מגזין

כל הדרכים מובילות לברי

עמי פרידמן מוצא לפחות שש סיבות טובות לבחור ב"אתה נמצא כאן" כאלבום השנה של תשע"א

מאת עמי פרידמן. 18-09-2011

תגיות: עמי פרידמן, ברי סחרוף, אתה נמצא כאן

 

אלבום פשוט וטוב. סחרוףאלבום פשוט וטוב. סחרוף

» איזה אלבומים עשו לכם את השנה? היכנסו ובחרו

» המצעד השנתי של קול הקמפוס ונענע10 - כל הפרטים על השידור

"אתה נמצא כאן" הוא אלבום הסולו השישי שברי סחרוף חתום עליו. וזו סיבה מספיק טובה למנות שש סיבות מספיק טובות להיותו אלבום השנה שלי.

1. כי מישהו חייב להגיד את המובן מאליו. כמו "The Suburbs"  בסיכום רשימת האלבומים הלועזים של השנה שעברה, גם כאן התשובה הראשונה שעולה לך לראש היא כנראה התשובה הנכונה. גם מבלי להתחשב באלטרנטיבות, "אתה נמצא כאן" עשה את הבלתי ייאמן והצליח לאזן בין ציפייה לתוצר מוגמר. ולא שיש לברי מה להוכיח. הוא, מצידו, יכל להמשיך בשרשרת שיתופי הפעולה שלו עם רע מוכיח, לשחרר עוד "אבן גבירול" או "11 א'" ולטוות את המשך מסלול היצירה המאתגר, האישי והקשה לפיצוח שהתרגלנו לקבל ממנו בשנים האחרונות. במקום זאת, הוא בחר לשחרר אלבום שממוקם סגנונית בין "הכל או כלום" ל-"האחר", בלי גימיקים, בלי דואטים, מבני שירים מבולבלים, רצועות נסתרות או קטעים אינסטורמנטליים. אלבום פשוט של שירים טובים אחד אחד. איזה קונספט. ולעשות את זה מבלי להחשד בהתחנפות לקהל רחב – זו כבר בכלל אמנות.

2. בגלל פרלמנט הכותבים שברי מאגד סביבו, ולא בפעם הראשונה. דן "טווידלדי טווידלדם" תורן, עמיר לב, נעם רותם, רוני סומק, כולם תרמו ליצירה המורכבת והמעניינת הזו, שמוגשת בפשטות ידידותית לכל אוזן. גם אם לוקחים בחשבון את מיכה שטרית ויזהר אשדות, מהשותפים לכתיבה הותיקים של ברי, אף אחד מהם לא מצליח להבקיע טאצ'דאון בכל יצירה חדשה שלו.  כמו תמיד, רעיונות, ביטויים ומילים של טובי הכותבים בארץ מתנקזים לביצוע של איש אחד שמבין משהו בתיעול רעיונות של אחרים. סחרוף הוא הרבה יותר מתו תקן איכותי. הוא דבק שמאגד רעיונות טובים יחד, יודע למקם אותם בסדר הנכון במחסנית ויורה אותם בדיוק של צלף. ובמילים אחרות – תנו לכל אחד המיוצרים המוכשרים בצללי האלבום הזה להקליט את השיר שכתבו לסחרוף או איתו, ותראו שזה לא אותו דבר. פשוט לא.

» הקשיבו לאלבום המלא של ברי סחרוף:

3. כי הזמן לא משחק תפקיד. לא אצל סחרוף. תעברו על כולם: בנאי (תבחרו אחד), דוכין, חנוך, תורן, שטרית, אפילו פורטיס. על כמה מהם באמת אפשר להטיח את קלישאת היין וההשתבחות עם הזמן? בעבודה קשה ועם מעט מאוד טעויות (בואו נשכח לו רגע את הביצוע המזעזע ל-"מחכים למשיח", בשת"פ המיותר ההוא עם מוקי) הפך סחרוף לדמות דילנית אפופת מסתורין וקסם – מינוס המניירות, האטיטיוד המעצבן והרגעים המביכים. תבדקו ותראו-  לברי אין כאלה. פשוט אין. היכולת להקליט בגיל  54 שיר כמו "כלום זה לא סתם" ולגרום לו להישמע כמו רצועה מהאלבום השני שלך, היא לא דבר קל. לעשות זאת ולא להיחשד בדריכה במקום או ברגרסיה מוזיקלית – זה כמעט בלתי אפשרי. השנה מלאו 20 שנה ל-"סימנים של חולשה".  20 שנים בהם בצעדים איטיים אך יציבים תפס סחרוף את כס המלוכה, שלפני כן ספק אם היה מאוייש על ידי דמות שיש לגביה קונצנזוס כל כך רחב. וזה מוביל אותי לסעיף הבא.

4. כי אחד החברים הטובים ביותר שלי מהצבא יכול להיחשד, אין נאמר, בערסיותו. הוא גר בעיר בצפון ששמה מתחרז ב"מאקו", הוא שותה את הוודקה שלו עם רדבול בצד, הוא נוסע ב-BMW, שומע שריף ועדיין, הוא נשמה טובה שמת על "זמן של מספרים". הוא גם אוהב את "העין" ובכלל ברי בא לו טוב. אני יכול לשקר ולהגיד שהחיבה שלו לברי מגיעה מהצד שלי של המשפחה, אבל האמת היא שהוא רכש אותה כמעט ממש לבד, כשסחרוף החליט להכיר את "יומולדת" שלו גם למי שלא קנה את "חם על הירח", דרך שיתוף הפעולה המצוין עם אינפקטד מאשרום שנטחן בגלגל"צ מתישהו באזור 2002. הוא גרם להרבה אנשים שלא היו מודעים ליצירה שלו להתקרב אליו אז, אנשים שלא תופסים ממנו עוד זמר לצהובים, ויכולים לשים שיר כמו "נחמה"  בחתונה שלהם, לצד דודו אהרון והחבר'ה. הייתי אומר שברי הוא להטוטן הז'אנרים היחיד שמסוגל "לרקוד על שתי החתונות", אבל זה מתבקש מידי. 

» צפו בקליפ לא רשמי לשיר "העין":

5. בגלל "ימים נוראים" המקסים שכתב לו נעם רותם. בגלל שיר כמו "האחד", שגורם לך לחוות ילדות של אדם אחר, "בזמן אחר – כולו רק התחלות" במחי בית קליט, ובשנייה אחת מרסק לך אימאג' של תמימות עם הכניסה לפזמון דיסוננסי. נינט הייתה רוצה להקליט שיר כזה, אבל היא שוכחת שהטלטול שלך שווה יותר אם קדם לו ליטוף רגוע. בגלל שאפילו שרשרת חרוזים מאולצת כמו "כמה", "למה" ו-"נחמה" עוברת חלק רק אצל יוצר אחד. בגלל "הכבשים הלבנות בדרך לערד, כמו שיני חלב בלסת המדבר". בגלל ש-"הלוחש למכוניות" הוא רצועת הפתיחה המוצלחת ביותר שאלבום יכול לבקש לו, בשיר שיכול להיחשד כטוב ביותר שברי הקליט בשנים האחרונות.

6. כי ברי יודע מה נכון. זה לא חדש שסחרוף, אדם שבהחלט ניתן לחשוד בו כאוחז באיזושהי מערכת ערכים ודיעות שהייתה יכולה לעניין לא מעט מאוהדיו, לא מרבה להתראיין. מה זה לא מרבה? הבחור סרבן ראיונות אדוק, מהסוג שעושה זאת מהסיבה הטובה ביותר – מפני שעיתונאים הם אנשים רעים, שיסלפו כל מילה שיוצאת לך מפה. ברור. גם אם אלו רוכשים לו כבוד ואהדה ברורה ממש כמו עדר מעריציו, אותו זה ממש לא מעניין. ברי אמר פעם בראיון שכשהוא קורא ראיון איתו, הוא תמיד מרגיש שלא הביע נכון את הדברים שהוא התכוון אליהם. מי יודע? אולי אפילו הציטוט הזה הוצא מהקשרו. אולי כשאינה עטופה בלחן, יכולת ההתבטאות של מלך הרוק מצומצמת עד לא קיימת, וזה מה שגורם לו להתרחק מראיונות או מהפצת דעותיו בפומבי כמו מאש. אבל דבר אחד אפשר להגיד – את הפעולות של ברי והתזמון המדויק שהן נעשות בו קשה לבטל. הוא היה המוזיקאי הגדול הראשון שנתן קפיצה למאהל המחאה ברוטשילד, חטף גיטרה וניגן עם ההמונים על בירה פושרת. איכשהו, כשהוא עושה את זה, קשה לחשוד בו בהתחנחנות או בפופוליזם. ואם הוא משחרר אלבום שלם שמפציר בנו להאמין שיהיה טוב, איכשהו, עם כל החיבה לדיויד ברוזה, לברי אנחנו מאמינים יותר.

» לא מתחנחן ולא פופוליסט. סחרוף ברוטשילד:

» איזה אלבומים עשו לכם את השנה? היכנסו ובחרו

» המצעד השנתי של קול הקמפוס ונענע10 - כל הפרטים על השידור

תגובות

  • אמן, יוצר, זמר, מלחין והכי חשוב

    בן - אדם! ברי סחרוף! תודה לך שאתה חיי איתנו כי אין שנית ואפילו חמישית לך פה בארץ

    אחד העם, 16-09-2011 17:27

  • אלבום מדהים!

    יוצר מוכשר, דיסק אדיר, תענוג של מוזיקה!

    נחמה, 18-09-2011 17:27