מגזין

הטרגדיה של זמרת חג המולד

תעשיית המוזיקה אף פעם לא הצליחה לעכל את קריסטי מקול, שתרמה את קולה לאחד משירי חג המולד היפים ביותר ומתה בתאונה מקוממת ימים לפניו

מאת קול הקמפוס. 02-12-2013

תגיות: דנה קסלר, החוג לתולדות המוזיקה, קירסטי מקול

 

קירסטי מקולקירסטי מקול

מאת: דנה קסלר

החוג לתולדות המוזיקה הוא שמה של סדרת הרצאות על אמנים, תופעות והתפתחויות מוזיקליות שמתקיימת בבתי קפה ובארים שונים בתל אביב מזה עשור. את ההרצאות העבירו ומעבירים מיטב המומחים ואספני המוזיקה הרלוונטיים. עם פתיחת העונה השביעית, החל החוג בשיתוף פעולה עם "קול הקמפוס", במסגרתו מתפרסמות כתבות הקשורות להרצאות, ומשודרות תוכניות מיוחדות בהשתתפות מרצי החוג. במפגש הקרוב, דנה קסלר תגיש הרצאה על הזמרת והיוצרת המנוחה קירסטי מקול.


חג המולד מתקרב, וזה הזמן שבו נזכרים בזמרת והיוצרת הנפלאה קירסטי מקול. לא רק שהיא תרמה את קולה לשיר הכריסמס הכי יפה שעולם הפופ הנפיק אי פעם, Fairytale of New York של הפוגס. היא גם מתה במפתיע, כמה ימים לפני חג המולד של שנת 2000, כשהיא צוללת באי קוסומל, בחופה המזרחי של מקסיקו, בזמן שיתר הבריטים קופאים מקור בארצם.

 

 

מלבד העובדה הטרגית שהיא הייתה בסך הכל בת 41 במותה, מקול מתה בטיימינג מחורבן למדי. אחרי תקופה קשה, הזמרת סוף סוף התאוששה; שבע שנים חלפו מאז התגרשה מבעלה, המפיק סטיב ליליווייט, ומאז הוציאה את אלבומה הקודם, מצאה סוף סוף אהבה חדשה, והוציאה אלבום חדש בשם Tropical Brainstorm, המלא במקצבים דרום אמריקאים שעוררו את לבה אחרי כמה שנים לא קלות. בדיוק כשהחיים שלה עלו שוב על המסלול הנכון והיא התחילה תקופה חדשה ומרגשת בחייה, מבחינה אישית ומוזיקלית, סירת מנוע פגעה בה בזמן שצללה בים, במהלך חופשה עם בן זוגה החדש ועם שני בניה. בעל הסירה, איש העסקים העשיר והמשפיע ביותר במקסיקו, מעולם לא הועמד לדין, ומשפחתה של מקול עדיין נלחמת על השגת צדק משפטי.

 

 

גם בחייה סבלה מקול מאי צדק – זה שמובנה בתעשיית המוזיקה. למרות שרבים השוו את כשרון הכתיבה השנון והחד שלה לאלה של אלביס קוסטלו ונואל קווארד, מקול מעולם לא זכתה להצלחה לה הייתה ראויה (אף אלבום שלה לא נכנס לטופ-10), או לתחייה ראויה אחרי מותה. הבעיה, כמו בהרבה מקרים אחרים, הייתה שהיא לא התכופפה לדרישות השוק. לחברות התקליטים היה קשה לקטלג, לייחצן ולמכור אותה. היא לא נראתה כמו כוכבת פופ, לא נצמדה לז'אנר מסוים, ומעולם לא הסכימה לספק את מה שנדרש מאישה בעולם הפופ. על אף שהייתה כותבת שירים נפלאה, שכתבה בהומור אירוני אך מלא רגישות על התסכול האינסופי שבאהבה, על מערכות יחסים דפוקות וגם על נושאים חברתיים, נדמה שהיא התפרסמה בעיקר בזכות הקאברים שהקליטה, ל"Days" של הקינקס (המלווה בקליפ זוועתי) ול-A New England של בילי בראג, אותו הפכה לשיר שלה.

 

 

A New England

 

בחייה הקצרים הוציאה מקול חמישה אלבומי אולפן בסך הכול. קולה היה לא פחות חד פעמי מכשרון הכתיבה שלה, והיא תרמה אותו להרבה אמנים אחרים. לאחר שהלייבל שבו הייתה חתומה, סטיף רקורדס, נסגר, החוזה שלה הוקפא ומבחינה חוקית אסור היה לה לחתום בחברה אחרת. כך היא מצאה את עצמה עובדת במשך שנים ארוכות בתור זמרת אולפן, שאת קולה ניתן לשמוע בשירים של אמנים אחרים, מהסמיתס ועד טוקינג הדס.

על אף שהשאירה מאחוריה הרבה שירים נפלאים, הקריירה המוזיקלית של קירסטי מקול מלווה בתחושה של פספוס. היא הוציאה מעט מדי אלבומים, ומעט מדי אנשים מכירים אותה. ביום רביעי הקרוב ניתן לה את הכבוד המגיע לה.

האזינו לתוכנית האחרונה של החוג לתולדות המוזיקה, בהגשת ישיב כהן ודנה קסלר, שהוקדשה לקירסטי מקול.

 

הרצאתה של דנה קסלר תתקיים ביום רביעי, ב-21:00 במועדון הפסאז' בתל אביב.


תגובות