מגזין

האיש שהקליט מוזיקה מהצליל של השמש והכוכבים

מיקי הארט, המתופף המיתולוגי והניסיוני של הגרייטפול דד, יופיע הערב בישראל. לרגל המאורע, סיכום קצר של חמישים שנות יצירה. האזינו

מאת גיל מטוס. 22-08-2013

תגיות: גיל מטוס, גרייטפול דד, הופעה, ירושלים, מיקי הארט, כלי הקשה, מוזיקה מקודשת

 

"סופר-אורגניזם", שמו של האלבום החדש של מיקי הארט, אחד משני המתופפים של הגרייטפול דד, מנסה לשמר את רוחה של הלהקה האמריקאית המיתולוגית. הסופר-אורגניזם מורכב מהרבה יצורים שמתפקדים כגוף אחד, כמו מושבות של נמלים או נחילי דבורים. מה שמבדיל את הסופר-אורגניזם מהאורגניזם היחיד הוא שחברי הקבוצה פועלים קודם כל למען שרידות הקבוצה ורק אחר כך למען עצמם.

במשך השנים נעשו ניסיונות רבים לבחון את המבנה החברתי של בני אדם כמעין אורגניזם-על. מדעי הקיברנטיקה, שצמחו במעבדות המחקר במלחמת העולם השנייה ואחריה, חיברו בין עולם המחשבים לתורת המערכות, והחלו לדמיין את המוסדות החברתיים כסופר-אורגניזמים חיים ואת הקשרים החברתיים כמערכות של אינפורמציה. תרבות הנגד של שנות השישים הושפעה מהרעיונות ההוליסטיים שרווחו באותן שנים ואף אומצו על ידי חוקרים פופולאריים כמו אבי חקר התקשורת, מרשל מקלוהן, שראה את צמיחתם של המדיה האלקטרוניים כשלוחות של מערכות העצבים של בני האדם שיובילו אל תודעת-על של כל האנושות.

 

במשך שלושים שנות פעילותם, אימצו הגרייטפול דד את מטאפורת הסופר-אורגניזם הן ברמת הקשר בין חברי הלהקה והן בקשר של הלהקה עם הקהל. מבחני האסיד של קן קיזי בתחילת שנות השישים, שהביאו אותם להתנסות ב- LSD על בסיס שבועי, קרבו בין חברי הלהקה והפכו אותם, לדבריו של בסיסט הלהקה פיל לש, לאורגניזם שכל אחד מחבריו היה אצבע אחת מתוך כף יד. הלהקה אף ניסתה למחוק את הפער בינה לבין הקהל ולייצר סוג אחר של קשר. אם פינק פלויד בנו חומה בינם לבין הקהל, שמסמלת, בין היתר, את הפער הזה, הגרייטפול דד ניסו לשבור את החומות ואפשרו לקהל להיות חלק מקהילה גדולה וחלק בלתי נפרד מהוויתה של הלהקה, בין אם על ידי שאפשרו לו להקליט את הופעותיהם ולהפיץ את ההקלטות ובין אם על ידי כך שאפשרו לקהל הנאמן לשמור על קשר כמעט בלתי מתווך עם הלהקה ואף לקנות ממנה ישירות כרטיסים להופעות. הארט, שיופיע היום (חמישי) בארץ עם להקתו, Mickey Hart Band, אמר לאחרונה בראיון שהגרייטפול דד מעולם לא הקליטו אלבום אולפן טוב והוסיף: "הגרייטפול דד מעולם לא הצליחו לשחרר את הדרקון שלהם באולפן". הלהקה, לדבריו, הייתה ייצור שהתעורר לחיים רק על הבמה, עם אנשים מסביב.

 

הארט אינו נמנה עם מייסדי הגרייטפול דד, שהוקמה ב-1965, והוא לא זכה להשתתף במבחני האסיד שהיו אירוע מכונן עבורה. המפגש הראשון שלו עם הדד התקיים בקיץ האהבה, באוגוסט של 1967 בהופעה של פסנתרן הגאז' האמריקאי קאונט בייסי במועדון הפילמור בסן פרנסיסקו. במהלך הערב ניגש אליו חבר ואמר לו שהוא חייב לפגוש את ביל קרויצמן, המתופף של הגרייטפול דד, שהיה בקהל. קרויצמן והארט התיידדו מיד והמשיכו לבלות את הערב יחדיו, כשהם מסתובבים ברחובות העיר ומתופפים על כל דבר אפשרי (הרגל של הארט עד עצם היום הזה). בהמשך הלילה, הם עצרו במועדון המטריקס לצפות ב- Big Brother, וקרויצמן הופתע לגלות שהארט טרם שמע על הזמרת המוכשרת, ג'ניס ג'ופלין.

הארט הוזמן לחזרות של הלהקה כמה פעמים, אך מעולם לא הצליח למצוא את המקום שבו הם התאמנו. למעשה, הפעם הראשונה שבה הארט ראה את הגרייטפול דד בהופעה הייתה גם הפעם הראשונה שבה הוא ניגן איתם. ב- 29 בספטמבר, 1967 הוא צפה בתדהמה בלהקה מבצעת את הסט הראשון ומיד כשזה הסתיים, מבלי שהכיר אפילו שיר אחד, ללא חזרות וברוח האלתור של הדד, הוא פשוט הצטרף לג'אם. בסוף ההופעה ג'רי גרסיה חיבק אותו ואמר לו: "This is the Grateful Dead, we can take this all over the world".

מאותו רגע הארט הצטרף כחבר רשמי ללהקה שבין רגע הכפילה את חטיבת הקצב שלה, מה שאפשר לה להעלות את הגרוב בכמה הילוכים. בעוד שקרויצמן, המתופף הוותיק יותר, ייצג את התיפוף היצרי והפחות מלומד, הארט היה אמון על הצד הטכני. כבן לשני הורים מתופפים, הוא הכה בתוף כבר מגיל 10 ואת שנותיו בתיכון העביר באימון אינטסיבי ובהאזנה למתופפי ג'אז כמו ג'ין קרופה ובאדי ריץ. בהמשך הוא הצטרף לתזמורת צבאית של חיל האוויר האמריקאי ולאחר שפרש מהצבא עבר לקליפורניה לעבוד עם אביו בחנות לכלי נגינה. קרויצמן והארט השלימו האחד את השני וזכו לכינוי "The Rhythm Devils". אחד מהקטעים שהלהקה נהגה לבצע בהופעות רבות נקרא "Drums", אלתור קצבי שלרוב הופיע בחלקו השני של ההופעה כחלק מג'אם פסיכדלי ארוך שמקשר בין שירים. בקטע הזה הפגינו השניים את יכולות האלתור שלהם במפגני תופים ארוכים ומרהיבים שהשתנו ממופע למופע וכללו מערכות תופים מפלצתיות וכלי הקשה ייחודיים שנבנו על ידי הארט.

מיקי הארט
מיקי הארט. צילום: מייקל וינטרוב

פרט לפעילותו עם הדד, להארט קריירת סולו ארוכה ושיתופי פעולה רבים שנפרשים על פני ארבעה עשורים וכוללים למעלה מעשרה אלבומי אולפן על טהרת כלי הקשה ומוזיקת עולם; אלבומים שהפיק, כמו Eclipse של נגן העוד הנובי חמזה אל-דין; וארבעה ספרים שעוסקים במוזיקת עולם ובמקצבים. Rolling Thunder, אלבום הבכורה שלו, ראה אור ב- 1972 בתקופה שבה הוא פרש מהגרייטפול דד למספר שנים, לאחר שאביו, לני הארט, שניהל את הלהקה ברח עם כל כספה. באלבום השתתפו נגן הטאבלה המפורסם זאקיר חוסיין ואביו אללה רקחה, לצד מוזיקאים רבים מהסצנה של סן פרנסיסקו. בין השמות הרבים שנרתמו להקלטות ניתן למנות את חברי הגרייטפול דד שעדיין נשארו חברים, את סטיבן סטילס, את ג'ון צ'יפולינה ודיוויד פריברג חברי להקת Quicksilver Messenger Service, ואת גרייס סליק ופול קנטנר, חברי הג'פרסון אירפליין. האלבום משלב בין מוזיקת עולם לבין רוק פסיכדלי ושניים מהשירים בו אף נכנסו בהמשך לרפטואר של הגרייטפול דד. שיתוף הפעולה עם חוסיין נמשך גם באלבומים הבאים ביניהם האלבום Diga שכלל אנסמבל מרשים שמורכב מאחד עשר מתופפים ונגני כלי הקשה שכוללים תופי טאבלה, קונגו, בונגו, גונג, קסילופון וכלים נוספים.

 

 

הארט אף חתום על חלק מפסקול של הסרט המפורסם "אפוקליפסה עכשיו" משנת 1980, שבו שהוא ניגן עם קרויצמן, לש ומוזיקאים נוספים. הוא המשיך לשתף פעולה עם מוזיקאים כמו חוסיין, פלורה פורים ומתופפים מכל העולם, כשהוא משלב סאונד דיגיטלי וסימפולים שהקליט ברחבי הגלובוס. אלבומו Planet Drum מ -1991 היה האלבום הראשון שזכה בפרס גראמי בקטגוריית מוזיקת עולם ואלבומו Global Drum Project זכה בפרס גראמי בקטגורית אלבום מוזיקת העולם העכשווית הטוב ביותר. באפריל 2012, ראה אור האלבום Mysterium Tremendum של ההרכב הנוכחי של הארט, בו הוא שיתף פעולה עם סוכנות החלל האמריקאית, NASA, במה שהוא מכנה "סאונד קוסמי". מדובר בצלילים שנוצרו מגלי אור, גלי רדיו, וקרינה אלקטרומגנטית שנלקחה מאובייקטים שמימיים כגון השמש, כוכבי הלכת וגלקסיות, אשר הומרו לגלי קול. הארט הצהיר שהאלבום מורכב מ-"תזמורת בת מיליארד שנה של תנועת כוכבי לכת", שמלווה כל אחד מהשירים. מי שכתב המילים לרוב השירים באלבום ואף מתארח בו כנגן גיטרה, הוא רוברט האנטר, המשורר של הגרייטפול דד, שגם כתב את מרבית השירים לאלבום, "סופר-אורגניזם", שראה אור ב- 13 באוגוסט. גם באלבום זה ממשיך הארט לחקור צלילים ומקצבים חדשים ממקומות לא שגרתיים. אם באלבום הקודם הוא שוטט ביקום, באלבום החדש הוא יוצא לטיול במוחו באמצעות כובע עם אלקטרודות שהוא מכנה Mind Your Head. בהופעות הוא מקרין על גבי מסך את גלי המוח שלו, אותם הוא מתרגם לצלילים ויוצר חיבור בין ביולוגיה, קצב ומוזיקה.

 

לחצו כאן כדי להאזין לאלבום החדש של הארט


בתכנית מיוחדת בת שעתיים, ביחד עם ברק חיימוביץ', העורך הראשי של הרדיו הבין-תחומי (106.2), צללנו אל עולמו של הארט. האזנו לשירים של הגרייטפול דד, במיוחד לכאלו שבהם הדגש ניתן על התופים, לצד חומרים מאלבומי הסולו של הארט משנות ה- 70 ועד לחומרים חדשים עם הרכבו הנוכחי, שהוקלטו בהופעות בתחילת החודש. המופע של הארט, שיתקיים היום באמפי הר הצופים בירושלים כחלק מפסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת, הוא אירוע מרגש עבור קהילת הגרייטפול דד הישראלית, שצומחת בשנים האחרונות ומושכת אליה אוהבי מוזיקה ותרבות מכל השכבות ומכל הגילאים. מדי שנה מתרכזים חברי הקהילה ואוהבי מוזיקה במפגש השנתי שמוקדש ללהקה וכולל מסיבה צבעונית מלווה בקטעי וידיאו מהופעות, שמתחילה אחר הצהריים ומסתיימת באור הבוקר.

 

ספיישל מיקי הארט (Mickey Hart), מתופף הגרייטפול דד, לקראת ביקורו בארץ. עם ברק חיימוביץ'

 

דד סט (Dead Set) התכנית הנודדת שמוקדשת לגרייטפול דד בקול הקמפוס, הקדישה אף היא שעה למיקי הארט. בתכנית האזנו לקטעים מתוך הופעה של מיקי הארט בנד שהתקיימה ממש לאחרונה, ב- 9 באוגוסט בבית הבלוז בשיקגו. האזינו ללהקה מבצעת את שיריהם של הגרייטפול דד.

 

הופעה של מיקי הארט, מתופף הגרייטפול דד, לקראת ביקורו בארץ

  

גיל מטוס עורך ומגיש את התכנית "שאמאל" מדי יום שני ב- 22:00 ואת התכנית "דד סט" ביחד עם ברק חיימוביץ’ שמוקדשת לגרייטפול דד.

 

תגובות