מגזין

טעימות מהפסטיבל הגדול בעולם

השבוע הסתיים פסטיבל ה-SXSW בטקסס בו הופיעו למעלה מאלפיים אמנים, ובהם כמה מההבטחות הגדולות של עולם המוסיקה העכשווית

מאת בן אליעד. 24-03-2013

תגיות: טקסס, בן אליעד, sxsw, haim, אפגן ווינגס

 

בשבוע שעבר שטפו את בירת טקסס, אוסטין, מוסיקאים, יוצרים, בלוגרים ועיתונאי מוסיקה במסגרת פסטיבל ה- SXSW. הפסטיבל, בו מוצגים סרטים, מדיה דיגיטלית ומוסיקה, נחשב לגדול מסוגו בעולם. השנה הופיעו בו למעלה מאלפיים אמנים ולהקות על יותר ממאה במות במשך עשרה ימים. חלק מהאמנים הם מוסיקאים בתחילת דרכם הרואים בפסטיבל הזדמנות מצוינת לחשיפה והאחרים הם קליברים מבוססים שמנצלים את הבמה כדי לחשוף חומרים חדשים. עם סיום הפסטיבל ליקטנו את מיטב האירועים שהיו בו ובהם הופעות של הפליימינג ליפס, נאום חגיגי של דייב גרוהל, הופעה של אפגן וויגז ועוד כמה יוצרים חדשים ולוהטים.

 

דייב גרוהל, לשעבר מתופף נירוונה וכיום מנהיג להקת הפו פייטרס, נבחר על ידי מארגני SXSW להיות הנואם המרכזי השנה. בנאום של 45 דקות מדבר גרוהל על הקריירה הענפה שלו, על זילותה של המוסיקה בעידן הריאליטי ועל הגעגועים הבלתי נגמרים לקורט קוביין. גרוהל גם דיבר על הסרט הדוקומנטרי החדש שלו, Sound City, המגולל את ההיסטוריה של אולפני "סאונד סיטי" המיתולוגיים בקליפורניה בהם הוקלטו כמה מהקלאסיקות הגדולות של הרוק על ידי אמנים כמו ניל יאנג, פליטווד מאק ונירוונה.

 

 

כבר שנה שלמה שלהקת HAIM זוכה להרבה "הייפ" באתרי המוסיקה ובבלוגספרת האינדי; ללהקה של דניאלה, אסתי, ואלאנה, שלוש אחיות יהודיות מבית טוב בקליפורניה, יש סאונד שמושפע מפליטווד מאק, דרך קייט בוש ועד ל-R&B וההיפ הופ של שנות התשעים. בסוף השנה החולפת, הן הגיעו למקום הראשון בסקר ה-BBC Sound of היוקרתי, המסמן את כל הכישרונות המבטיחים של השנה הקרובה. בשנים האחרונות זכו בפרס, שרבים רואים בו כלי מצויין לחיזוי קריירה מצליחה, אדל, ג'יימס בלייק ואזליה בנקס. בפסטיבל הן הופיעו עם הסינגל האחרון שלהן מתוך אלבום הבכורה.

 

 

הרכב הארט-רוק מקיימברידג' Alt – J, היו אחת מהאטרקציות המרכזית של הפסטיבל. הם הופיעו מול אולם מפוצץ בקהל נלהב עם שירי מהאלבום An Awesome Wave, שזכה בפרס המרקיורי וגם בתואר היוקרתי במיוחד "אלבום השנה של מאזיני קול הקמפוס לשנת 2012".

 

 

גם קנדריק לאמר, אחד מהראפרים הרותחים של השנה האחרונה, הגיע להראות נוכחות באוסטין. למרות שהדיבור העצום סביבו באותו שבוע לא היה סביב ההופעה שלו, אלא סביב הרמיקס המפתיע שלו עם ג'יי זי ל-Bitch, Don't Kill My Vibe, שנחשף לראשונה בפסטיבל והפך מאז לאחד הקטעים החמים ברשת. לאמר הבריק בהופעה טובה, וכאן הוא מבצע את Backseat Freestyle, מתוך אלבום הבכורה המצוין שלו, Good Kid, M.A.A.D City.

 

 

ל"אפגן וויגז" יש מוניטין של קאברים מצוינים שמתעלים על המקור, בין השאר לפי ג'יי הארווי ופרנק אושן. כשהם עלו לאחת מבימות הפסטיבל וביצעו את Climax של Usher הם הביאו איתם גם את המקור. אמן ה-R&B הגיח ונתן כמה נאמברים עם גרג דולי וחבורתו. אף אחד לא ביקש את שיתוף הפעולה הזה לפני כן, עכשיו כולם שואלים למה לא חשבו על זה קודם.

 

 

אם עוד לא יצא לכם להיתקל בשמו של Chane The Rapper , זה הזמן להכיר. המיקסטייפ הראשון שלו, Day10 מ-2011, הוקלט במהלך תקופת השעיה של עשרה ימים מבית הספר התיכון שבו למד, שם היה מושא ללעג על ידי המורים שזלזלו בשאיפותיו המוסיקליות. שנתיים אחר כך, Chane The Rapper כבר מסומן כהבטחה גדולה, ומתעתד להוציא באביב מיקסטייפ שני, Acid Rap שמו. רגע לפני צאתו לסיבוב הופעות, הוא נתן שואו מרומם בהופעת בוקר בפסטיבל.

 

 

עיתונאים ובלוגרים שסיקרו את הפסטיבל היו תמימי דעים שהפליימינג ליפס היו אחד משיאי האירוע, בזכות הופעה כפולה שנתנו באוסטין, טקסס. האירוע הראשון היה הופעה חגיגית שכללה ביצועים חיים של שירי האלבום החדש שלהם, The Terror, שצפוי לראות אור סוף סוף בחודש הבא. האירוע השני, והמשמעותי לא פחות עבור מעריצי הרכב הרוק-האקספירימנטלי שנכחו במקום, היה ביצוע חי ומלא של אלבום המופת שלהם, Yoshimi Battles The Pink Robots מ-2002. וכמו בערך כל דבר שעושים ויין קוין ולהקתו, גם זה הפך לקרקס מוסיקלי אדיר. תודה לאל שגם מישהו תיעד את זה בעבורנו.

 

 

טראבר פאוורס, הידוע יותר כ- Youth Lagoon, כבר ניפק לנו את אחד מאלבומי השנה, כשהוציא בחודש שעבר את Wondrous Bughouse הצבעוני. בשבוע שעבר הוא יצא מחדר השינה ועלה להופיע ב-SWSX במופע להקה מלא. כאן מבצע את Mute, מתוך האלבום החדש.

 


 

תגובות