מגזין

החוג לתולדות המוזיקה: אוונגרד ורוקנרול בניו יורק של שנות ה-70

הסביבה הליברלית, ריבוי התרבויות וסמים במחירי נוחים הפכו את הסבנטיז לתקופה יוצאת דופן ששינתה את ההיסטוריה של המוזיקה

מאת כתבי חוץ. 17-12-2013

תגיות: אלון שמואל, החוג לתולדות המוזיקה

 

 

החוג לתולדות המוזיקה הוא שמה של סדרת הרצאות על אמנים, תופעות והתפתחויות מוזיקליות שמתקיימת בבתי קפה ובארים שונים בתל אביב מזה עשור. את ההרצאות העבירו ומעבירים מיטב המומחים ואספני המוזיקה הרלוונטיים. עם פתיחת העונה השביעית, החל החוג בשיתוף פעולה עם "קול הקמפוס", במסגרתו מתפרסמות כתבות הקשורות להרצאות, ומשודרות תוכניות מיוחדות בהשתתפות מרצי החוג. 

מאת: אלון שמואל

רעש וריקודים על פי התהום: ניו יורק בשנות ה-70 הייתה המקום המושלם להתפתחות של מוזיקה חדשה ומלהיבה. בשטח קטן וצפוף, התקיימו זו בצד זו, בסביבה ליברלית פורצת גבולות, תרבויות אתניות מגוונות (שחורים, קובנים, פורטוריקאים, יהודים), מלחיני אוונגרד לצד מוזיקאי רוק ואומנים פורצי דרך שהמוזיקה הייתה חלק בלתי נפרד מהיצירה שלהם. בתוספת מגוון של סמים במחירי קופיקס ומשבר כלכלי חמור, התרחשה המקבילה המוזיקלית להתפרצות שקורית כשמוסיפים סוכריית מנטוס לבקבוק קולה ומנערים היטב. דיסקו, אוונגרד, רוק, מינימליזם, סלסה, מוזיקה קלאסית וג'אז הוכנסו למערבל, והתוצאה שינתה את עולם המוזיקה.

ריס צ'טהאם (Rhys Chatham) היה מלחין בעל השכלה מוזיקלית קלאסית, וכמו רבים וטובים בניו יורק, אף הוא הסתופף בחבורתו של למונט יאנג, ה"סבא של המינימליסטים". בהשראתו יצר צ'טהאם יצירות סטטיות המבוססות על "דרונים" (צלילים שנמשכים לאורך זמן רב, בשינויים מינוריים אם בכלל) שבוצעו במקומות כמו The Kitchen, שהיו חממה למוזיקה ואומנות ניסיונית. ב- 1976 חבר לקח את צ'אטאם להופעת הרוק הראשונה בחייו – הראמונז במועדון ה CBGB, וריס קיבל "מכה לפנים" - העוצמה, הדחיסות והמהירות של הראמונז קסמו לו, שלא לדבר על כך שבשירים שלהם היו שלושה אקורדים (פי שלושה ממספר האקורדים במוזיקה שלו). למחרת קנה צ'טהאם גיטרה חשמלית, התאמן עד שדם ניגר מאצבעותיו, וכתב את Guitar Trio – יצירה מהפכנית להרכב של שלוש גיטרות חשמליות, בס ותופים, ששילבה טכניקות הלחנה מודרניות עם התמצית של מוזיקת הרוק (והקרנת תמונות של האמן רוברט לונגו ברקע), והיוותה את הבסיס שהתניע את מוזיקת ה-Noise של להקות כמו סוניק יות' (ת'רסטון מור השתתף בכמה הופעות של Guitar Trio) וה-Swans. למעוניינים, צ'אטאם יבצע את היצירה בלבונטין 7 ב-21 בדצמבר.

לצד הרוק, המוזיקה השחורה והלטינית, הדיסקו והסלסה, הלהיטו את דמם של מבקרי מועדוני הריקודים. ארתור ראסל, נגן צ'לו וזמר ששיתף פעולה עם המשורר אלן גינסברג והמלחין פיליפ גלאס רצה לשלב ביצירה שלו את המוזיקה לצליליה בילה במועדוני הגייז הניו יורקיים, כמו גם להרחיב את הקהל שלו. מיצירות אקוסטיות מינורית ועדינות, ראסל יצר צליל חדש ומאתגר, ששילב את המקצבים והסאונד של הדיסקו, עם מורכבות מעולמות המוזיקה ה"רצינית", ועדינות ועומק של נגינת צ'לו מקורית (למשל, ראסל החזיק את הצ'לו מאוזן על ברכיו, ופרט עליו עם קליפת אגוז קוקוס כדי ליצור קצב Fאנקי עמוק ועשיר). ההקלטות שוחררו תחת שמות כמו Loose Joints, Dinosaur והשתתפו בהן אושיות מוזיקה כמו דיוויד בירן (טוקינג הדס) וגלוריה גיינור.

אלון שמואל ירצה הערב (שלישי) על כור ההיתוך החד פעמי של ניו יורק בשנות ה-70 במועדון הפסאז' בתל אביב. 

 

 

 

תגובות