מגזין

אפשר לקבל מפרעה?

מה זה "מימון המונים" ואיך זה אמור להשפיע על האבולוציה של האינדי? בן פאקינג אליעד עם התשובות

מאת בן אליעד. 03-06-2012

תגיות: crowdfunding, מימון המונים

 

הרבה מעל המצופה. פאלמרהרבה מעל המצופה. פאלמר

הזמרת והיוצרת אמנדה פאלמר, או כפי שהיא אוהבת להתייחס לעצמה, אמנדה פאקינג פאלמר, עמלה בשנים האחרונות על רקיחת תקליט סולו חדש; היא לקחה את עצמה ואת להקת הליווי החדשה שלה, The Grand Theft Orchestra  (שכבר הדגימו קמצוץ מהפוטנציאל הנפיץ של החיבור הזה בקאבר המסויט ל-Polly של נירוונה) עד למלבורן, אוסטרליה, שם הקליטה אותו ביחד עם המפיק המוזיקלי של St. Vincent. על הפרק עומד גם סיבוב הופעות ענק ברחבי העולם, מיצגי אומנות מיוחדים, הוצאות מיוחדות של תקליטוני 7' אינץ', וספר יצירות אומנות חגיגי עבור התקליט, בהשתתפותם של יותר מ-30 אומנים ששילבו כוחות עם פאלמר עבור יצירת הספר.

 

פרויקט שאפתני, אין ספק, אולי השאפתני ביותר בקריירה של המוזיקאית התיאטרלית והאקסצנטרית, אך אליה וקוץ בה - סך העלויות שורפות לפאלמר את קצה היד: מאז שהתנתקה לחלוטין מחברת התקליטים שלה עקב סכסוך מכוער, היוצרת העבירה את כל מערך השיווק וההפצה של המוזיקה שלה על גבי פלטפורמות הפייסבוק והבנדקמפ. ועד כמה שזה מאפשר חופש ונוחות כיאה בעולם האינדי, הוא רחוק מלתת גב כלכלי חזק שיאפשר את מימון התוכניות המגלומניות של פאלמר.

אז היא החליטה לממש את אחד הנכסים היקרים ביותר עבורה- אהבת הקהל. ב-2 במאי פתחה פאלמר באמצעות האתר KickStarter, המיועד למימון פרויקטים בשיטת מימון המונים (Crowd Funding), קמפיין שבו היא מבקשת מקהל המעריצים והמאזינים שלה לתת מכספם לטובת מימוש הפרויקט. מקץ חודש, עם תום הקמפיין, 24,883 איש נתנו מכיסם 1.1 מליון דולר עבור הקמפיין של פאלמר. אני אחזור על זה שנית - אמנדה פאקינג פאלמר גייסה 1.1 מליון פאקינג דולר בתוך 30 פאקינג ימים בלבד. לאומנית בסדר הגודל שלה, זה פאקינג מדהים.

אז איך בעצם פועל המודל של מימון המונים?  אדם פונה אל ציבור גולשי האינטרנט העצום, באמצעות אחת הפלטפורמות הרבות המיועדות לגיוס מימון שמוצעות ברשת (דוגמת Kickstarter, Indiegogo או Profounder) ומציע להם רעיון, מוצר, פטנט, יצירה או פרויקט כלשהוא שהוא מעוניין לממש. הוא מסביר בקצרה על מה כל המאומה, מנמק את הסכום המינימאלי הנדרש על מנת להוציא את אותו מושא הדבר לכדי הגשמה, ומבקש מהקהילה האינטרנטית להתחייב על סכום מסוים אותו הוא מוכן להעביר לטובת אותה יוזמה.

ברוב המוחלט של קמפיינים מסוג זה, אותם גולשים שתורמים ונותנים מכספם לטובת המיזם מקבלים תגמולים שווי ערך לסכום שאותו השקיעו בפרויקט. במקרה של אמנדה פאלמר, במידה והייתם נותנים דולר בודד, הייתם  מקבלים את האלבום החדש שלה בפורמט מפ3, אך ככל שסכום המימון מצדכם גדול יותר, כך התגמול הרבה יותר גדול אטרקטיבי- תמורת 250 דולר, יגיעו לביתכם האלבום במארז דלוקס כולל תקליטי ויניל ופריטי אספנות מיוחדים, ב-300 דולר תקבלו גם כרטיס VIP להופעה חגיגית שלהם בברלין, עבור 1000 דולר תוכלו לתלות על קיר הבית שלכם ציור שצויר והוקדש לכם בידי פאלמר בכבודה ובעצמה. ובסכום הצנוע של 10,000 דולר, פאלמר ולהקתה תתדפק על דלת ביתכם להופעה פרטית הכול כלול. יש תמורה בעד האגרה.

ההצלחה האדירה של הקמפיין של פאלמר, וכמו גם מוזיקאים מצוינים כמו Arrange , Loswecase Noises  או אפילו  דיוייד ברוזה בגזרה המקומית, שהצליחו בפורמט דומה להשיג מימון להפקת והפצת העבודות שלהם, מצביעה על כך שיצירת מוזיקה בשיטת "עשה זאת בעצמך" מקבלת תפיסה והגדרה רחבה וחדשה לגמרי.

תפיסה שאומרת כי כבר לא צריך לקבל את מרותם של חברות תקליטים, שיסרסו את היצירה שלך, וכי אין יותר צורך להדק יותר את החגורה כדי לחסוך בצד להפקת תקליט. אפשר פשוט לפנות אל קהל המאזינים, ולומר בהם בצורה הכי ישרה וברורה שיש- יש לנו מוזיקה שאתם רוצים לשמוע. אבל כדי שנוכל להביא אותה לאוזניכם, אנחנו נצטרך שתפתחו עבורנו את ארנקכם.  אמנם זוהי לא רעידת האדמה שתערער על הדומיננטיות של תאגידי המוזיקה הגדולים, ומה גם שלא תראו את דילן וג'אגר מפצירים בכם על פני סרטון ביו-טיוב לממן להם אריך נגן חדש, אך זהו בהחלט צעד חדש וחשוב באבולוציה של המונח "אינדי" לקראת עצמאות ומימוש של חופש יצירה מוחלט.

שלא תטעו, לא כל ליצן שיודע לתפעל סינתיסייזר יוכל להשיג מימון לאלבום. שכן מרבית האתרים המיועדים לגיוס מימון המונים פועלים בשיטת "הכול או כלום". כלומר יוזם הקמפיין יקבל את המימון שלו אך ורק במידה והוא יגייס את הסכום המינימאלי שהציב לעצמו להשיג בתחילת הקמפיין. במידה ויגייס רק 5 דולר או יהיה במרחק חצי דולר מהיעד שלו עם תום תקופת הגיוס, הוא לא יראה אגורה. כי כפי שמלמדים בקורס שיווק למתחילים, אתה צריך להראות למשקיעים הפוטנציאליים שלך שיש לך משהו באמת טוב ביד ששווה לתת את הכסף עבורו.

לאורך שנים עשייה ויצירה אומנותית נתמכה על ידי פטרונים, ספונסרים, או גופים כלכליים גדולים. אך כיום, בעידן חופש המידע והמדיה החברתית, יוצרים יכולים לחבור אל הפטרונים האמיתיים שלהם – הקהל. האנשים שצורכים ואוהבים מוזיקה בכל ליבם, נגישים יותר מאי פעם לכדי אינטראקציה משותפת על שלל סוגיה, וכעת הם יכולים גם להעניק להם אהבה בחזרה ולתמוך ביצירה. אם תשאלו את פאלמר ועוד מוזיקאים רבים שהגשימו את החלומות שלהם, It's a Win-Win Situation.

תגובות