מגזין

לו ריד: הרבה יותר מסטיות מיניות, סמים ואלכוהול

בדומה לזיגי סטארדאסט של דייוויד בואי, גם לריד היתה דמות "עצמי" פקטיבית. בניגוד לזו של בואי, אותה היה קשה יותר להרוג

מאת קול הקמפוס. 26-11-2013

תגיות: לו ריד, הרצאה, אלון שמואל, החוג לתולדות המוזיקה, ישיב כהן

 

החוג לתולדות המוזיקה היא סדרת הרצאות על אמנים, תופעות והתפתחויות מוזיקליות שמתקיימת בבתי קפה ובארים שונים בתל אביב מזה עשר שנים. את ההרצאות העבירו ומעבירים מיטב המומחים ואספני המוזיקה הרלוונטיים. עם פתיחת העונה השביעית שלה , פצח החוג בשיתוף פעולה עם "קול הקמפוס", שבמסגרתו יתפרסמו כתבות הקשורות להרצאות, שבתורן יוקלטו וישודרו בתחנה. במפגש הקרוב, אלון שמואל יגיש הרצאה על אגדת הרוק לו ריד, בציון 30 יום למותו.

 

מאת : אלון שמואל 


דייוויד בואי יצר את זיגי סטארדאסט, ומולו יצר לו ריד את הדמות של "לו ריד". דמות שאותה הוא "יכול לעשות טוב יותר מכל אחד אחר". אבל בעוד שאת זיגי היה קל להרוג, לריד לקח כעשור להשתחרר מדמות ה'עצמי' הפומבי שיצר, כאשר בתקופה זו הוא התנדנד בין אלבומים מופתיים לבין מוזיקה אותה יצר הצל של עצמו. בין הופעות מרגשות במועדונים קטנים לקונצרטים בהם עטף את השירים שלו ברוק אצטדיונים בומבסטי.

טקס האזכרה הציבורי לריד, לפני שבועיים בניו יורק
טקס האזכרה הציבורי לריד, לפני שבועיים בניו יורק. צילום: רויטרס

 

מפתה להתייחס ליצירה של לו ריד, שמת לפני חודש, מההיבטים שהוא בחר להדגיש לאורך הקריירה שלו: סמים, אלכוהול ו"סטיות" מיניות. נושאים אלה אמנם היו מרכזיים במרבית כתיבתו של ריד, אולם האם יש לבחון את יצירתו מהיבטים אלה בלבד? לדעתי, היצירה של ריד רחבה ועמוקה בהרבה מאלמנטים אלה. מאפייניה (טקסט, מוסיקה, ביצוע והופעה) השתנו במשך שנות פעילותו, כחלק מהתפתחות אמנותית וכתוצאה מהשפעה של אנשים שחצו את מסלול חייו.

 

אחת מההשפעות הגדולות על ריד הייתה מכיוון המשורר והסופר דלמור שוורץ, אותו פגש ריד במהלך לימודיו בתחילת שנות ה 60,באוניברסיטת סיראקיוז, בה לימד שוורץ קורסים בכתיבה יצירתית. "דלמור היה האיש הגדול ביותר שאי פעם פגשתי", אמר ריד, ואכן ההשפעה של שוורץ על ריד ניכרת לאורך כל הקריירה שלו, החל מהשיר European Son מהאלבום הראשון של ה- Velvet Underground ב - 66' אותו ריד הקדיש למורו, דרך אזכורו של שוורץ בשיר My House מ- 1982, ועד לקטע הפרוזה O Delmore How i Miss You , אותו פרסם ריד לפני כשנה במגזין Poetry. מעבר לאזכורים הללו , ניתן לראות אצל ריד את סגנון הכתיבה של שוורץ (למשל בשימוש במלים פשוטות, יומיומיות), וכמו גם את נטייתו להרס עצמי. למרות ההבדל התמטי ביניהם (שוורץ התמקדו בניסיונות של החריג להיטמע בחברה הנורמטיבית, בעוד שהיצירה המוקדמת של ריד התמקדה בתיאור ומתן לגיטימציה לתת-תרבות עצמאית), מבט נוסף יגלה שריד השתמש בטכניקות ובנושאים של דלמור בשירים רבים שלו.

 

 

בניגוד להשפעה של שוורץ, בה ריד מכיר ואפילו מתגאה, היחסים הסימביוטיים בינו לבין דיוויד בואי זכו להכחשה גורפת מצידו. המפגש בין בואי המעריץ לריד אלילו ב- 1972 הביא ליצירת האלבום המצליח ביותר של ריד (Transformer), בו המפיקים בואי ומיק רונסון העבירו את השירים של ריד דרך פריזמה קברטית-וודווילית ליצירת ממתקים מוזיקליים מלאים בארס טקסטואלי, שעד היום מהווים את בסיס ההכרה של ריד אצל הקהל הרחב. ריד, שעד אותו זמן השתמש בביסקסואליות שלו בעיקר כדי להרגיז את חברותיו ולגרום להלם אצל מראיינים, למד מבואי על כוחה המסחרי של המיניות האנדרוגינית - הוא החל להתאפר בכבדות, צבע את השיער לבלונד פלטינה, ועל הבמה זנח את הגיטרה והתמקד בלשחק את זמר הרוקנרול.

 

 

בהרצאה הבאה בחוג לתולדות המוזיקה, אסקור את הקריירה של ריד דרך הפריזמה של אנשים ומאורעות מעצבים בחייו. ארחיב על ההשפעות של שוורץ ובואי על ריד, וכמו גם על אלה של אנשים ומאורעות מעצבים אחרים, בתקווה לאפשר מבט טרי וקצת אחר על יצירתו. אשתדל להימנע מקלישאות (או שאכנס בהם ראש בראש), ואשמיע שירים מוכרים יותר ופחות מ- 50 שנות היצירה של אחד מגדולי הרוק.

 

האזינו לתכנית האחרונה של החוג לתולדות המוזיקה, בהגשת ישיב כהן ואלון שמואל, שהוקדשה ללו ריד:

 

הרצאתו של אלון שמואל תתקיים היום (שלישי) ב-21:00 במועדון בפסאז בתל אביב.


 

תגובות