מגזין

הגיטריסט שאהוד בנאי מעריץ לא ידע שצריך לנגן בשתי ידיים

מייקל צ'פמן הוא אחד הגיטריסטים המוערכים בבריטניה. הוא לא אוהב שקוראים לו אמן פולק ולא הקשיב מעולם לפינק פלויד. עכשיו הוא מגיע לישראל

מאת גיל מטוס. 17-10-2013

תגיות: גיל מטוס, הופעה חיה, גיטריסט, אהוד בנאי, מייקל צ'פמן

 

כשהיוצר והגיטריסט הבריטי, מייקל צ’פמן, קיבל את הגיטרה הראשונה שלו בגיל 15, הוא בכלל לא ידע שצריך להשתמש בשתי הידיים כדי לנגן. בראיון שקיים עם ת'רסטון מור, הסולן והגיטריסט של סוניק יות', הוא סיפר שבאותן שנים (אמצע שנות ה- 50) לא היו ספרי הדרכה או סרטונים והוא רק שמע נגני גיטרה ולא ראה אותם. רק לאחר כשבועיים שבהם ניגן עם יד אחת, מישהו גילה לו שהוא צריך להשתמש גם בשנייה.

צ'פמן השלים מהר את הפערים והפך לאחד מהגיטריסיטים הבריטיים המוערכים. הוא החל את דרכו במועדוני הפולק של קורנוול, בדרום-מערב אנגליה, היכן שהופיעו כמה מהשמות הגדולים של הפולק הבריטי כמו: דיווי גראהם, ברט יאנש, ג'ון רינבורן, ג'ון מרטין, רוי הארפר, וויז ג'ונס, ראלף מקטל ואחרים. אולם למרות שחלק איתם את אותן הבמות ולמרות שלפעמים סגנון הנגינה שלו מתכתב איתם, צ'פמן מקפיד להדגיש כמעט בכל ראיון שהוא מעולם לא היה חלק מסנצת הפולק הבריטי של שנות השישים או מכל סצנה אחרת. והוא בכלל לא אוהב שמתייגים אותו כאמן פולק.

 

צילום: זוראן ויסלינוביץצילום: זוראן ויסלינוביץ

 

ב-Rainmaker, אלבום הבכורה שלו שראה אור ב-1969, הוא החל לייצר את התמהיל של סגנונו הייחודי שמשלב בין בלדות פולק, פסיכדליה מלטפת, קטעי גיטרה אינסטרומנטליים ושירי רוק קשוחים יותר כמו, It Didn’t Work Out השיר שפותח את האלבום.

 

אלבומו השני של צ'פמן ,Fully Qualified Survivor הוא האלבום ששם אותו על המפה ונחשב לאחד מאלבומי הפולק-רוק הגדולים בכל הזמנים. מדובר באלבום הרפתקני מקודמו ואף מופק יותר כשברובו מלווה צ'פמן בלהקה, אף על פי שהוא מכיל גם קטעים כמו המנגינה האינסטרומנטלית היפה Naked Ladies And Electric Ragtime שמעידה על כישוריו כגיטריסט אקוסטי. את תפקיד הגיטרה הראשית הוא השאיר לגיטריסט האנונימי דאז, מיק רונסון, שבעקבות פועלו באלבום הזה, זכה לנגן עם דיוויד בואי בכמה מאלבומיו הגדולים כמו Ziggy Stardust. ארבעת אלבומיו הראשונים של צ'פמן יצאו בלייבל האלטרנטיבי Harvest של EMI היכן שהוחתמו אמנים כמו פינק פלויד, דיפ פרפל, קווין איירס, רוי הארפר ואחרים. צ'פמן, בדרכו הייחודית, דאג להדגיש בראיונות שמוזיקת רוק היא לא כוס התה שלו ואף הצהיר, שלמרות שהם חלקו את אותו הלייבל, הוא מעולם לא האזין לאלבום של פינק פלויד.

בניגוד לאמנים רבים שפעלו בשנות השישים-שבעים, הוציאו אלבום אחד או שניים ונעלמו, צ'פמן לא הפסיק לפעול ולגלות את עצמו בכל פעם מחדש - באלבומים אינטימיים כשהוא מלווה בגיטרה בלבד, בהרכב עם נגנים רבים או עם פאוור-טריו שנותן בראש, כבר 45 שנה שצ'פמן לא מפסיק לחקור וליצור. בשנים האחרונות הוא זכה להכרה מחודשת כמעין "סנדק הגיטרה הבריטי" ואלבומיו הראשונים ראו אור מחדש על גבי וינילים. לפני כשנתיים,
לכבוד יום הולדתו ה-70, אשתו של צ'פמן יזמה את אלבום המחווה לשיריו Oh Michael, Look What You've Done. בין המשתתפים בפרויקט ניתן למנות את מור מסויניק יות', זמרת הפולק הבריטית ברידג'ט סיינט ג'ון שאף שיתפה איתו פעולה בעבר והזמרת מג ביירד מלהקת Espers.

צ'פמן יגיע השבוע לארץ לחמש הופעות אינטימיות. זו הפעם הראשונה שהוא מופיע בישראל ואחת מהפעמים הבודדות בעשור האחרון בהן הוא יצא להופיע מחוץ לאנגליה. את ההופעות יפתח אהוד בנאי, מי שיזם את הגעתו של צ'פמן לארץ ואף מעיד על עצמו כמעריץ מושבע.

לרגל המאורע אירחנו באולפן את המוזיקאי, חבר ההרכב Farthest South והבלוגר, יאיר יונה, שעוקב אחר פועלו של צ'מפן כבר למעלה מעשור וכותב עליו בבלוג שלו Small Town Romance. בתוכנית בת שעתיים הצגנו את פניו השונים של צ'פמן - מאלבומיו הראשונים ועד לחומריו המאוחרים והפחות מוכרים, הקלטות מה-BBC, הופעות חיות וקאברים.

 

האזינו לשאמאל בספיישל מייקל צ'פמן לקראת הגעתו לארץ. מתארח באולפן: יאיר יונה

תגובות