מגזין

העם דורש שייקספיר חברתי

בסרטו הראשון כבמאי, רייף פיינס מציג לנו קלאסיקה שייקספירית שמתגלה כרלוונטית מתמיד

מאת אסף בן-קרת. 10-02-2012

תגיות: אסף בן קרת, פסטיבל הקולנוע הבריטי, קוריולאונס, שייקספיר, רייף פיינס

 

שולפים את החרבות: באטלר ופיינסשולפים סכינים: באטלר ופיינס

"קוריולאנוס" היא עבודת הבימוי הראשונה של השחקן המוערך רייף פיינס ("הגנן המסור", "הפצוע האנגלי") והיא מחזירה אותו היישר לתחום שהוא מכיר היטב – שייקספיר. בתור בוגר הרויאל שייקספיר קומפני והפקות שייקספיריות בתיאטראות נוספים אין ספק שזהו ביתו הטבעי של פיינס."קוריולאנוס" הוא מהמחזות הפחות מוכרים של שייקספיר, אך המסר הפוליטי שלו מצליח להדהד היטב גם היום, והבחירה בו היא נבונה וראויה.

העלילה מתמקדת בקאיוס מארטיוס (פיינס, אשר גם משחק בתפקיד הראשי), הגנרל של רומא השולט בה ביד רמה. ניצחונותיו והישגיו ידועים לכל, מרותו אינה משתמעת לשתי פנים וקשיחותה העניקה לו מוניטין של מנהיג. אבל קאיוס שונא את עמו, ולכן הוא בז, רודה ומתעמר בו ללא לאות. הרומאים בתמורה, קצו במנהיגם וביחסו אליהם, ולאחר מרד חברתי ופוליטי הוא מודח בבושת פנים מממלכתו. בייאושו, הוא פונה אל אויבו המושבע טוטוס אפידאוס (ג'ררד באטלר) ומציע לו להקריב את חייו או לחבור אליו יחד ולתקוף חזיתית את הרומאים כפויי הטובה.  

"קוריולאנוס" הוא עיבוד עכשווי למחזה העתיק, שנותר אקטואלי גם כמה מאות שנים לאחר כתיבתו. פיינס בחר לצלם את הסרט בבלגרד, סרביה. האימפריה הרומית המפוארת מצטיירת בימינו כמזבלה אפרורית ומטונפת, ענייה, למודת טרגדיות, ומלקקת את פצעיה. הרומאים הם ההמון הכעוס וחסר התקווה שמנסה בצעד אחרון למצוא איזושהי נחמה בעתיד טוב יותר. אויביהם הוולסקים נראים אף הם קשיי יום, אך הנהגתו של אופידאוס עוד מפיחה בהם רוח של שינוי אופטימי. זירת הקרבות בין הוולסקים לרומאים הופכת ללוחמת גרילה בשטח בנוי, העימותים הפוליטיים נעשים בטוק שואוז, האספות הציבוריות בפאב השכונתי, והפגנת הענק בתחילת הסרט מתרחשת במפעל לייצור לחם. נשמע מוכר?

פיינס כבמאי, משתמש באמצעיי קולנוע רבים- אש ותמרות עשן, המון אלימות, מצלמה תזזיתית ומהירה וקצב שהולך ומתגבר בכל פעם שעימות חדש מתחיל. הפסקול דרמטי לעתים והסרט משדר המון גבריות מאצ'ואיסטית נטולת רחמים ומורא. בתוך כל המפגן הגבריות בולטת הופעתה של וונסה רדגרייב הוותיקה כאמו של הגיבור, והיא מחוללת לא מעט מהפכות עם המון מניפולציה וכוח. לבסוף, תצוגת המשחק של פיינס ושל רדגרייב, היא זו שנותנת לסרט את הטון והמשקל. המשחק שלהם דרמטי מאוד, גדול מהחיים (לעתים יותר מדיי) ומשכנע. גם ג'ררד באטלר, שחקן מוכשר וכריזמטי שמשתתף באופן קבוע בסרטים איומים, מרגיש בנוח עם המעבר לשייקספיר ומספק הופעה יציבה.

פיינס מדבר על תהליך יצירת הסרט:

גדולתו של שייקספיר מאז ומעולם היתה שאת מחזותיו ניתן לעבד כמעט בכל דרך אפשרית, והתוצאה עדיין תכיל את חותמו הבלתי מעורער. "קוריולאנוס" בהחלט נופל להגדרה הזו והסרט מעורר מחשבה ועשרות אסוציאציות שניתן לקשר לפוליטיקה-צבא-ממשל-חברה-מדינה של ימינו. כל אחד יכול לבחור לעצמו מסר מן הסרט, וזה הישג נדיר בקולנוע של היום, שלרוב מתחנף אל הקהל ומאכיל אותו במסרים שמרניים. לא ברור אם הסרט יוקרן מסחרית בקולנוע, אך מדובר בסרט שבהחלט שווה צפייה.

תגובות