מגזין

מחשבות על הופעה וירטואלית

איך רשתות חברתיות, מכשירים חכמים ופס רחב משפיעים עלינו כקהל? גיל מטוס נשאר בבית לראות הופעה

מאת גיל מטוס. 31-01-2012

תגיות: גרייטפול דד, Grateful Dead, מדיה חדשים, Ratdog, Bob Weir

 

השעה שלוש לפנות בוקר בנווה צדק, וחמש בערב בשעון החוף המערבי בארצות הברית. על המסך באתר של אולפני TRI מוצג שעון דיגיטלי שסופר לאחור את הדקות לתחילת ההופעה האינטרנטית של Ratdog, ההרכב של בוב וויר, גיטריסט וסולן להקת גרייטפול דד. אולפני TRI הם החזון של וויר – אולפנים שמיועדים להקלטות ולהופעות שמשודרות בשידור חי באינטרנט, באיכות גבוהה. כפי שנכתב באתר TRI: TRI is a virtual venue where fans can gather and enjoy the performances in the comfort of their own homes, or anywhere they have Internet access.

לא חשבנו שנצליח להישאר ערים עד לתחילת ההופעה, ולמען האמת גם לא כל כך התאמצנו. אחרי הכול, חשבנו, מדובר בהופעה שמשודרת באינטרנט ובטח יהיה אפשר לצפות בה בשלב מאוחר יותר. הלא לכך הורגלנו. מדוע להתאים את עצמך ללוח זמנים מסודר שמישהו אחר מכתיב לך, כשאפשר פשוט לצרוך תכנים מתי והיכן שרוצים? למעשה, זו אחת מהסיבות שאיני מנוי לכבלים או ללוויין. מעבר לכך שפשוט אין מה לראות שם, איני מבין את ההיגיון הישן לפיו עלי להתאים את עצמי לזמן השידור. אפילו לא למיני סדרה.   

הקונספט של הופעות שמשודרות לייב באינטרנט אינו חדש. לא מעט אמנים עשו ועושים את זה, ובאופן כללי שידור לייב לאינטרנט הוא דבר די נפוץ. לכן, ההופעה נתפסה בעיני כמעין שידור חי רגיל כמו בטלוויזיה המסורתית - הלהקה מנגנת, אנחנו צופים בה והריגוש מגיע מעצם הידיעה שכל הדבר הזה מתרחש ממש ברגעים אלה בקצה השני של העולם. אולם להופעה הזאת נוסף מימד אחר של ריגוש שהעצים אותה לא פחות – הקהל. לא הקהל המצומצם שהתמזל מזלו להיות נוכח בשר ודם באולפני TRI, אלא דווקא זה שישב בבית וקיבל את ההופעה בצורה מתווכת יותר.

אומרים שהקהל של גרייטפול דד היה הנגן השביעי בהופעותיה. גם בסרט המפורסם על הלהקה, The Grateful Dead Movie (לצפייה ישירה), הרבה מהשוטים הוקדשו לקהל הנאמן שלה, שמעניין לא פחות ממה שקורה על הבמה. למעשה, בהופעות של גרייטפול דד הדיכוטומיה בין להקה וקהל כמעט ואינה קיימת והקהל הוא חלק אקטיבי מההופעה.

בהופעה האינטרנטית של Ratdog הופיע על צידו הימני של המסך חלון שהציג עדכונים מפייסבוק ומטוויטר, ושיקף את חווית הקהל. לא היה מדובר בקהל מפוזר שצפה בהופעה איש איש מביתו ולכל היותר דיווח עליה רק בפרופיל שלו לחבריו, אלא בקהל אקטיבי שיצר קשרים בינו לבין עצמו ועם הלהקה. המסך לא היה רק מקום התרחשותה של ההופעה אלא גם מקום התרחשותה של השיחה עליה, ושניהם קרו בו זמנית בשידור חי.

מזווית אחרת. ג'ף סמית, אחד מפייסבוקמזווית אחרת. ג'ף סמית, אחד מפייסבוק

חלק מהסטטוסים שהתעדכנו היו כאלו לשם ההצהרה, נוסח: "(גם) אני צופה בהופעה של רטדוג עכשיו", אך אחרים ממש חיקו התנהגות של קהל בהופעה. היו סטטוסים ששרו עם הלהקה את מילות השירים, סטטוסים של הראשונים בקהל לזהות את השיר ולעדכן את כל הסובבים אותם (במקרה הזה הם גם גילו מהו השיר הבא למי שהסטרימינג שלו היה בדיליי), אחרים ביקשו שירים והיו מי שהתלוננו, התלהבו וצרחו. בסוף ההופעה לא היה צורך לרדוף אחרי רשימת השירים, היא התעדכנה תוך כדי.

כמו כל קהל טוב, גם כאן מצלמות הונפו לאוויר וצילמו. את מה? את המסך הביתי שעליו הוקרנה ההופעה. חלק מהתמונות הועלו לפייסבוק ואחרות לאינסטגרם עם התגית  #ratdog. התמונות הראו כמובן את אותה ההופעה אך בכל פעם דרך מסך אחר ורקע שונה. בזמן שכיוונתי את המסך הקטן של המכשיר החכם שלי אל עבר מסך אחר, גדול יותר ואולי חכם פחות, שאלתי את עצמי מהו ערכה של התמונה שאני מצלם עכשיו - תמונה שמציגה פלזמה שעליה מוקרנת הופעה. מדוע אני עושה את זה? ובמה שונה הדבר, אם בכלל, מלצלם ישירות את מושא הצילום בהופעה עצמה? אולי המשעתק את המשועתק פטור.

בחזרה אל המסך הגדול. לכמה רגעים לא היה ברור מה מעניין יותר, לצפות בלהקה שאתה אוהב מנגנת בשידור חי או לעקוב אחר שצף העדכונים שליווה אותה. ההופעה הזו הצריכה חלוקת קשב מסוג אחר, הנוכחות של הקהל תבעה תשומת לב גבוהה יותר ודרשה יכולת צפייה במסך כמעט מפוצל.

הלהקה לא הייתה אדישה לעניין האינטרקטיבי. בהפסקה בין שני הסטים, וויר החזיק Ipad והגיב בעל פה לסטטוסים של הקהל בבית וגם המתופף התעדכן דרך האייפון שלו באחת מההפסקות בין השירים. מסך בתוך מסך בתוך מסך.

ההופעה של רטדוג הזכירה לי, שוב, שאנחנו יצורים חברתיים יותר מכפי שנדמה לנו. אפשר להתפלפל בנוגע להופעה מהסוג הזה ולטעון שהיא אינה טבעית ביחס להופעה ממשית שנתפסת כאמיתית יותר – הסאונד, הויברציות, הבסים, הזיעה, מחיאות הכפיים, רקיעות הרגליים, האלכוהול והריח המתוק באוויר, אך אין זה אומר שהופעה זו מתיימרת להחליף או בכלל יכולה להחליף את ההופעה הממשית. החיבור של הופעה בשידור חי באינטרנט עם המדיה החברתיים, מאפשר חוויה חדשה של הופעה בכפר הגלובלי, שעדיין מבקשת את החום האנושי – איש איש מביתו, איש איש ממסכו – לחוד, אך למעשה ביחד. 

 

תגובות