מגזין

הפרובוקציה של אמנדה פאלמר הגיעה לשדרות רוטשילד

רגע לפני הופעתה בתל אביב, כל מה שצריך וכדאי לדעת על המוזיקאית יוצאת הדופן שהגדירה מחדש את הקשר בין האמן והקהל. האזינו

מאת בן אליעד. 23-10-2013

תגיות: אמנדה פאלמר, Amanda Palmer

שדרות רוטשילד בתל אביב היו גדושות אתמול בערב (שלישי) במאות אנשים שהתקבצו סביב אישה אחת. זו לא הייתה דפני ליף, וזה לא היה מהלך לחידוש המהפכה החברתית. על במה ירוקה קטנה בפינת שד"ל, היתה הופעת גרילה של הזמרת האמריקאית אמנדה פאלמר. הקהל הנרגש והנלהב השתהה אל מול דמותה של אחת המוזיקאיות המרתקות והייחודיות שהגיעו לכאן בשנים האחרונות.

 

הערב על בימת הבארבי. פאלמרהערב על בימת הבארבי. פאלמר

עם מוזיקה המשלבת בין פאנק, גלאם, פופ וקברט, מוניטין של הופעות תיאטרליות עם כמויות בלתי נדלות של אנרגיה, וגם חיבה ללא מעט פרובוקציה, תעלה הערב פאלמר לבימת מועדון הבארבי להופעה שכל הכרטיסים אליה נמכרו כבר לפני שבועיים. רגע לפני שזה קורה, הנה מדריך קצר לאמנדה פאלמר, או איך כפי שהיא אוהבת לקרוא לעצמה - אמנדה פאקינג פאלמר.

 


 

את הפרסום הראשון שלה קיבלה בתור הפסנתרנית והסולנית של "הדרזדן דולז": פאלמר הקימה את ההרכב עם בריאן ויגיליון, לאחר שהאחרון ראה אותה מופיעה ברחוב. שם ההרכב נקרא בהשראת בובות החרסינה שהיו מזוהות עם העיר דרזדן לפני ההפצצות במלחמת העולם השנייה. השניים יצרו סביבם חוג מעריצים במועדונים המחתרתיים של בוסטון עם שירים מקאבריים והומור שחור שהוגדרו על ידי השניים כ "ברכט- Pאנק קאברט"; הקהל אהב אותם גם בשל הלבוש והתיאטרליות הרבה, אך גם, ובעיקר, בשל יכולות הבמה האקסצנטריות של פאלמר. ב-2003 "הדרזדן דולז" הוציאו את אלבום הבכורה שלהם.

 

 

לאחר שההרכבב התפרק ב-2008 (אם כי הם חזרו להופיע ב-2010), עמלה פאלמר ביחד עם הפסנתרן והמפיק המוערך בן פולדס על אלבום הסולו הראשון שלה: Who Killed Amanda Palmer, על משקל Who Killed Laura Palmer, מתוך סדרת המתח המופתית של דיוויד לינץ' טווין פיקס.

 

אלבום הבכורה של פאלמר המשיך את הקו המוזיקלי הקברטי שאפיין את "הדרזדן דולז", אך אופיין בכתיבה יותר אישית ואמוציונלית. השיר Oasis למשל עורר בזמנו מחלוקת בכך שהתבסס על אירוע אונס שעברה בגיל 20, ועל הפלה שנאלצה לעבור בגיל 17. הקליפ של השיר נפסל על ידי רשתות הטלוויזיה בטענה שהוא מתייחס בהומור לסוגיות אונס, הפלות ודת. למרבה המזל, האינטרנט נועד בין השאר גם לצפייה בתכנים שהטלוויזיה מצנזרת.

 

 

"הדרזדן דולז" לא היה הצמד היחיד שבו הייתה חברה פאלמר. ב-2010 יצא אלבום האולפן הראשון של Evelyn Evelyn, פרויקט בארוק-פופ של הזמרת עם אמן הפולק ג'ייסון וובלי. הצמד יצר אלבום קונספט המבוסס על ביוגרפיה בדיונית של תאומות סיאמיות בשם Eve ו- Lyn, עם סיפור מורבידי וגרוטסקי, לפיו היו כלואות בכלוב בילדותן, נאלצו לחיות בקרקס נודד, אך זכו בסוף לגאולה ולתהילה לאחר שהתפרסמו בזכות נגינת היוקיליילי שלהן בעמוד המייספייס (כן, כבר אז גילתה פאלמר את הפוטנציאל של הרשתות החברתיות).

 

 

ב-2011 פאלמר יצאה במאבק דרך הרשת להתרת החוזה שלה עם חברת התקליטים Roadrunners, לאחר שלטענתה, ניסו לרטש את בטנה במסגרת צילומי גוף חשופים לוידאו קליפ מאחר ונראתה "שמנה מדי". המחאה הגיעה עד לכדי כך שמעריציה של הזמרת שלחו יותר מ-600 צילומי בטן חשופים לתיבת המייל של הלייבל. אחרי מאבק משפטי ארוך, סוכם על ביטול החוזה ושני הצדדים נפרדו. פאלמר חגגה את סיום הקשר עם הלייבל של בשיר שכתבה במיוחד לכבוד האירוע ושמו (תנשמו עמוק) - Do You Swear To Tell The Truth The Whole Truth And Nothing But The Truth So Help Your Black Ass.

 

למרות שפאלמר לא זכתה יותר לגב כלכלי ושיווקי של חברת תקליטים ממוסדת, היא מצאה אלטרנטיבה דרך הפלטפורמות השונות ברשת כדי להמשיך לקדם במרץ את הקריירה שלה. היא הייתה מהראשונים שניצלו היטב את היתרונות של הרשתות החברתיות כאמצעי לביסוס גרעין מאזינים גלובלי חזק ללא תלות ביחצ"נים או לייבלים. היא גם הייתה מהאמנים הבולטים והראשונים שעשו שימוש ניכר בפלטפורמה של Bandcamp, כשהעלתה את כל הדיסקוגרפיה שלה להאזנה חופשית ולרכישה מיידית ברשת, כולל פרויקטים צדדיים וספונטניים עליהם עבדה במהלך הקריירה. למשל, מיני האלבום שכולו גרסאות קאבר מפתיעות לשירי רדיוהד עם יוקיליילי.

 


פאלמר בכלל ידועה כחובבת קאברים וגרסאות כיסוי, אותן היא נוהגת לבצע בהופעות ולהעלות לרשת להאזנה חופשית. אחת מגרסאות הכיסוי הבולטות שלה היא ביצוע עם טוויסט אפל ל-Polly של נירוונה, בהקלטה שהייתה ניסוי כלים ראשוני עם להקת הליווי הנוכחית שלה, The Grand Theft Orchestra, איתם תופיע על בימת הבארבי הערב.

 

 

בשנת 2012 החלה פאלמר לעבוד על אלבום הסולו השני שלה, Theater is Evil. האלבום היה חלק מפרויקט שאפתני, שכלל סיבוב הופעות ענק ברחבי העולם, מיצגי אומנות מיוחדים, הוצאות של תקליטוני 7' אינץ', וספר יצירות אמנות חגיגי בהשתתפות יותר מ-30 אמנים. עם זאת, חוסר התמיכה הכלכלית אילץ אותה לחפש חלופות, מה שהוביל אותה לפלטפורמת הקראודפאנדינג (מימון המון), ושימוש בנכס הגדול ביותר שלה - המעריצים. ב-2 במאי 2012 החלה פאלמר קמפיין באתר KickStarter שבו ביקשה מקהל המעריצים והמאזינים שלה לתת מכספם לטובת מימוש הפרויקט, בתמורה לתגמולים שונים - ממארז מיוחד של האלבום ב-250 דולר, כרטיס VIP, זכות לצייר על גופה הערום ב-300 ועד הופעה פרטית של פאלמר ולהקתה תמורת סכום צנוע של 5,000 דולר. מקץ חודש, 24,883 איש שילמו 1.2 מליון דולר עבור הקמפיין של פאלמר. אחד האנשים שרכשו הופעה פרטית של פאלמר הוא ישראלי, מה שלמעשה הביא להגעתה ארצה ולקיום ההופעה בתל אביב.

 

 

פאלמר לא הייתה המוזיקאית הראשונה שהצליחה לגייס מימון מלא לאלבום שלה, אך היא הגדירה מחדש את האינטראקציה בין האמן לקהל. הקמפיין המבריק שלה הביא אותה עד לכנס הרעיונות היוקרתי TED שם הרצתה על "האומנות לבקש". דרך תחנות משמעותיות בקריירה שלה - מימיה כאמנית רחוב, עבודתה ב"דרזדן דולז" ועד ההחלטה לפנות למעריציה ולבקש לפתוח את הארנקים כדי להוציא לאור את האלבום שתמיד חלמה לעשות.

 


 

לחצו כאן להאזנה לדיסקוגרפיה המלאה של פאלמר

האזינו לספיישל אמנדה פאלמר בתוכניתו של הדר דותן "הדרן", לקראת ההופעה הערב

תגובות