מגזין

מלד זפלין ועד כוכב נולד - מקל המטאטא ששינה את המוזיקה

לפני 4 שנים מת לסטר וויליאם פולספוס. חוש ההמצאה של "לס פול" הביא לעולם את הגיטרה ששינתה את פני הרוקנרול. האזינו

מאת עדי רותם. 15-08-2013

תגיות: גיטרה, לס פול

 

לפני ארבע שנים הלך לעולמו לסטר ווילאים פולספוס, הידוע גם כ-לס-פול. מעבר להיותו חלוץ ג'אז, קאנטרי ובלוז, היה לס-פול ממציא דגול ובונה גיטרות מחונן. הגיטרה הקרויה על שמו, אותה בנה בעבור חברת "גיבסון", נחשבת עד היום לאחת מהגיטרות המשפיעות ביותר על עולם המוזיקה. לסטר עומד גם מאחורי המצאת ההקלטה רבת הערוצים שאיפשרה למוזיקאים לייצר מוזיקה על-אנושית ולהכפיל את קולם ואת נגינתם. בקיצור ומבלי להגזים, פנומן.

חייו של לס-פול התפרסו על פני מאה שלמה. במהלך 94 שנות חייו זכה לראות כיצד ההמצאות שהמציא הופכות את עולם המוזיקה למעניין ומגוון ולשתף פעולה בין היתר עם הגיטריסט צ'ט אטקינס ועם מרי פורד, הזמרת שהייתה גם אשתו.

 

 

 

בתחילת שנות הארבעים עבד לס-פול בחברת "אפיפון", חברת הבת של "גיבסון". בסופי השבוע נהג להישאר במפעל ולערוך ניסיונות. הוא הרכיב חלקים שונים לכדי גיטרות שונות וחדשניות על מנת להגיע לסאונד שמתאים לנגינה שלו. הניסיונות השתלמו כאשר החליט לחצות את הגיטרה החלולה של גיבסון. הבעיה העיקרית בגיטרה הייתה הרעשים החזקים שיצרה בגלל החלל שבתוכה. לס-פול מילא את תיבת התהודה שלה עם חתיכת עץ.

 

במקביל לחיבור הגיטרה החדשה לצוואר המקורי של גיבסון, שקד לס-פול על ליפוף פיקאפ מגנטי - מתמר הקולט את תנועת מיתרי הגיטרה והופך אותם לאות חשמלי) על מנת לגביר את נגינת הגיטרה. להמצאה החדשה הוא קרא "בול העץ". כאשר הציג אותה בפני אנשי "גיבסון" הם לעגו לו וכינו אותו "הילד עם מקל המטאטא".

 

 

 

אך הזלול לא נמשך זמן רב. ב-1950, כאשר ליאו פנדר הציג לעולם את הגיטרה החשמלית הראשונה שלו, ה-Broadcaster, קברניטי "גיבסון" נלחצו. הם חיפשו נואשות את "הילד עם מקל המטאטא". ב-1951 החלו לייצר את ההמצאה שלו וביקשו ממנו לחתום על הגיטרה. החתימה הזו מוטבעת מאז על כל גיטרת לס-פול.

במקביל לפעילותו הטכנית, הקפיד לס-פול לנגן במשך עשרות שנים במועדוני רוק שונים. הוא נאלץ להפסי זאת בשנות ה-90, ובראיון שנתן ל-CNN לפני כעשור התייחס למצבו הבריאותי שגרם לכך ואמר שזה בלתי אפשרי לנגן אקורדים בגיטרה עם שתי אצבעות פעילות.

 

 

 

לאחר שכבש את עולם הגיטרות, התפנה לס פול לכבוש את מצעדי הפזמונים עם אשתו דאז, מרי פורד. השניים הקליטו להיטים רבים כמו How High the Moon, ו-Vaya Con Dios. ביחד קיבלו 36 תקליטי זהב. בעקבות טכנולוגיית ההקלטה שפיתח, לס-פול שילש ואף הכפיל פי שש ועשר את קולה של מרי במהלך ההקלטות.

 

 

 

גיטרת הלס-פול הייתה תמיד הגיטרה המובילה של "גיבסון". בשלב מסוים ניסו בחברה לשנות את עיצובה. בוני הגיטרות של החברה ערכו בה כמה שינויים צורניים וטכניים והפכו אותה למה שנקרא היום "גיבסון SG", עליה מנגן בין היתר אנגוס יאנג מ-ACDC. לס-פול לא הסכים לשינוי ולכן הייצור נפסק בשנת 61'. גיטריסטים רבים גילו חיבה לגיטרה החדשה וב"גיבסון" החליטו לבסוף לייצר את שתי הגיטרות תחת שמות שונים.  הלס-פול ידעה הרבה עליות ומורדות אבל תמיד הצליחה איכשהו להישאר אחת משתי הגיטרות הפופולריות בעולם, ביחד עם הסטראטוקסטר החללית של ליאו פנדר.

 

 

 

הגיטרה מזוהה עם נגנים רבים וטובים. ריצ'י בלקמור מדיפ פרפל, סלאש מגאנז אנד רוזס, ג'ימי פייג', בוב מארלי ואפילו ג'ורג' הריסון החזיקו בה לא פעם. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא נטייתה ה"טבעית" להחזיק מנגינות רוקנרול ובמקביל לייצר סאונד מלודי ונעים. ברשימת 100 הסולואים הטובים ביותר של מגזין Guitar World תוכלו למצוא כמות מכובדת של סולואים מוכרים שנוגנו על לס-פול.

 

עם השנים הפכה הגיטרה למגוונת יותר, בהתאם לתמורות שחלו בעולם המוזיקה. יש לה יותר כפתורים, יותר סוגים ויותר שימושים. "באקט-הד", גיטריסט שנוהג לשים דלי על הראש, התקין למשל בלס פול שלו כפתור Killing Switch שמאפשר לו להשתיק את הגיטרה וליצור סאונד קטוע וחדשני.

בקהילת הגיטריסטים יש טענות רבות כלפי הלס פול לפיהן היא גיטרת מיינסטרים. אם תפתחו את אחת מתכניות הריאליטי מבוססות המוזיקה סביר להניח שתראו את הגיטריסט מלהקת הבית אוחז בה. כך עשו גיל לואיס מ-The Voice, גיא מזיג שניגן בזמנו ב"כוכב נולד" ורבים וטובים אחריהם ולפניהם.

 

 

 

הרוק האלטרנטיבי של שנות ה-90 התאים יותר לגיטרות רזות יותר מהלס פול, שסבלה מחוסר פופלאריות במשך תקופה. היה זה סלאש מרובים ושושנים שהחזיר אותה לקדמת הבמה. הנגינה שלו, וההצלחה פורצת הדרך של להקתו (שהלכה צעד קדימה עם החסויות שקיבלה מחברות כמו "גיבסון" ו"מארשל") הובילו גיטריסטים צעירים רבים לרכוש לעצמם לס פול. הפופלאריות של סלאש ושל הלס פול הובילה אפילו את יוצרי הסדרה סאות'פארק צחקו על סלאש ועל נטייתו להופיע בקניונים בארה"ב. הם טענו שכמו סנטה קלאוס, גם הוא לא קיים באמת ומופיע בכמה מקומות במקביל. במקביל, חברות גיטרות אחרות נסו לנצל את הפופלאריות של הדגם והוציאו דגמי לס פול משלהן. אפילו קונאן אובריאן רכש לעצמו "חתיכה".

 

 

 

אם תשאלו את חובב המוזיקה הממוצע מי הגיטריסט המזוהה ביותר עם הלס פול כנראה שהתשובה תהיה ג'ימי פייג' - הנגן שהפך את הלס פול לגיטרה הראויה בהיסטוריה. הסאונד שהגיטריסט של לד זפלין הוציא מהלס פול היה מלוכלך ובלתי שגרתי. הניואנסים הקטנים, והטעויות, הפכו את הנגינה שלו לייחודית כל כך. ולפולארית עד היום בכל קצוות תבל.

 

 

 

סביר להניח שגם בעוד חמישים נראה על הבמות דגמי לס פול. תעשיית הגיטרות מחבקת את הדגמים הישנים ומתקשה להיפרד מהם. גיטרות מתוחכמות עם חלקים אלקטרונים ודיגיטליים מתחילות לצוץ בשוק, אך לא זוכות לאהדה רבה. קיימת כמיהה לגיטרות ישנות ובכלל לשיטות ייצור ישנות. נדמה שלמרות כל השינויים בעולם המוזיקה והטכנולוגיה, תעשיית הגיטרות מצליחה לשמור על הרומנטיקה שלה.

 

 

 

האזינו לספיישל לס פול במסגרת התוכנית "שפיץ פלייר"

 

תגובות