מגזין

נשים דיגטליות בעולם מצ'ואיסטי - האמהות של המוזיקה האלקטרונית

למרות שלא זכו להכרה כמו הגברים, הנשים היו תמיד בחזית האלקטרונית. הן אחראיות לחידושים רבים וגם ליצירה הראשונה שהולחנה בז'אנר

מאת נמרוד הלברטל. 30-10-2013

תגיות: אלקטרוניקה, המהפכה השקטה, נמרוד הלברטל, נשים, אביגד ב, Early Electronic Music

 

ההיסטוריה של המוזיקה האלקטרונית מתחילה, יש אומרים, בהמצאתם של מכשיר ההקלטה והפונוגרף, בשנות השבעים של המאה ה-19. מאז, התפתח הז'אנר לשלל קטגוריות ותת-קטגוריות של צלילים המופקים באמצעים אלקטרונים. אך אין זה סיפור על ההיסטוריה של המוזיקה האלקטרונית, אלא על האנשים שעמדו במרכזה של מהפכה שלמה. ליתר דיוק, זהו סיפורן של הנשים אשר לקחו חלק פעיל בפיתוח ובהרחבה של המוזיקה הניסיונית. חלוצות בתחומן אשר לא תמיד קיבלו את ההכרה אשר הגיעה להן.

 

 

הן היו שם מהתחלה. לא מוותרות לעצמן ולא נותנות למחסומים חברתיים ותרבותיים להצר את צעדיהן. ובכל זאת, לא כולן זכו להכרה מידית, ודאי לא כמו שמות כגון דיוויד טודור, יאניס קסנאקיס, אלווין קוראן, אלווין לוסייר וכמובן ג'ון קייג'.

 

בשנת 1958, הוקמה באולפני הבי.בי.סי סדנת הרדיו. היחידה העצמאית הזאת הייתה אחראית על הפקה של מוזיקה ואפקטים קוליים עבור הרדיו ונחשבה לפעילה והידועה בעולם. בין הנשים שפעלו ביחידה היו דפני אוראם ודליה אן דרבישיר. אוראם הקימה את הסדנה ואף הייתה המנהלת הראשונה שלה. היא התפרסמה גם משום שפיתחה את ה"אורמיקס" - אמצעי לניגון מוזיקה אלקטרונית על ידי ציור. דרבישיר זכתה גם היא בתהילה מסוימת כמחברת נעימת הפתיחה של סדרת הטלוויזיה Doctor Who.

 

 

בצד השני של העולם, בחופה המערבי של ארצות הברית, הוקם בשנות השישים "המרכז למוזיקת טייפים של סן פרנסיסקו". עם מייסדיו נמנתה פאולין אוליברוס, שאף כיהנה כמנהלת המרכז. אוליברוס היתה מרצה למוזיקה במספר בית ספר ומכונים ואף כיהנה כפרופסור מן המניין באוניברסטת קליפורניה בסן דייגו (UCSD). ב-1991 טבעה את הביטוי שהפך מזוהה ביותר עם עבודתה. "האזנה עמוקה" או Deep Listening, משמעו: התמסרות טוטאלית לצליל וכניסה למעין מצב של טראנס. את ההופעות שלה ארכה במסגרת ה-Deep Listening Band של ה-Deep Listening Institute. המכון הניו יורקי מטפח גישה שונה, ייחודית לשלל דציפלינות אמנותיות כמו שירה ומוזיקה, כאשר הנרטיב המרכזי הוא האזנה בכל הגוף, ללא קשר למצב או למקום שבו המאזין נמצא. חלק מההופעות התקיימו במערות ברחבי העולם על מנת ליצור חווית האזנה שונה וטוטאלית.

 

 

בדנמרק של 1954, המלחינה אלסה מארי פאדה הייתה לאשה הראשונה בארצה אשר עסקה בהלחנה של מוזיקה אלקטרונית. פאדה לא נתנה לשוני מגדרי להכתיב לה את הווית החיים שלה. במלחמת העולם השנייה היא הייתה חברה במחתרת אשר פעלה נגד הגרמנים ואף נכלאה בשל כך על ידי הגסטאפו. תוך כדי שהותה בכלא, התחילה להלחין מוזיקה ולאחר המלחמה יצרה קשר עם פייר שפר בצרפת והחלה ללמוד בסדנה שלו. היא החלה להלחין יצירות שלמות למוזיקה אלקטרונית ובהן A day at Bakken - יצירה בהשראתו של שפר שנחשבת ליצירה הראשונה שהולחנה עבור מוזיקה אלקטרונית.

 

 

בין יצירותיה של פאדה גם Symphonie magnétophnique - יצירה שמתארת את חיי היום יום בקופנהגן, ו-Seven Circles - יצירה שהולחנה לאחר הביקור שלה בפלניטריום במסגרת היריד העולמי בבריסל ב-1958. בדומה לעמיתותיה מארה"ב ואירופה, פאדה הצליחה לשבור את תקרת הזכוכית המגדרית. ההתמדה וההתמסרות ליצירה זיכו אותה לבסוף במוניטין של מלחינה מכובדת.

 

 

יוצרת נוספת ראויה לציון שהצליחה לבלוט בהיסטוריה האלקטרונית היא איוונה סטפנוביץ'. כילידת בלגרד, היא למדה הלחנה בפקולטה לאמנות המוזיקה שבעיר, ולאחר מכן השלימה את לימודיה בפריז, ב-Institute for Research and Coordination Acoustics/Music. עם חזרתה לעיר לבלגרד, החלה לעבוד בתחנת הרדיו הממשלתית "רדיו בלגרד" וכן בתחנת הטלוויזיה המקומית. בשני המקומות הייתה אחראית על הלחנה, והפקה של מוזיקה עבור תוכניות. היא מונתה בהמשך לעורכת הראשית של "רדיו בלגרד" והגיעה עד לתפקיד שרת התרבות של סרביה.

 

היוצרת האחרונה בסקירה הקצרה הזו היא לנה פלאטנוס היוונייה. פלאטנוס היא דוגמא לדור השני של יוצרות האלקטרוניקה החלוציות. היא אמניות רב-תחומיות שמשלבת בין מספר אלמנטים. הקטע שכאן למטה מושפע מזרם הגל החדש של שנות השמונים., יחד עם מוזיקה סינטטית ובשילוב ספוקן וורד.

 

חלוצות היצירה האלקטרונית היוו חלק מהמהפכה הפמיניסטית. גם אם לא היו מודעות לכך, הן איפשרו לנשים שבאו אחריהן לפעול בעולם הגברי בתוך הזרם האלטרנטיבי וגם בזרם המרכזי ככל שהיצירה האלקטרונית הפכה לממוסדת. מלבד זאת, היתה להן תרומה אדירה למה שאנו מכירים היום כמוזיקה אלקטרונית.

 

בתכנית האחרונה של "המהפכה השקטה", התארח אביגד ב' לשעתיים מיוחדות שהוקדשו לנשים היוצרות במוזיקה האלקטרוניקה המוקדמת. האזינו לתכנית המלאה:


תגובות