מגזין

אבי לייבוביץ' בין מוצרט למייקל ג'קסון

המוסיקאי הוותיק מוציא אלבום שני עם האורקסטרה שלו ומספר מה גרם לו להתאהב במוסיקה ועם מי הוא רוצה לג'מג'ם בגן עדן

מאת בן אליעד. 18-03-2013

תגיות: בן אליעד, האורקסטרה, אני רק שאלה, אבי לייבוביץ'

 

הרזומה של אבי לייבוביץ' הוא אחד המרשימים במוסיקה הישראלית. היוצר/מפיק/מעבד ונגן הטרומבון פרץ לתודעה כבר בשנות התשעים בזכות שיתופי פעולה עם אגדות כמו צ'יק קוריאה, סלייד המפטון ובוטסי קולינס. אחר כך הגיעה הפעילות בהרכבים מוערכים כמו Incognito, ובעשור האחרון הוא קנה לעצמו מעמד של אושיית ג'ז ישראלית שמשלב במוסיקה שלו פופ, רוק, היפ-הופ, וגרוב. לייבוביץ' כתב עיבודים לפורטיסחרוף והדג נחש, והמפיק את אלבומיהם של שאנן סטריט וחווה אלברשטיין. בשנים האחרונות עומד ליבוביץ' בראש האורקסטרה - קומונה מוסיקלית וצבעונית של 12 נגנים מהשורה הראשונה, שיוצרת כור היתוך מוסיקלי חוצת גבולות.

 

בימים אלה רואה אור Volcano,  האלבום השני של האורקוסטרה. בין חזרות, ג'ם סשנים, והופעות מיוחדות המתקיימות בסימן האלבום החדש, התיישב לייבוביץ' לרגע כדי לענות על השאלון שלנו.

 

בגללו/ בגללה/ בגלל זה התחלתי לעשות מוזיקה : "'לילה על הר קירח', יצירה של מודס מוסורגסקי שאחי ניצן לייבוביץ' (מלחין ומנצח מוערך בארץ ובעולם- ב"א) הכיר לי כשהייתי בן 9  או 10, כשהשמיע אותה בבית. אני זוכר התרגשות גדולה. שמעתי את המוסיקה ופשוט הציפו אותי תמונות, כמו סרט. זו הייתה אחת היצירות הראשונות ששמעתי, כשהתחלתי ללמוד פסנתר".


התקליט הראשון שקנית: "'טרילר' של מייקל ג'קסון, שאחי הגדול קנה. במילה אחת: השראה".


הקטע הראשון שכתבתי: "בסביבות גיל 12 או 13,  כתבתי פרטיטורה שלמה לתזמורת יהוד. לא ידעתי מה אני כותב, פשוט כתבתי כי זה נראה כמו ציור יפה. פיגורטיבית זה מצא חן בעיני כי יש לי איזה עניין עם ציורים, ורציתי ליצור ציור. עניין שתמיד היה אצלי בחיים".


התחלת ללמוד פסנתר בגיל 9, ובסופו של דבר התחברת לטרומבון, כלי נגינה שאיתו אתה הכי מזוהה כיום. איך התחברת דווקא לכלי הזה?

"זה קשור לשתי יצירות שנחשפתי אליהן בערך באותו הזמן. הראשונה היא הרקוויאם של מוצרט,  והשנייה היא יצירה של קאונט בייסי שאבי הביא בתקליט הביתה. בתזמורת של בייסי יש סולו טרומבון מופלא, וברקוויאם של מוצרט יש סולו טרומבון שהוא מהפכני בסאונד, ובעומק הצליל. אז בעצם נחשפתי לכלי דרך שני קונטקסטים שונים, והיה לי ברור אחר כך שלכלי הזה אני צריך להגיע".

 

 

כשעצוב לי אני : "מאזין ל- Hotter Then July של סטיבי וונדר. זה הבסיס מבחינתי".


כששמח לי אני: "מאזין ל- Earth Wind & Fire, בגלל שיש שם הכול.  מבחינת עיבודים זה מאוד עשיר -  קולות, צלילים, מספר נגנים, ואני מאוד אוהב את העושר. מבחינת פרפורמנס זה שואו מוסיקלי, עם התלבושות ואיך שהם זזים. חוויה צבעונית תרתי משמע".


כשאני נכנס לסרט: "פדרו אלמודובר ומיכאל אנקה הם שני הבמאים האהובים עליי. אלמודובר בגלל הצבעוניות הכל כך טיפוסית והעניין האסתטי. הכול מאוד ברור והנרטיבים שלו מאוד לא שגרתיים, וכמו גם המערכות יחסים. אותו דבר לגבי מיכאל אנקה. אי אפשר להישאר אדישים לסרטים שלהם".


אם יש לי זמן לקרוא : "לצערי אין לי , אני בעיקר מקריא לילדים ומגלה מחדש המון מספרות הילדים".


יש לך שעה בגן עדן - עם מי היית רוצה להיפגש ולג'מג'ם איתו? "דיויד אמילי. חבר יקר שהיה כמו אח בשבילי מגיל 17 ועד לזמן שהוא נהרג במרץ 2003. הוא ניגן על קרן יער, והיה לו את הסאונד הכי יפה ששמעתי מהכלי הזה. אני מאוד מתגעגע אליו, בן אדם לא מהעולם הזה; מבריק, יפיוף, חכם, אמיץ, יצירת מופת. היה קל מאוד להמשך אליו, היה בו הכול".

 

 


מה אתה שומע עכשיו? "מאוד אוהב את אלון עדר. יש במוסיקה שלו משהו מאוד חי, עם המון התייחסות למוסיקה ישראלית של פעם, לצד יצירתיות אישית בכתיבה ובלחנים. בנוסף, הנגנים שהוא בוחר לעבוד איתם הם חבורה משובחת".


במה היית עוסק אילולא היית מוסיקאי? "כנראה במשהו שקשור בחלקי חילוף יחד עם אבא שלי, שהוא ייבואן ומשווק של חלקי חילוף. אני אוהב את האינטראקציה שזה מייצר עם אנשים".


רגע בלתי נשכח שחווית במהלך הופעה: "נגינה עם תום הארל, חצוצרן אמריקאי שיש לו סאונד מדהים וסיפור חיים מאחוריו כסכיזופרן. הוא לא תפקודי עד שהוא מתחיל לנגן, אבל ברגע שזה קורה, הוא הופך מנכות לשלמות. מעבר לזה הוא גם פסנתרן מופלא".


אתה עומד בראש הרכב רחב של 12 נגנים מהוקצעים, כשכל אחד מנסה להביא את המטען האישי והמוסיקלי שלו. איך מצליחים לשמור על דינמיקה בין כולם בבחירת החומרים ובהקלטות לאלבום? "הדינמיקה נוצרת מעצמה עקב בחירת הנגנים. בחבורה אנושית ברמה מאוד גבוהה, אינטלקטואלית ומוסיקלית, אני בעיקר צריך לדאוג לא להפריע. כולם מוסיקאים מעולים, זה יתרון שיש כזה שפע לבחור ממנו".


ב-Volcano בחרתם לתת פרשנות משלכם ל-Because  של הביטלס. מה משך אתכם לכסות מחדש דווקא את השיר הזה, שכבר זכה לכל כך הרבה עיבודים וקאברים לאורך השנים?

"לפני כשנתיים ניהלנו מוסיקלית את פסטיבל הביטלס בחולון, שם אירחנו הרבה זמרים וכמובן כתבנו הרבה עיבודים לשירים של הביטלס. אבל העיבוד והפרשנות שניתנה לשיר על ידי יונתן אלבלק (נגן הגיטרה באורקסטרה, וגם חבר בהרכב הטריו-רוק המבטיח Layerz- ב"א)  זהר מעל הכול. כולנו כאחד הרגשנו 'וואו', ומאז הוא לא עזב אותנו והמשיך איתנו להופעות, עד שנכנס לאלבום".

 

ובעקבות הקליפ לסינגל Volcanoמתוך האלבום, האם אתה שוקל הסבה לנגן גיטרה הירו? "בהחלט משהו שאני שוקל ברצינות. אנחנו עובדים בימים אלה עם סוני על פיתוח של טרומבון הירו".

 

 

היום אני עובד על : "בימים אלה יצא האלבום החדש של האורקסטרה, Volcano, בו אנחנו מארחים את שאנן סטריט ומאיה בלזיצמן, אז אנחנו עסוקים בזה לא מעט, עם הופעות השקה מסוגים שונים; זה עתה הופענו עם שם טוב לוי הנפלא, היום נארח כמה חברים לחגוג את יציאת האלבום במועדון האזור, ובתחילת מאי תגיע לישראל זמרת הג'אז הצ'יליאנית קלאודיה אקונה להופיע איתנו בזאפה ת"א וירושלים, ובמוזיאון ת"א במסגרת פסטיבל פליציה בלומנטל. כיף גדול".

 

במקום לסמס לנו: אנחנו משתמשים כבדים של מדיה דיגיטלית. מצלמים לא מעט מההופעות והחזרות ומעלים לערוץ היוטיוב שלנויש לנו גם עמוד בפייסבוק וממש עכשיו העלנו לבנדקמפ את האלבום החדש במלואו.

 

 

תגובות