתעקשים לעשות זאת יכולים להוציא אלבומים מלאים בעלות נמוכה, אולם הדרישה להם הולכת ויורדת וההשפעה שלהם על עולם המוזיקה פוחתת גם כן.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב האלבומים החדשים לפייסבוק שלכם

את הבשורה הגדולה בתחום הסטרימינג הביא לעולם יוטיוב. אלא שאתר התוכן הציבורי אינו הפתרון המושלם לחובבי המוזיקה, הן מבחינת הפורמט והן מבחינת האיכות. אחרי חבלי לידה של כמה שנים בהם שוכלל המודל והושגה חדירה משמעותית לשווקים, שירותי הסטרימינג השונים, ובראשם Spotify השוודי, מאפשרים היום האזנה למוזיקה גם דרך אפליקציות סלולריות, באיכות גבוהה ובמגוון מסלולים – בתשלום או תמורת האזנה לפרסומות.

עד היום לא ניתן להשתמש בשירותי הסטרימינג של Spotify בישראל מבלי לפברק את כתובת המחשב ולהתחזות למשתמש שמגיע מארה"ב או מאירופה. בחברה השוודית לא מפרטים מדוע ישראל אינה בין הנהנות מן השירות, אולם ככל הנראה מדובר בזכויות יוצרים וחוזים מול חברות התקליטים. ואולם, לא אלמן ישראל. אחרי ש-iTunes פתחה את שירותיה בארץ, אפליקצייה בשם Rdio הפכה לפני חודש לראשונה שמספקת שירותי סטרימינג באופן חוקי בישראל.

המרוויחים הגדולים מהמהלך הם המשתמשים הפרטיים שיוכלים להאזין למוזיקה בצורה נגישה ומושכת יותר. המפסידים, כמו תמיד, הם המוזיקאים. הסיבה לכך היא שיטת התשלומים של אתרי הסטרימינג שמתעדפים את האמנים הגדולים. האתר Information Is Beautiful בדק כמה השמעות דרושות למוזיקאי לא מפורסם במיוחד כדי להרוויח שכר מינימום של 1,160 דולר - סכום המתקבל ממיליון וחצי השמעות ב-last.fm. ב-Spotify ידרשו לא פחות מארבע מיליון האזנות. נראה כי הדרך הישנה היא הטובה ביותר: מכירת 143 דיסקים בהוצאה עצמית תוכל להכניס את אותו הסכום.

את תשומת הלב המשמעותית ביותר לבעיה, הסב דווקא סולן רדיוהד תום יורק שכינה את Spotify "נפיחה של איש מת". הוא והמפיק נייג'ל גודריך הכריזו השנה חרם על שירות הסטרימינג השוודי. לטענתם שיטת התשלום עושה חסד עם חברות התקליטים הגדולות ומשאירה מאחור את היוצרים הקטנים אשר נאלצים להתחלק בפירורים. גם הגיטריסט ג'וני מאר הצטרף למחאה. הוא כינה את התוכנה "ההפך הגמור מפאנק רוק".

 האזינו להרכב של גודריך ויורק Atoms for peace

התמיכה ב-Spotify הגיעה דווקא מכיוון מפתיע. בריאן מסג', המנהל של רדיוהד, הכריז כי הוא, בניגוד לגודריך ויורק, תומך בקונספט החדש. "מדובר במקום מפגש חדש של יוצרים ומאזינים". לטענתו, צמיחתם של שירותי הסטרימינג טובה לכל הצדדים. נדרש רק למצוא את נוסחת התשלומים הנכונה בה כולם ירוויחו בצורה הוגנת. ההודעה המפתיעה הוציאה מנייג'ל גודריך ציוץ עוקצני בטוויטר אשר לפיו למסג' יש אחוזים ב-Spotify. הוא מיהר לחזור בו כאשר הבין שמדובר במידע כוזב אך הקפיד להצהיר שמעורבות שכזו לא תפתיע אותו.

אולי הפתרון לצרכים המנוגדים לעיתים של היוצרים והצרכנים הוא האתר "הוותיק" Bandcamp, בו היוצרים יכולים להרוויח יותר מהמוזיקה שלהם, והמאזינים יכולים להקשיב ולרכוש אלבומים שלמים ושירים בודדים. האתר Mashable ערך השוואה בין Spotify לבין Bandcamp, ומצא של-Bandcamp מגיעים יותר חובבי מוזיקה מאשר מאזינים אקראיים. מדובר בקהל שעדיין מוכן להשקיע כסף בתמורה למוזיקה שהוא אוהב. השיטה של Bandcamp מתגמלת יותר בתחילת הדרך. חסרונה ביחס לשאר תוכנות הסטרימינג היא המחסור באלמנט המקריות. אם ברצונכם לנבור ולהכיר מוזיקה חדשה ומעניינת כנראה שתעדיפו את Spotify. אם תרצו להתעמק באמן ספציפי Bandcamp תהיה התשובה.

 

תגובות