מגזין

סלסה בקצב יהודי

לקראת הופעתו המשותפת הערב עם המוזיקאי מוריס אל מדיוני, ראיון קצר עם המוזיקאי הקובני רוברטו רודריגז על מוזיקה חוצה גבולות ויבשות

מאת גיל רוביו. 25-11-2013

תגיות: גיל רוביו, מוריס אל מדיוני, רוברטו רודריגז, סלסה, מוזיקה יהודית

 

 

רוברטו רודריגזרוברטו רודריגז

מוזיקת הכלייזמר, הנשמה היהודית שמקורה במזרח אירופה, זוכה בשנים האחרונות לעדנה מחודשת ומפתיעה באירופה ובארה״ב. הרכבים צעירים, עם או בלי זיקה יהודית, מתחברים למוזיקה ולשפה, מחיים אותן ומפיחים בהן רוח חדשה שלעיתים כלל לא מגיעה לחשיפה כאן בארץ. כהמשך טבעי לאותו רנסנס, נולדים מיזוגים מוזיקליים חדשים ומרתקים שיוצרים שפה חדשה בזכות הפיוז׳ן הזה, חלקם נשמעים על הנייר ביזארים למדי.

 

מוזיקאים וירטואוזים חוגגים את המוזיקה בתוך גבולות הז׳אנר שלהם. החלוצים פורצים את הגבולות ומייצרים סינתיזה חדשה בין סגנונות שונים. הגדולים באמת מתעלמים לחלוטין מקודים ז׳אנריים או גיאוגרפיים ומייצרים מוזיקה בשפה חדשה לחלוטין, שורשית וחדשנית בו בזמן. כשמפגשים שני פורצי דרך כאלה המפץ מוליד יקום מוזיקלי בזכות עצמו.

בשנת 2007 נפגשו בניו-יורק לסשן הקלטות שני מוזיקאים מהסוג הזה: הפסנתרן היהודי-אלג׳יראי-צרפתי מוריס אל-מדיוני ונגן כלי ההקשה והמלחין הקובני-ניו יורקי רוברטו רודריגז. אל-מדיוני הביא איתו את המסורת של הראי הצפון-אפריקאי, וכמו גם השפעות של בוגי-ווגי, סווינג ושונסון צרפתי. רודריגז מצידו הביא מטען שלם של מקצבים קובניים ולטיניים, אבל גם ידע עמוק וחיבור מפתיע לכלייזמר ולנשמה יהודית. האלבום המשותף Descarga Oriental זכה לביקורות אוהדות בכל העולם ואף זכה בפרס אלבום השנה של תחנת הרדיו BBC 3 בקטגוריית מוזיקת עולם.

 

אל מדיוני (מימין) ורודריגז בחזזרה בירושלים
אל מדיוני (מימין) ורודריגז בחזרה בירושלים. צילום: איובן קהאן

 

גונזלס הספיק להקליט ולהופיע במרוצת השנים עם מוזיקאים מובילים כמו פול סיימון, רופוס ווינרייט, ג׳ו ג׳קסון פקיטו דה ריוורה ואחרים ואולם מקום מיוחד הוא שומר לחיבור המסקרן עם מוזיקה יהודית דווקא. עם בואו לארץ להופעה חד פעמית עם אל-מדיוני, ניצלנו את האפשרות לתהות מה מחבר את יליד הוואנה למוזיקה לכאורה כל כך אחרת ממנו.

״אני אוהב את הצליל של הקלרינט ושל הכינור. אלו היו חלק משמעותי בחינוך המוזיקלי בילדותי בקובה ואחר כך בארה״ב. הם גם נוכחים מאוד במוזיקה הקובנית המסורתית, ה-Danzon״. רודריגז העביר את שנות ילדותו במיאמי, בקרבה לקהילה היהודית הגדולה, שם תופף במסגרת האנסמבל של אביו בחתונות, בר מצוות ואפילו בתאטרון יידיש מקומי. ״למוזיקה ולתרבות היהודית היתה כמובן השפעה גדולה עלי ועל המוזיקה שלי. נגני הסקסופון בהרכב היו מחליפים לקלרניט כדי לנגן את קטעי הכלייזמר״. כשנשאל על החיבור המפתיע בין הסגנונות המוזיקליים משיב רודריגז בנחרצות: ״למוזיקה היהודית יש גרוב ועוד איך. החיבור הקיים בין מלודיות יהודיות לבין מקצבים בולגריים שקיים בכלייזמר הוא מבריק. כמו שאמר לואיס ארמסטרונג: זה הכל קצב״.

רודריגז הופיע עם ההרכב שלו גם בפסטיבלים רבים סביב העולם, ובהם גם בפסטיבל התרבות היהודית בקרקוב פולין, בפני קהל של 15 אלף איש. ״הקהל מגיב נהדר לפיוז׳ן הזה. הם מקבלים את הקצפת של שני העולמות גם יחד״.

 

רודריגז מתעכב על הדימיון שבין ישראל לבין קובה, מהן יצאו מוזיקאים ומלחינים בולטים בסצנת מוזיקת העולם, אבל גם בג׳אז, ברוק או אפילו במוזיקה הפופולארית.

״החשיפה אצלי למוזיקה התחילה בילדות. הכישרון מתפתח כאשר נחשפים לתרבויות שונות, מגלויות שונות. אפריקה הביאה את התרבות שלה והמקצבים שלה לקובה, כשם שמהגרים ממזרח וממרכז אירופה וארצות צפון אפריקה הביאו את הצלילים שלהם לישראל. כך קורה שלמוריס ולמוזיקאים רבים אחרים מישראל יש הכרות עם ספקטרום רחב מאוד של תרבויות מוזיקליות. יש בישראל מלחינים דגולים כמו סשה ארגוב או שלום חנוך ומאות אחרים. זו לדעתי נקודת הדימיון בין מדינות קטנות כמו ישראל או קובה שנמצאים בהן כוחות מוזיקליים מאוד משמעותיים למוזיקה בעולם בכלל. אם זה נשמע טוב - זה טוב״.

על ההופעה והמפגש המיוחד עם מוריס אל-מדיוני, שבינתיים עלה לישראל והשתקע בנתניה עם משפחתו, מעיד רודריגז כחוויה עוצמתית.

״מוריס אל מדיוני הוא אוצר מוזיקלי. זה יוצר שהביא את המוזיקה של אלג׳יר למרסיי בצרפת, מוזיקה אנדלוסית א-לה מדיוני. הוא מסוגל לגרום לפסנתר להישמע כמו כינור שמנגן רבעי טונים.

מוריס למד בוגי-ווגי מחיילים אמריקאים שחורים וסלסה מחיילים פורטוריקנים באלג׳יר של צעירותו. אנחנו נפגשנו בפאריז שנים רבות אחר כך בחסות מנהל חברת התקליטים הגרמנית Piranha שהפגיש ביננו. הקלטנו יחד חזרה בת שעתיים בה ניגנו יחד וזה היה מפגש בלתי נשכח. מאוחר יותר אורגן סשן הקלטות משותפות שלנו בניו יורק. אחרי כמה קטעים בעיבוד שלי שהוקלטו, נכנס מוריס איתי לחדר הטכנאי והקשבנו יחד לתוצאה. מוריס חייך חיוך גדול ואמר לי במבטא האלג׳יראי האופייני שלו - רוברטו, אתה העיניים שלי. החיבור היה הדדי. מוריס ידע מראש שהמפגש יוליד אלבום מוצלח. אני פשוט אוהב את האדם הזה, את התבונה העמוקה שלו. הוא כולו מוזיקה בלב״.

ההצלחה וההערכה הרבה לה זכה האלבום והחיבור בין שני המוזיקאים הקרובים מעוררים ברודריגז השראה לערבובים נוספים שלדעתו צריכים לקרות. ״אנשים צריכים יותר להתערבב זה בזה. תרבויות צריכות להתערבב. בדרך הזו נוכל ליצור תרבויות חדשות וכמובן מוזיקה טובה יותר. כך תושבי העולם יוכלו להכיר ולהבין זה את זה טוב יותר. החיבור יגרום לאנשים לעשות יותר טוב בעולם״.

 

מוריס אל מדיוני ורוברטו רודריגז יופיעו הערב (שני) בבית אבי חי בירושלים.

 

תגובות